Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κοινωνική και Συναισθηματική Σχολική Ετοιμότητα

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Η σχολική ετοιμότητα αναφέρεται τόσο στις αποκτημένες μαθησιακές δεξιότητες του παιδιού όσο και στην κριτική του σκέψη για την ετοιμότητα της φοίτησης του στο Δημοτικό.

Ένα παιδί επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες για την φοίτηση του στο Δημοτικό.
Αυτοί είναι: Λόγος-κατανόηση,ομιλία-άρθρωση, λεξιλόγιο, σημασιολογία, περιγραφική ικανότητα, φωνολογική ενημερότητα, μνήμη, προσανατολισμός, σωματική ετοιμότητα, προ-γραφικές και προ-μαθηματικές δεξιότητες,προ-ανάγνωση, συναισθηματική και κοινωνική
ετοιμότητα.

Εμείς σήμερα θα εστιάσουμε στη συναισθηματική και κοινωνική ετοιμότητα.
Πότε ένα παιδί είναι έτοιμο να φοιτήσει στην Πρώτη Δημοτικού από συναισθηματικής και κοινωνικής άποψης;
H απάντηση βρίσκεται παρακάτω!

Συναισθηματική ετοιμότητα

Να διεκδικεί κατάλληλα ότι το αφορά

Να δείχνει υπευθυνότητα στα προσωπικά  του αντικείμενα 

Να αναγνωρίζει τα βασικά συναισθήματα όπως:χαρά, λύπη, θυμό, φόβο.

Να αναγνωρίζει τα παραπάνω συναισθήματα  στους πιο κοντινούς ανθρώπους του

Να είναι σε θέση να ξεκινήσει και να ολοκληρώσει μια δραστηριότητα σε λογικό διάστημα ανάλογα με την ηλικία του

Να οργανώσει την εργασία του και να αναζητήσει λύσεις εκεί που δυσκολεύεται. Όπως: Να ζητήσει βοήθεια από τον δάσκαλο του όταν το έχει ανάγκη

Να εκφράζει τις γνώμες και τις ανάγκες του. Πχ: Να εκφράζει πότε θέλει να πάει τουαλέτα η πότε θέλει να πιει νερό

Κοινωνική ετοιμότητα

Να έχει ικανότητα αυτοελέγχου 

Να γνωρίζει ποια συμπεριφορά είναι αποδεκτή και λειτουργική μέσα σε μια ομάδα παιδιών

Να μπορεί να εκτελεί οδηγίες

Να ακολουθεί βασικούς κανόνες παιχνιδιού ή της τάξης

Να έχει την ικανότητα σύναψης και διατήρησης προσωπικών σχέσεων

Να συνεργάζεται όσο πιο ομαλά γίνεται με τους συμμαθητές του ή τους εκπαιδευτικούς

Παρατηρήστε τα παιδιά σας και ενισχύστε την αυτονομία τους και την ανεξαρτησία τους!

Καλή ανάγνωση




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου