Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ανεπιθύμητες συμπεριφορές των παιδιών: Τρόποι διαχείρiσης

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Σήμερα θα ασχοληθούμε πως μπορούμε να διαχειριστούμε τις ανεπιθύμητες συμπεριφορές των παιδιών μας

Να τονίσω πως αφενός κάθε γονέας ορίζει την ανεπιθύμητη συμπεριφορά σύμφωνα με τις δικές του
αντοχές και αξίες, αφετέρου κάθε γονέας μπορεί να χρησιμοποιήσει τη δική του τεχνική για την αντιμετώπιση της. Δεν υπάρχουν συνταγές.

Ποιες τεχνικές λοιπόν μπορεί να χρησιμοποιήσουμε για την αντιμετώπιση ανεπιθύμητων συμπεριφορών

  • Επιβραβεύστε με ανταμοιβές τις επιθυμητές συμπεριφορές. Θέλω να σημειώσω πως οι ανταμοιβές δεν είναι υποχρεωτικό να είναι υλικές. Μπορεί να είναι το παιδί να δει μια ταινία μαζί σας, να παίξετε ένα παιχνίδι που αγαπά ή να παρακολουθήσει πέντε λεπτά παραπάνω τηλεόραση τη μέρα. Επιπρόσθετα μπορείτε να αποτρέψετε μια ανεπιθύμητη συμπεριφορά εξηγώντας το λόγο, και να ανταμείψετε μια επιθυμητή εξηγώντας πάλι το λόγο.
  • Θέστε σαφή όρια ώστε το παιδί να ξέρει τι περιμένετε από αυτό. Τα όρια μπορούν να μπουν με πολλούς τρόπους. Κάποιους από αυτούς τους τρόπους είναι: Λεκτικά, με εικόνες, με χρονόμετρα ή με λίστες.
Πχ: Μια ανεπιθύμητη συμπεριφορά μπορεί να είναι η εμμονή με τον υπολογιστή, μπορούμε με χρονόμετρο να θέσουμε το όριο.
  • Προσπαθήστε να αλλάξετε το περιβάλλον γύρω σας, εάν νομίζετε πως επηρεάζει την συμπεριφορά που δεν θέλετε να κάνει το παιδί.
Πχ: Όταν ένα παιδί είναι πολύ ανήσυχο στο σπίτι την ώρα που διαβάζετε και πειράζει τα πάντα, μειώστε τα ερεθίσματα γύρω του

  • Να είστε σταθεροί στην αντιμετώπιση της ανεπιθύμητης συμπεριφοράς. Θα πρέπει όσοι εμπλέκεστε με τα παιδιά όταν αντιμετωπίζετε μια ανεπιθύμητη συμπεριφορά να έχετε ίδια στάση και προσέγγιση. Κλειδί είναι η συνεργασία και με το σχολείο.
  • Κάνετε συμφωνίες με τα παιδιά σας. Γενικά, όταν φτάνουμε στα όρια μας συχνά εκτοξεύουμε απειλές που δεν τις πραγματοποιούμε σχεδόν ποτέ. Ας δίνουμε λοιπόν  επιλογές!
Πχ: Όταν ένα παιδί δεν θέλει να διαβάσει ας του πούμε:" Θες να κάνεις τις εργασίες σου πριν ή μετά το φαγητό" και όχι "Αν δεν διαβάσεις δεν θα δεις τηλεόραση ποτέ ξανά"

  • Αγνοήστε την μη επιθυμητή συμπεριφορά του παιδιού. Συνήθως ένα παιδί εντείνει τη συμπεριφορά του όταν πάρει προσοχή.  Αγνοείστε και παράλληλα ανταμείψτε τις επιθυμητές συμπεριφορές. Εννοείται ότι δεν αγνοούμε τις επικίνδυνες συμπεριφορές.
Κλείνοντας θα πρέπει να τονίσουμε ότι όλοι εμείς που είμαστε οι σημαντικοί άλλοι για το παιδί όταν αντιμετωπίζουμε μια ανεπιθύμητη συμπεριφορά (γονείς, εκπαιδευτικοί, θεραπευτές) θα πρέπει να το κάνουμε όταν είμαστε ήρεμοι ώστε να μην χειροτερέψουμε τις καταστάσεις και να έχουμε τη διάθεση να συνεργαστούμε όλοι μαζί!

Καλή δύναμη!!

Πηγή: Εταιρεία Ψυχοκοινωνικών Μελετών (Ε.ΨΥ.ΜΕ)( Πρόγραμμα Cygnet)

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου