Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Λεξιλογίο: Τι Είναι-Τρόποι Ενίσχυσης

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη


Τι είναι το λεξιλόγιο:

Λεξιλόγιο είναι το σύνολο των λέξεων που χρησιμοποιεί κάποιος

Το λεξιλόγιο χωρίζεται σε εκφραστικό λεξιλόγιο και σε αντιληπτικό λεξιλόγιο.

Το εκφραστικό/ παραγωγικό λεξιλόγιο είναι: Το σύνολο των λέξεων που παράγουμε
Το αντιληπτικό λεξιλόγιο είναι: Το σύνολο των λέξεων που μπορούμε να αντιληφθούμε και να κατανοήσουμε.

Ποιοι είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν το λεξιλόγιο του παιδιού:

Κάποιοι ενδεικτικοί παράγοντες είναι:
  • Το άμεσο οικογενειακό περιβάλλον 
  • Το σχολικό περιβάλλον
  • Η ιδιοσυγκρασία 
Έρευνες έχουν δείξει ότι τα κορίτσια έχουν πιο ανεπτυγμένο λεξιλόγιο από τα αγόρια.

Πόσες λέξεις πρέπει να λέει το παιδί ανά ηλικία:

7-12 μηνών: Έχει ένα εκφραστικό λεξιλόγιο 1-3 λέξεις
13-18 μηνών: Έχει ένα εκφραστικό λεξιλόγιο 3-25 λέξεις
19-24 μηνών: Έχει ένα εκφραστικό λεξιλόγιο 50-100
                      Έχει ένα αντιληπτικό λεξιλόγιο πάνω από 300 λέξεις
2-3 ετών: Έχει ένα εκφραστικό λεξιλόγιο 50-250 λέξεις
               Έχει ένα αντιληπτικό λεξιλόγιο πάνω από 500-900 λέξεις
3-4 ετών: Έχει ένα εκφραστικό λεξιλόγιο 800-1500 λέξεις
                Έχει ένα αντιληπτικό λεξιλόγιο 1200-2000 λέξεις
4-5 ετών: Έχει ένα εκφραστικό λεξιλόγιο 900-2000 λέξεις
                'Εχει ένα αντιληπτικό λεξιλόγιο 2800 λέξεις και πάνω
5-6 χρονών: Αυξάνει συνεχώς το λεξιλόγιο
                    Έχει ένα αντιληπτικό λεξιλόγιο 12000

Ποια παιχνίδια μπορούν να ενισχύσουν το λεξιλόγιο:

  • Παιχνίδια περιγραφής
Κάποια παιχνίδια είναι: "Στο κεφάλι το έχω", "Taboo", αυτοσχέδιο επιτραπέζιο: Βάζω στο μυαλό μου μια λέξη και το παιδί πρέπει να την ανακαλύψει, "ομιλείτε Ελληνικά"

  • Παιχνίδια λεκτικής ετοιμότητας
Όπως πχ1: Το ναι-όχι, παίζουμε ένα παιχνίδι και αποφεύγουμε τις συγκεκριμένες λέξεις.
          πχ2: Είμαστε σε ένα χώρο και λέμε να μας πει το παιδί τα πράσινα αντικείμενα, τα στρογγυλά αντικείμενα, τα αντικείμενα που καθόμαστε κτλ

  • Συμβολικό παιχνίδι
Μέσω του συμβολικού παιχνιδιού αναπαριστούμε ρόλους και με αυτόν τον τρόπο το παιδί εμπλουτίζει το λεξιλόγιο του.
Μπορούμε να παίξουμε: Κουζινικά, γιατρό, σχολείο και άλλα πολλά.
Φαντασία χρειάζεται!

  • Επιτραπέζια παιχνίδια
Ας θυμόμαστε πως  το παιχνίδι είναι εργαλείο και μπορούμε να το χρησιμοποιούμε για να κατακτήσουμε νέες δεξιότητες! Να σημειωθεί ότι οι παραπάνω δραστηριότητες είναι ενδεικτικές και υπάρχουν πάρα πολλές που μπορούμε να κάνουμε!

Ποιος παρεμβαίνει σε δυσκολία λεξιλογίου:

Ο Λογοθεραπευτής: Όσο αφορά τον προφορικό λόγο
Ο Ειδικός Παιδαγωγός: Όσο αφορά τον γραπτό λόγο

Η συνεργασία πάντα βοηθάει!!!


Καλή συνέχεια!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου