Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ιδέες για εύκολη παραγωγή γραπτού λόγου στα παιδιά

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες είναι αναμενόμενο να παρουσιάζουν δυσκολίες στην παραγωγή γραπτού λόγου, την ονομαζόμενη έκθεση.
Να σημειωθεί ότι η παραγωγή γραπτού λόγου σε όλα τα παιδιά ακολουθεί, καθώς αρχικά πρέπει να μάθουν το μηχανισμό της ανάγνωσης, την εκμάθηση βασικών κανόνων ορθογραφίας και τέλος την εκμάθηση του συντακτικού και της γραμματικής.

Κάποιες ιδέες ώστε να επιτευχθεί η παραγωγή γραπτού λόγου στα παιδιά είναι η εξής:

1) Οπτικοποιήση. Τα παιδιά αρχίζουν να παράγουν γραπτό λόγο με τη βοήθεια οπτικών ερεθισμάτων όπως: Εικόνες, εκπαιδευτικά παιχνίδια με χρονικές αλληλουχίες, παραμύθια κτλ

2)Καθημερινά νέα. Οι γονείς ενθαρρύνουν τα παιδιά να γράψουν κάποιες μέρες που δεν έχουν μεγάλο φόρτο εργασίας πως πέρασαν τη μέρα τους ή εάν τους έκανε κάτι εντύπωση. Επιπλέον  μπορούν οι γονείς να παροτρύνουν τα παιδιά να διατηρούν ημερολόγιο.

3)Λέξεις κλειδιά. Ένας άλλος τρόπος ο οποίος φαίνεται να είναι αρκετά αποδοτικός σε παιδιά μικρότερης ηλικίας είναι οι λέξεις κλειδιά.  Το παιδί για το θέμα που έχει να επεξεργαστεί βρίσκει πρώτα λέξεις-κλειδιά και ύστερα συνθέτει τις προτάσεις. Να σημειωθεί ότι αυτές οι λέξεις είναι καθαρά προσωπική υπόθεση του παιδιού και δεν πρέπει να παρεμβαίνουμε. (Πχ: Θέμα: Ο αγαπημένος μου φίλος-Λέμε στο παιδί να βρει όποια λέξη θέλει για αυτό το θέμα)

4)Σχεδιαγράμματα. Το σχεδιάγραμμα είναι ο βασικός άξονας που θα κινηθεί η έκθεση. Το σχεδιάγραμμα μπορεί να δοθεί είτε από γονείς ή εκπαιδευτικούς ώστε να βοηθήσει το μαθητή στην παραγωγή γραπτού λόγου ή σε μεγαλύτερη τάξη να το συνθέσουμε μαζί με το μαθητή.

Παρακάτω ακολουθεί ένα παράδειγμα σχεδιαγράμματος με θέμα: Το σχολείο μου
  1. Σε ποια συνοικία βρίσκεται (όνομα, οδός, αριθμός)
  2. Έχει αυλή και πώς είναι; (μεγάλη, μικρή, κυκλική, τετράγωνη)
  3. Με τι είναι περιφραγμένη (τοίχος, κάγκελα, σύρμα κ.τ.λ.)
  4. Η εξωτερική εμφάνιση του σχολείου (στέγη, πόρτες, παράθυρα κ.τ.λ.)
  5. Η εσωτερική του εμφάνιση (διάδρομος, αίθουσες, γραφεία κ.τ.λ.)
  6. Σχολικός κήπος – ύδρευση – γυμναστήριο
  7. Τι αισθάνεσαι για το σχολείο σου (τώρα, όταν θα φύγεις)
  8. Το αγαπάς και για ποιο λόγο;
5)Ερωτήσεις ανοιχτού τύπου. Ενθαρρύνουμε το μαθητή να κάνει δικές του ερωτήσεις για το θέμα και να απαντήσει για την κατανόηση και τον εμπλουτισμό της έκθεσης. Οι λέξεις που χρησιμοποιούμε είναι συνήθως: Τι, πως, ποιος, γιατί, που.

6)Μνημονικά ίχνη. Δημιουργούμε μνημονικά ίχνη στα παιδιά για υπενθύμιση των μερών της έκθεσης.
Πχ: Εισαγωγή=Αρχή, τίτλος
Κυρίως θέμα=Μέση,αναπτύσσω  το θέμα
Επίλογος=Τέλος, συμπέρασμα, συναίσθημα

7)Ανάγνωση βιβλίων. Τα παιδιά μέσα από την ανάγνωση που έχει να κάνει με τα ενδιαφέροντα τους παίρνουν ιδέες αλλά και αναπτύσσουν την κριτική τους σκέψη.

Ο μαθητής θα πρέπει να ενθαρρύνεται ότι η έκθεση είναι ένα μέσο επικοινωνίας, με σκοπό να στείλει μηνύματα σε αυτόν που την διαβάσει.
Δώστε νόημα στη γραφή του παιδιού!


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου