Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Mύθοι για τη δυσλεξία

 Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη


Καλησπέρα καλησπέρα, ελπίζω να είστε καλά και να έχετε όμορφες στιγμές στην καθημερινότητα σας.

Με αφορμή πως ο Οκτώβριος είναι μήνας αφιερωμένος στη δυσλεξία, σκέφτηκα να γράψω ένα άρθρο σχετικά με τους μύθους που επικρατούν για αυτήν.

Η δυσλεξία με απλά λόγια είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία όπου αντανακλά κυρίως στην ορθογραφία, στην ανάγνωση και στο γραπτό λόγο.

Ας ξεκινήσουμε να καταρρίπτουμε κάποιους μύθους σχετικά με την δυσλεξία:

Η δυσλεξία επηρεάζει πάντα τον προφορικό λόγο

Αρκετές φορές η δυσλεξία μπορεί να επηρεάσει τον προφορικό λόγο αλλά δεν συμβαίνει πάντα. Κάποιες φορές ίσως οι δυσκολίες στον προφορικό λόγο να είναι σημάδι πως κάτι ξεκινάει, αλλά πάλι χρειάζεται να γίνει ενδελεχώς διερεύνηση.

Ξεπερνιέται στην ενήλικη ζωή

Η δυσλεξία είναι μια εγγενής διαταραχή, η οποία υπάρχει πάντα στο άτομο, ωστόσο με την κατάλληλη υποστήριξη και με την ωρίμανση του ατόμου, σαφώς μπορεί να βελτιωθεί. Επίσης ένα άτομο στην ενήλικη ζωή μπορεί να καταφέρει πολλά πράγματα, έχοντας δυσλεξία, δεν θεωρείται αποτρεπτικός παράγοντας για να δημιουργήσεις μια ζωή έτσι όπως την θέλεις!!!!

Όλα τα παιδιά που έχουν δυσλεξία είναι αριστερόχειρες

Σαφέστατα όχι, όπως κάποια παιδιά που είναι δεξιόχειρες έχουν δυσλεξία, αντίστοιχα και κάποια παιδιά που είναι αριστερόχειρα μπορεί να έχουν δυσλεξία.

Κάθε παιδί που δυσκολεύεται στην αρχή της σχολικής του ζωής έχει δυσλεξία

Οι μαθησιακές δυσκολίες ταξινομούνται σε πολλά είδη, δεν υπάρχει μόνο η δυσλεξία. Ένα παιδί λοιπόν στην αρχή της σχολικής του ζωής μπορεί να δυσκολεύεται γιατί έχει κάποια άλλη είδους δυσκολία ή ακόμα μπορεί να μην έχει και τίποτα, απλά να μην έχει προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της σχολικής ζωής. Η δυσλεξία σαν διάγνωση είναι καλό να μπαίνει μετά την τρίτη δημοτικού όπου οι μαθητές έχουν έρθει σε επαφή με όλα τα μαθήματα. (θεωρητικά, προφορικά, πρακτικά)

Τα παιδιά με δυσλεξία έχουν χαμηλό νοητικό

Τα παιδιά για να διαγνωστούν με δυσλεξία, έχουν φυσιολογικό νοητικό. Συνήθως πρόκειται για παιδιά που μαθαίνουν με έναν διαφορετικό τρόπο.

Όλα τα παιδιά που μπερδεύουν 3 με ε έχουν δυσλεξία

Σίγουρα μπορεί κάποια παιδιά που μπερδεύουν τα παραπάνω να έχουν κάποια δυσλεξία, αλλά όχι όλα.... Όπως είπαμε και παραπάνω υπάρχουν διάφορες δυσκολίες που μπορεί να έχουν παρόμοια συμπτώματα χωρίς να είναι δυσλεξία. Επίσης πολλά παιδιά μπορεί να μην μπερδεύουν τα παραπάνω, αλλά τελικά να έχουν δυσλεξία.

Το παιδί μου έχει δυσλεξία και είναι τεμπέλης

Τα παιδιά έχοντας δυσλεξία βιώνουν αισθήματα ματαίωσης, απογοήτευσης, απομόνωσης  και όλα αυτά πολλές φορές έχουν ως αποτέλεσμα κάποιες φορές να αποσύρονται χωρίς να το θέλουν. Θα πρέπει να θυμόμαστε πως ένα παιδί με δυσλεξία χρειάζεται θέσπιση ρεαλιστικών στόχων, ενθάρρυνση και επιβράβευση.  Είναι καλό να αποφεύγονται οι ταμπέλες τόσο από γονείς όσο και από εκπαιδευτικούς καθώς υπάρχει φόβος ένα παιδί να αφομοιώσει την παραπάνω ταμπέλα και να πράττει τελικά ως τεμπέλης ενώ δεν είναι.

Οι γονείς φταίνε για τη δυσλεξία

Σαφέστατα όχι, ένα παιδί γεννιέται με δυσλεξία, ο γονιός δεν έχει ευθύνη πουθενά!!! Χρειάζεται απενοχοποιήση και φροντίδα και ως προς τον δικό σας εαυτό ώστε να βοηθήσετε αποτελεσματικά ένα παιδί. Ας μην ξεχνάμε πως όταν οι γονείς είναι καλά είναι και τα παιδιά. Να σημειωθεί πως τα αίτια της δυσλεξίας ακόμα ερευνώνται.

Η γνωμάτευση της δυσλεξίας είναι εύκολη διαδικασία

Η γνωμάτευση της δυσλεξίας απαιτεί εμπειρία, εξειδίκευση και μεγάλη προσοχή και γι' αυτό θα πρέπει να γίνεται από ομάδα ειδικών που θα περιλαμβάνει εκπαιδευτικό, ψυχολόγο, κοινωνικό λειτουργό,  εργοθεραπευτή, λογοθεραπευτή, οφθαλμίατρο και άλλες ειδικότητες. Άρα από τα παραπάνω καταλαβαίνουμε πως μια μόνο ειδικότητα δεν μπορεί να βάλει την ταμπέλα της δυσλεξίας.

Τα παιδιά με δυσλεξία δεν αντιμετωπίζουν δυσκολίες στα μαθηματικά

Πολλές φορές τα παιδιά με δυσλεξία θα αντιμετωπίσουν δυσκολίες στα μαθηματικά σε ότι απαιτεί μνήμη πχ προπαίδεια ή στην κατανόηση μαθηματικών προβλημάτων αφού για να κατανοήσεις κάτι που διαβάζεις πρέπει να έχεις κατακτήσει τον μηχανισμό της ανάγνωσης, ωστόσο επειδή όπως είπαμε παραπάνω τα παιδιά αυτά έχουν φυσιολογικό νοητικό η λογικομαθητική σκέψη τους είναι σε αναπτυγμένο επίπεδο τις περισσότερες φορές.



Ας θυμόμαστε πως κάθε παιδί είναι μοναδικό, διαφορετικό με τις δικές του ανησυχίες και όνειρα. Ας είμαστε εμείς εκεί να αποδεχόμαστε τα παιδιά και να τα ενθαρρύνουμε ώστε να βρούνε τον δρόμο τους.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου