Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Εκπαίδευση Τουαλέτας

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

"'Έλα τώρα είσαι μεγάλος πια...Σταμάτα να βρέχεσαι πάνω σου"

Πότε είναι η κατάλληλη ηλικία  για να προσπαθήσουν οι γονείς να κόψουν την πάνα;
Πως μπορούμε να κάνουμε την εκπαίδευση τουαλέτας να μοιάζει παιχνίδι;

Πριν ξεκινήσουμε το άρθρο, θα ήθελα να επισημάνουμε ότι η εκπαίδευση τουαλέτας έγκειται στην ειδικότητα της εργοθεραπείας. Επιπλέον συμβουλές μπορείτε να παίρνετε και από τον οικογενειακό σας παιδίατρο.

Η εκπαίδευση τουαλέτας συνίσταται να ξεκινά όταν το παιδί αρχίζει:
-Να καταλαβαίνει οδηγίες.
-Να μπορεί να ντυθεί και να ξεντυθεί
-Να επικοινωνεί με τους φροντιστές.
-Να περπατάει.
-Να θέλει να μιμείται ενήλικους.
-Να μπορεί να συγκεντρώνεται για ένα χρονικό διάστημα για να παίξει.
-Να εκφράζει τις βασικές του ανάγκες.
-Να γνωρίζει τι είναι τουαλέτα και πότε τη χρησιμοποιούμε.

Η κατάλληλη ηλικία έναρξης λοιπόν είναι γύρω στους 18-30 μηνών. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό όταν αρχίσει η εκπαίδευση το παιδί να είναι σε φάση συνεργασίας με το ευρύτερο περιβάλλον. Αν περνάει φάση αρνητισμού, είναι καλό να αρχίσουμε αργότερα την εκπαίδευση.

Έρευνες έχουν δείξει ότι τα κορίτσια εκπαιδεύονται πιο γρήγορα από τα αγόρια.

Κάποιες ενδεικτικές προτάσεις για τους γονείς είναι οι εξής:


  • Αγοράστε ένα "γιογιό" μαζί με το παιδί, ώστε να είναι δικό του προσωπικό γούστο και να φαίνεται πιο ελκυστικό για να καταφεύγει στη βασική του ανάγκη.
  • Βοηθήστε το να αντιληφθεί τη χρήση του "γιογιό".
  • Δείξτε του βιντεάκια ή παραμυθάκια  με εικόνες σε σχέση με την εκπαίδευση τουαλέτας ώστε να γίνει με ευχάριστο και διασκεδαστικό τρόπο.
  • Ξεκινήστε  την εκπαίδευση σε  περίοδο που είστε χαλαροί. (Διακοπές, Σαββατοκύριακα). Χρειάζεται επιμονή!
  • Επιβραβεύεστε το παιδί, όταν τα καταφέρνει έστω μια φορά. Ατυχήματα είναι λογικό να συμβούν . Ίσως όταν τα καταφέρνει, κολλήσετε του αυτοκολλητάκια!
  • Εστιάζουμε αρχικά στην ούρηση στις πρωινές ώρες και ύστερα όταν επιτευχθεί αυτό συνεχίζουμε στην αφόδευση και στις βραδυνές ώρες.
  • Παροτρύνουμε το παιδί να πηγαίνει στο "γιογιό" όταν πίνει υγρά ή τρώει.
  • Εστιάζουμε μόνο στο κόψιμο της πάνας και όχι παράλληλα σε κόψιμο πιπίλας ή μπιμπερό.
Κάποια παιδικά βιβλία που μπορούν να φανούν χρήσιμα είναι: Στο Γιογιό με τη γιαγιά και οι γιαγιάδες με τα γιο-γιο.


Να σημειωθεί ότι δεν υπάρχουν συνταγές και κάθε παιδί θέλει το χρόνο του. Η εκπαίδευση μπορεί να ξεκινήσει είτε λίγο νωρίτερα ή αργότερα ανάλογα με το αναπτυξιακό στάδιο του κάθε παιδιού.
Χρειάζεται χρόνο, επίμονη και υπομονή από πλευράς του γονιού!
Να θυμάστε ότι ο έλεγχος σφιγκτήρων δεν κατακτιέται από τη μια στιγμή στην άλλη!





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου