Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο ρόλος του ειδικού παιδαγωγού

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Ο ειδικός παιδαγωγός παίζει σημαντικό ρόλο στη μεταφορά γνώσης μέσω ενός διαφορετικού τρόπου διδασκαλίας, που θα τον ονομάζαμε διαδραστικό.Ειναι σημαντικό να θεωρεί κάθε παιδί μοναδικό, να αξιολογεί τις ανάγκες του και να σέβεται τον ρυθμό μαθησής του.

 Η ειδική αγωγή μπορεί να ξεκινήσει απο την προσχολική ηλικία και να συνεχίσει μέχρι τις τελευταίες τάξεις του σχολείου.

Ο ειδικός παιδαγωγός παρεμβαίνει όταν ένα παιδί αντιμετωπίζει δυσκολίες ως πρός την απόκτηση και χρήση ικανοτήτων ανάγνωσης, γραφής, κατανοήσης,συλλογισμού και μαθηματικών.
Επίσης παρεμβαίνει όταν υπάρχει νοητική στέρηση, αυτισμός, αισθητηριακή δυσλειτουργεία, κοινωνικές και συναισθηματικές διαταραχές.

Ως πρός την παρέμβαση, είναι σημαντικό ο ειδικός παιδαγωγός να ακολουθεί πολυαισθητηριακές μεθόδους για να κινεί το ενδιαφέρον του μαθητή για την μάθηση. Επιπλέον θα πρέπει να ενημερώνεται το ίδιο το παιδί για το πρόγραμμα που θα ακολουθήσει καθώς θα αναπτύξει κίνητρο και θα διευκολύνει σε μεγάλο βαθμό τη διαδικασία παρέμβασης.

Επιπρόσθετα, ο ειδικός παιδαγωγός θα πρέπει να εστιάσει σε συγκεκριμένες δυσκολίες του παιδίου και να προσπαθήσει να τις κατανοήσει  και να συνεργάζεται με το ευρύτερο περιβάλλον του παιδιού(γονείς, σχολείο,υπόλοιπους θεραπευτές) ώστε να υπάρξει μια ολιστική προσσέγγιση.

Είναι αυτός που θα συμβουλέψει, θα στηρίξει και θα καθοδηγήσει τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς του σχολείου. Είναι αυτός που θα ενημερώνει σε τακτά χρονικά διαστήματα για το μαθησιακό επίπεδο που βρίσκεται το παιδί τους, για τα στάδια εξέλιξης του και για τους τρόπους αντιμετώπισης των μαθησιακών δυσκολιών του παιδιού.

Συγκεκριμένα ο ειδικός παιδαγωγός ασχολείται με τις παραπάνω δυσκολίες:
 ΓΡΑΦΗ 
 Γράφει "καθρεφτικά " (π.χ 3 αντί ε)
 Μπερδεύει γράμματα (π.χ."να βένω" αντί "να δένω").
 Παραλείπει γράμματα (π.χ."διβζω" αντί "διαβάζω").
 Παραλείπει, μεταθέτει ή επαναλαμβάνει συλλαβές.
 Αγνοεί τους τόνους και τα σημεία στίξης.
 Κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη.

 ΑΝΑΓΝΩΣΗ 
Διαβάζει συλλαβιστά, με μονότονη φωνή
 Διαβάζει άλλη λέξη αντί αυτής που πρέπει.(π.χ πετράζι" αντί για "τραπέζι", "μαύρος" αντί "σκοτεινός", "διαβάτης" αντί "διαβάζεις").
 Παραλείπει λέξεις ή γράμματα.
 Αγνοεί τους τόνους και τα σημεία στίξης.

ΓΡΑΠΤΗ ΕΚΦΡΑΣΗ
 Το κείμενό του παρουσιάζει ασυνταξίες.
 Χρησιμοποιεί περιορισμένο λεξιλόγιο.
 Δεν ακολουθεί κάποια "λογική σειρά" σε αυτά που γράφει.

 ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ 
 Δυσκολεύεται να απαντήσει σε ερωτήσεις κατανόησης σε κείμενο που το ίδιο το παιδί έχει διαβάσει
 Δυσκολεύεται να αποδώσει προφορικά ένα κείμενο.
 Στην προσπάθειά του να ανακαλέσει ένα κείμενο παραθέτει πληροφορίες τυχαία, χωρίς να τηρεί την σειρά του.

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ 
 Δεν θυμάται τα σύμβολα/πρόσημα (+, - κλπ).
 Δυσκολεύεται να κατανοήσει τι ζητά ένα πρόβλημα και να το λύσει.
 Δυσκολεύεται να θυμηθεί την σειρά των βημάτων που απαιτούνται για να γίνει μία πράξη

Κλείνοντας,είναι σημαντικό να επισημάνουμε ότι ο γονιός με τον ειδικό παιδαγωγό είναι συνεργάτες  με τον πρώτο λόγο να τον έχει ο γονιός καθώς είναι αυτός που ξέρει το παιδί καλύτερα από όλους!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου