Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Νοητική Υστέρηση: Σημαντικά Πράγματα που πρέπει να γνωρίζουμε

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Νοητική Υστέρηση: Τι είναι- τρόποι εκπαίδευσης


Τι είναι η Νοητική Υστέρηση:

Ας ξεκινήσουμε, με το τι δεν είναι η Νοητική Υστέρηση. Η Νοητική Υστέρηση ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΣΘΕΝΕΙΑ!

Θα πρέπει να σημειώσουμε πως στο DSM- 5 (2013),ο όρος Νοητική Υστέρηση έχει αντικατασταθεί από τον όρο «Διανοητική αναπηρία (πνευματική αναπτυξιακή διαταραχή)».

Ο όρος αυτός, περιλαμβάνει βλάβες στις γενικές νοητικές ικανότητες που επηρεάζουν την προσαρμοστική λειτουργία του ατόμου, ή περιοχές στο γνωστικό επίπεδο στο κοινωνικό επίπεδο και σε πρακτικό επίπεδο.

Θα πρέπει να σημειώσουμε πως αναπτύσσεται από 0-16 ετών περίπου, που το παιδί αναπτύσσεται ολιστικά 
σε όλους τους τομείς.

Ποια είναι τα αίτια της Νοητικής Υστέρησης:

Τα αίτια της Νοητικής Υστέρησης, είναι ακόμα αδιευκρίνιστα και όχι σαφής.

Έρευνες όμως τείνουν να πιστεύουν πως  μπορεί να είναι οργανικά όπως μια χρωμοσωμική ανωμαλία ή περιβαλλοντολογικά, όπου το παιδί ζει σε ένα αποστερημένο περιβάλλον χωρίς ερεθίσματα.

Είναι συχνή η Νοητική Υστέρηση:

Εμφανίζεται στο 1-3 του εκατού του πληθυσμού.

Πως γίνεται η διάγνωση της Νοητικής Υστέρησης:

Πάντα, θα πρέπει να γίνεται σε δημόσιο φορέα από διεπιστημονική ομάδα, κάτω από την αξιολόγηση σταθμισμένων test.

Eίναι όλα περιστατικά τα ίδια:

Σαφέστατα ΟΧΙ!!!!

Η νοητική Υστέρηση χωρίζεται σε βαθμίδες, ανάλογα με το πηλίκο νοημοσύνης. Αυτές είναι:

Ελαφριά Νοητική Υστέρηση : Θέλω να πω πως όσα παιδιά είναι σε αυτήν την κλίμακα μπορούν να εκπαιδευτούν και να αποκτήσουν δεξιότητες. Επίσης είναι αυτή, που φαίνεται αργότερα καθότι τα παιδιά έως την πρώτη σχολική ηλικία "απορροφούν" γνώσεις, με πιο αργό ρυθμό βέβαια αλλά το κάνουν. Μπορούν να φοιτούν σε κανονικά σχολεία.

Μέτρια Νοητική Υστέρηση:  Πολλές φορές αυτά τα παιδιά δυσκολεύονται να κατακτήσουν μαθησιακές δεξιότητες όπως: Ανάγνωση, γραφή, μαθηματικά. Έχει αργό ρυθμό μάθησης και συχνά θέλουν άτομα δίπλα τους για να τους βοηθάνε (Παράλληλη στήριξη, τμήμα ένταξης). Μπορούν να φοιτούν σε κανονικό σχολείο.

Βαριά Νοητική Υστέρηση:  Εδώ τα παιδιά θέλουν πάντα έναν άνθρωπο δίπλα τους. Μπορούν να κατακτήσουν δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης (Ντύσιμο, φαγητό), αλλά πολύ δύσκολα μπορούν να κατακτήσουν μαθησιακές δεξιότητες. Έχουν περιορισμένο λεξιλόγιο και κάποιες φορές δεν έχουν λειτουργικό λόγο. Συνήθως, τα παιδιά φοιτούν σε ειδικό σχολείο.

Βαρύτατη Νοητική Στέρηση: Καθόλα τη διάρκεια της ζωής τους, εδώ τα άτομα θέλουν υποστήριξη. Πολλές φορές δεν αναπτύσσουν λόγο και ούτε έχουν έλεγχο σφιγκτήρων.  Τα παιδιά φοιτούν σε ειδικά σχολεία ή σε κέντρα ημέρας.

Πως μπορεί να γίνει η εκπαίδευση αυτών των παιδιών:


  • Εξατομικεύμενα
  • Ολιστικά με όλες τις ειδικότητες που λαμβάνουν μέρος να συνεργάζονται
  • Πολυαισθητηριακά με μέσα, όπου θα τραβάνε την προσοχή των παιδιών
  • Μέσω τεχνολογίας

Κατά τη γνώμη μου η εκπαίδευση κυρίως, αυτών των παιδιών θα έπρεπε να εστιάζετε κυρίως στην αυτονομία και στην αυτοεξυπηρέτηση των παιδιών αυτών, ώστε να έχουν σε έναν βαθμό αυτονομίας.


Να σημειώσω, πως όσο πιο νωρίς ξεκινήσει η παρέμβαση, τόσο το καλύτερο για αυτά τα παιδιά! Επίσης, είναι σημαντικό να συμμετέχουν και οι γονείς στην εκπαίδευση των παιδιών αφενός για να υπάρχει γενίκευση και αφετέρου να αποκτήσουν ρεαλιστικές προσδοκίες για την δυνατότητα των παιδιών τους. Επίσης, ας θυμόμαστε πως τα ειδικά σχολεία δεν θα πρέπει να αποτελούν taboo και γίνεται σπουδαία δουλεία!!

Καλή δύναμη!











Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου