Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αυτισμός και σχολικό πλαίσιο: Κατανόηση και Διδασκαλία μαθητών με αυτισμό


Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Καλησπέρα, καλησπέρα

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα αυτισμού η οποία έχει οριστεί στις 2 Απριλίου και στόχο έχει να προβάλλει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι με αυτισμό, να αυξήσει την ευαισθητοποίηση για τις ανάγκες τους και να προωθήσει την αποδοχή και την συμπερίληψη τους στην κοινωνία μας σκέφτηκα να γράψω ένα άρθρο για τρόπους συμπερίληψης τους στο εκπαιδευτικό πλαίσιο σε μια γενική τάξη.

Η αντιμετώπιση παιδιών με αυτισμό απαιτεί ευαισθησία, κατανόηση και εξειδικευμένες προσεγγίσεις από τους εκπαιδευτικούς καθώς και υπομονή, αγάπη, προσπάθεια, θετική ενέργεια.

Να θυμάστε πως οι εκπαιδευτικοί που είναι ευαισθητοποιημένοι και ενημερωμένοι για τον αυτισμό μπορούν να παρέχουν ένα υποστηρικτικό περιβάλλον που επιτρέπει στα παιδιά με αυτισμό να αναπτύξουν τις ικανότητές τους και να επιτύχουν το μέγιστο δυνατό δυναμικό τους.

Ας τα πάρουμε όμως βήμα-βήμα.

Τι μπορούν να κάνουν οι εκπαιδευτικοί ως προς τις διδακτικές πρακτικές που θα ακολουθήσουν;

Χρήση σαφών εντολών και αναφορών: Επικοινωνήστε με απλό και σαφή τρόπο, αποφεύγοντας την υπερβολική πολυπλοκότητα και τις μεταφορικές φράσεις.

Εξατομικευμένο Πρόγραμμα Μάθησης: Δημιουργήστε ένα ατομικό πλάνο μάθησης που λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες, τις δεξιότητες και τα ενδιαφέροντα του παιδιού με αυτισμό.

Βιωματική Μάθηση: Προσφέρετε στα παιδιά αυτισμού πρακτικές εμπειρίες, όπως παιχνίδια, εξωτερικά προγράμματα ή δραστηριότητες που επιτρέπουν την ανάπτυξη δεξιοτήτων μέσω της πράξης.

Συνοδευτικές Εικόνες και Βίντεο: Χρησιμοποιήστε εικόνες, βίντεο και άλλα οπτικά εργαλεία για να ενισχύσετε την κατανόηση και τη μάθηση του παιδιού. Να θυμάστε πως τα παιδιά με αυτισμό μαθαίνουν

Δομημένη Προγραμματισμένη Ρουτίνα: Παρέχετε μια σταθερή και δομημένη ρουτίνα για το παιδί, καθώς οι παιδιά με αυτισμό μαθαίνουν από την προβλεψιμότητα.

Οπτικοποιημένα προγράμματα: Χρησιμοποιήστε οπτικοποιημένα προγράμματα , όπως πίνακες καθηκόντων και πρόγραμμα της ημέρας, για να βοηθήσετε το παιδί να κατανοήσει την ακολουθία των εργασιών.

Χρήση Τεχνολογίας: Αξιοποιήστε την τεχνολογία, όπως εκπαιδευτικά λογισμικά και εφαρμογές, που μπορούν να προσαρμοστούν στις ατομικές ανάγκες του παιδιού.

Παροχή Υποστήριξης και Προσαρμογών: Παροχή επιπλέον υποστήριξης, όπως ατομικές συναντήσεις, προσαρμοσμένο υλικό και χρήση ειδικών εργαλείων.

Τι μπορούν να κάνουν οι εκπαιδευτικοί ως προς την κοινωνικοποίηση των παιδιών;

Ανάπτυξη και υποστήριξη των κοινωνικών δεξιοτήτων: Προωθήστε την αλληλεπίδραση μεταξύ του παιδιού και άλλων παιδιών, δημιουργώντας ευκαιρίες για κοινωνικές δραστηριότητες.

Δημιουργία Θετικού Κλίματος Τάξης: Δημιουργήστε ένα θετικό περιβάλλον που ενθαρρύνει τη συμμετοχή, την αυτοπεποίθηση και την διαφορετικότητα του παιδιού.

Προαγωγή της Κοινωνικής Συμμετοχής: Οργανώστε δραστηριότητες που προωθούν την κοινωνική αλληλεπίδραση και τη συμμετοχή του παιδιού σε ομαδικές δραστηριότητες.

Τι μπορούν να κάνουν οι εκπαιδευτικοί ως προς την ενθάρρυνση των παιδιών;

Αποδεχτείτε το παιδί όπως είναι: Το πρώτο και πιο σημαντικό βήμα είναι η αποδοχή του παιδιού με τις διαφορετικές του ανάγκες και ιδιαιτερότητες.

Κατανόηση των ειδικών αναγκών του παιδιού: Κάθε παιδί με αυτισμό είναι μοναδικό και μπορεί να έχει διαφορετικές ανάγκες. Είναι σημαντικό να γνωρίζετε πώς να προσαρμόσετε τη διδασκαλία σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε παιδιού.

Παροχή υποστήριξης και ενθάρρυνσης: Επικροτήστε την πρόοδο και τις προσπάθειες του παιδιού, ακόμα και για μικρά επιτεύγματα.

Θετική Ενίσχυση: Χρησιμοποιήστε θετικές ενισχύσεις, όπως επιβραβεύσεις και αναγνώριση των προσπαθειών του παιδιού, για να ενθαρρύνετε τη συνεργασία και την επίτευξη στόχων.

Τι μπορούν να κάνουν οι εκπαιδευτικοί ως προς την συνεργασία για την καλύτερη αντιμετώπιση των παιδιών;

Συνεργασία με τους γονείς: Οι γονείς είναι σημαντικοί συνεργάτες και συνοδοιπόροι στην εκπαίδευση του παιδιού. Συνεργαστείτε μαζί τους για να κατανοήσετε καλύτερα τις ανάγκες και τις προτιμήσεις του παιδιού.

Συνεργασία με Άλλους Ειδικούς: Συνεργασία με ειδικούς όπως λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ειδικούς παιδαγωγούς ή ψυχοθεραπευτές που υποστηρίζουν το παιδί για την καλύτερη γενίκευση των στόχων όπου θέτουν όλα τα μέρη καθώς και για καλύτερη κατανοήση των αναγκών του κάθε παιδιού.

Ενημέρωση και Εκπαίδευση: Συνεχής εκπαίδευση και ενημέρωση του εκπαιδευτικού σχετικά με τις νέες πρακτικές και προσεγγίσεις για τη διδασκαλία παιδιών με αυτισμό. Επιπλέον μπορεί να βοηθούσε και μια εποπτεία.

Κάθε παιδί με αυτισμό είναι μοναδικό και μπορεί να απαιτεί διαφορετικές προσεγγίσεις. Προσαρμόστε την συμπεριφορά σας ανάλογα. Εσείς οι ίδιοι θα πάρετε ευχαρίστηση από τον ρόλο σας!

Καλή συνέχεια!


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου