Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Οπτική μνήμη

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

"Μα πως γίνεται να ξέχασε την ορθογραφία αφού τη διάβαζε ώρες!''
¨Καλά, δεν θυμάσαι ποια ταινία είδες το μεσημέρι!"

Γιατί συμβαίνουν τα παραπάνω;
Τι μπορούμε να κάνουμε για να θυμούνται τα παιδιά ;

Η λειτουργία που επηρεάζει λοιπόν τα παραπάνω, ονομάζεται οπτική μνήμη και αφορά την ικανότητα να συγκρατούμε πληροφορίες για ένα επαρκές χρονικό διάστημα, μέσω της όρασης.

Οι κύριες λειτουργίες που επηρεάζουν την οπτική μνήμη είναι τρεις: Συγκέντρωση, προσοχή και παρατηρητικότητα.

Ένα παιδί με  αδυναμία στην οπτική μνήμη πιθανά θα δυσκολευτεί:
-Στην ολοκλήρωση παζλ ή άλλων κατασκευαστικών παιχνιδιών
-Στην διάκριση στοιχειών που μοιάζουν πχ:3-ε, 6-9, φ-θ, β-δ με αποτέλεσμα να συνεπάγεται δυσκολία και στην ανάγνωση.
-Στην αντιγραφή  γραμμάτων, λέξεων ή κειμένων
-Στις χωροχρονικές έννοιες πχ: Πριν, μετά, κτλ
-Στις μαθητικές πράξεις, όπως πρόσθεση και αφαίρεση

Να σημειωθεί ότι για την αντιμετώπιση των δυσκολιών της μνήμης χρειάζεται διεπιστημονική συνεργασία, με τον πρώτο ρόλο να τον έχει ο εργοθεραπευτής, καθώς πολλές φορές  η δυσκολία στην οπτική μνήμη  του παιδιού ενέχει τον κίνδυνο μη κατάκτησης βασικών αισθητικοκινητικών δεξιοτήτων.

Κάποιες δραστηριότητες που μπορείτε να κάνετε μαζί με τα παιδιά για να αναπτύξουν την οπτική μνήμη είναι οι εξής:

 Παιχνίδια memo. Κυκλοφορούν πολλά παιχνίδια στο εμπόριο που το παιδί  μπορεί να βρει όμοια ζευγάρια και εικόνες σε συγκεκριμένο χρόνο.

Επιπλέον μπορείτε να φτιάξετε το δικό σας παιχνίδι memo με τον εξής τρόπο: Ζωγραφίζοντας σε χαρτόνια σύμβολα που επιθυμείτε όπως γράμματα και αριθμούς και στη συνέχεια  να τα κόψετε σε κάρτες και να παίξετε με τα παιδιά!

Επιτραπέζια παιχνίδια. Παιχνίδια όπως: Το oύνο, ο γκρινιάρης, η μονόπολη,το φιδάκι, το μάντεψε ποιος, αφενός εκπαιδεύουν σε λογικό- μαθηματικές έννοιες(Χρώματα, αρίθμηση) και αφετέρου αυξάνουν την παρατηρητικότητα και την οπτική μνήμη.


Κρύβω αντικείμενα ή βλέπω αντικείμενα. Μια δραστηριότητα, που μπορούμε να κάνουμε μαζί με τα παιδιά είναι να δείξουμε στο παιδί αντικείμενα και στη συνέχεια να τα κρύψουμε και να μας πει ποια θυμάται. Μια παραλλαγή της δραστηριότητας είναι να δείξουμε στο παιδί αντικείμενα και να το ρωτήσουμε μετά από ένα λεπτό ποια  θυμάται


Βρες τις διαφορές. Δώστε στο παιδί δυο εικόνες και ζητήστε του να σας βρει τις διαφορές. Στην αρχή ζητήστε λίγες και όταν δείτε ότι το παιδί τα καταφέρνει, ανεβάστε τις απαιτήσεις

Παιχνίδι χαμένου θησαυρού:Κρυφτέ γράμματα η αριθμούς στο χώρο για να τα βρουν τα παιδιά. Εναλλακτικά σε μεγαλύτερα παιδιά μπορείτε να κρύψετε αποτελέσματα από πράξεις ή καταλήξεις ορθογραφίας.


Φτιάξτε παζλ μαζί με τα παιδιά. Διάφορα είδη παζλ βοηθάνε στην ενίσχυση  της μνήμης των μικρών μας φίλων. Ένα παιδί καθώς περιεργάζεται ένα παζλ πρέπει να θυμάται το μέγεθος, το χρώμα και το σχήμα πολλών κομματιών για  να το βγάλει εις πέρας.
Εάν ένα κομμάτι δεν ταιριάζει, το τοποθετεί στην άκρη, όμως θα πρέπει να το θυμάται όταν θα το χρειαστεί ξανά.

 Δείξτε στο παιδί φωτογραφίες και πείτε του  να σας πει τι βλέπει. Ύστερα, φτιάξτε ένα κολάζ με συγγενείς και φίλους.


Ρωτήστε το παιδί σας ανά τακτά χρονικά διαστήματα τι έκανε σήμερα στο σχολείο. Επιπλέον, ρωτήστε το τι παρατηρεί στο δρόμο. (Πόσοι άντρες περπατάνε;Tι φοράνε;) Για να το κάνετε πιο διαδραστικά αφήστε το παιδί να κάνει ερωτήσεις και σε σας.


Βάζουμε στο παιδί να ζωγραφίσει συγκεκριμένα σχήματα όπως κύκλο, τρίγωνο και τετράγωνο.Στη συνέχεια χωρίς να του το υπενθυμίζουμε θα πρέπει να τα συνεχίσει με την ίδια σειρά

Δείτε ταινίες με το παιδί και ζητήστε να σας πει πληροφορίες και τους τίτλους.


Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι οι παραπάνω δραστηριότητες μπορεί να γίνουν σε όλα τα παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας, ανεξάρτητα δυσκολιών. 


Καλή διασκέδαση!











Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου