Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κατανόηση κειμένου σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Τα παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες αντιμετωπίζουν προβλήματα αφενός στην ανάγνωση και αφετέρου στην κατανόηση.

Πολλές φορές διαβάζουν χωρίς να καταλαβαίνουν το νόημα, καθώς διαβάζουν με αργό ρυθμό-συλλαβιστά χωρίς να τηρούν τα σημεία στίξης.

Υπάρχουν όμως τρόποι τα παιδιά να βελτιώσουν το μηχανισμό της κατανόησης!
Κάποιοι από αυτούς είναι:
  • Διαλέγουμε κείμενα που απευθύνονται σε παιδιά μικρότερης ηλικίας ώστε  το παιδί να εξοικειωθεί  με την κατανόηση.
  • Ξεκινάμε με τραγούδια ή παραμύθια  που αρέσουν στο παιδί για να μας πει τι κατάλαβε. Ενισχύουμε τη διαδραστική μέθοδο!
  • Αφήνουμε το παιδί να επιλέξει κείμενα του ενδιαφέροντος  του,ώστε να έχει κίνητρο.
  • Κόβουμε το κείμενο σε μικρές ενότητες και στη συνέχεια μαζί με το παιδί σημειώνουμε την κεντρική ιδέα της ενότητας.
  • Ρωτάμε το παιδί αν έχει άγνωστες λέξεις και στη συνέχεια του επιτρέπουμε να βρει τη σημασία είτε με τη βοήθεια του λεξικού, είτε με τη βοήθεια του υπολογιστή.
  • Λέμε στο παιδί κάτι μη αληθινό και το ρωτάμε εάν συμφωνεί. Αυτό είναι καλό να γίνει κιόλας από την πρώτες προτάσεις του κείμενου που διαβάζει το παιδί ώστε να δούμε το επίπεδο της κατανόησης του.
  • Συνοδεύουμε το κείμενο με εικόνες που είναι κατάλληλες για την ηλικία του παιδιού.
  • Ενθαρρύνουμε  το παιδί να ζωγραφίσει έναν ήρωα που θυμάται από την ιστορία.
  • Αναπτύσσουμε  τη κριτική σκέψη του παιδιού, ρωτώντας του ένα εναλλακτικό  τέλος η ακόμα και αρχή.
  • Δίνουμε ερωτήσεις συμπλήρωση κενών ή επιλογής για διευκόλυνση του παιδιού.

Ας μην ξεχνάμε ότι ο στόχος της εκπαίδευσης στη παιδική ηλικία είναι να ενεργοποιήσει την περιέργεια και την επιθυμία του ίδιου του μαθητή να μάθει!









Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου