Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ακουστική Μνήμη

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

"Τι μου είπες δεν θυμάμαι!"
"Ωχ, πάλι ξέχασα την ορθογραφία"
"Δεν θυμάμαι πως λένε το παιδί που παίξαμε!"

Τι είναι η ακουστική μνήμη;
Ποιες δραστηριότητες μπορούν να την αναπτύξουν;
Ποια επιτραπέζια παιχνίδια προτείνονται;


Λοιπόν, λοιπόν τον τελευταίο καιρό συνειδητοποιώ ότι η μνήμη παίζει πολύ σημαντικό ρόλο τόσο για την κατάκτηση της μάθησης όσο και για την εμπέδωση!
Σήμερα θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε την ακουστική μνήμη!

Tι είναι η ακουστική μνήμη

Ακουστική μνήμη, είναι η δυνατότητα του παιδιού, να ανακαλεί ακουστικές  πληροφορίες. Με απλά λόγια το παιδί έχει επαρκή ακουστική μνήμη όταν θυμάται ότι ακούει.

Κάποια παραδείγματα  ακουστικής μνήμης για το παιδί

  •  Να θυμάται το όνομα κάποιου που μόλις γνώρισε
  •  Να θυμάται αγαπημένα τραγουδάκια του
  •  Να θυμάται οδηγίες πάνω από δύο βήματα (Πχ: Πήγαινε να πάρεις το μπλε μολύβι από τη τσάντα, και βάλτο πάνω στο τραπέζι)
  •  Να απομνημονεύει  την ορθογραφία με τη σωστή σειρά που του υπαγορεύει η δασκάλα
  •  Να θυμάται τους κανόνες ενός παιχνιδιού που μόλις του έχουν πει
  •  Να μπορεί να ανακαλέσει το νόημα ενός κείμενου
  •  Να μπορεί να θυμηθεί το τηλέφωνο του σπιτιού του
  •  Να πει το ποίημα του σωστά στις σχολικές γιορτές
"Kολπάκια"που μπορούμε να κάνουμε μαζί με τα παιδιά

  1. Παίξτε επιτραπέζια παιχνίδια, εξηγήστε τους κανόνες και μετά ζητήστε  από το παιδί να σας τους επαναλάβει
  2. Πείτε  κάποιες λέξεις  ή αριθμούς την ώρα που κάνετε μια δραστηριότητα μαζί με το παιδί και μετά από λίγο πείτε του να σας τους θυμίσει
  3. Ακούστε τραγουδάκια
  4. Δώστε αρμοδιότητα στο παιδί να σας θυμίσει κάποια ψώνια
  5. Μιμηθείτε διάφορους ήχους 
  6. Σειροθέτηση γεγονότων,  διαβάστε ένα κείμενο που έχει κάποια γεγονότα και στη συνέχεια  βάλτε τα σε σειρά
  7. "Άκουσε προσεκτικά ποια λέξη δεν ταιριάζει".  Πείτε τρείς λέξεις στο παιδί που η μία από αυτές δεν ταιριάζει και αφήστε το παιδί  να βρει ποια είναι αυτή!
  8. "Άκου και δείξε τα αντικείμενα". Έχουμε εικόνες με αντικείμενα και λέμε στο παιδί να μας τα δείξει (Εδώ δουλεύεται και η οπτική μνήμη)
Προτεινόμενα επιτραπέζια για ανάπτυξη ακουστικής μνήμης

  • Καρτομαχίες: Άκουσε τον ήχο, βρες την κάρτα που απεικονίζει αυτόν τον ήχο και χτύπα.
  • Πες το με ντού ντού (Από 10 ετών και πάνω): Ένας παίκτης περιγράφει το ρυθμό γνωστών τραγουδιών, ελληνικών και ξένων μόνο με τον ήχο Ντου, προσπαθώντας να κάνει τον άλλο ή τους άλλους παίκτες να μαντέψουν το τραγούδι και να πουν τον τίτλο του.
  • Εκπαιδευτικό Παιχνίδι: Άκου και τοποθέτησε τα παραμύθια στη σωστή σειρά
  • Εκπαιδευτικό Παιχνίδι: 25 ήχοι ζώων και οι ονομασίες τους
  • Εκπαιδευτικό Παιχνίδι: 25 ήχοι ενεργειών και μουσικών οργάνων
  • Απίθανοι ήχοι: Ένα χειροκρότημα, μια μελωδία, ένα κουδούνισμα. Το παιδί προσπαθώντας να αναγνωρίσει τον κάθε ήχο και να τον αντιστοιχήσει στην ανάλογη εικόνα, αναπτύσσει τη φαντασία και την παρατηρητικότητά του.
Καλή διασκέδαση!!




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου