Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αδερφική ζήλια

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Είναι φυσιολογική η αδερφική ζήλια;
Πως μπορούν να την αντιμετωπίσουν οι γονείς;
Που μπορούν να απευθυνθούν εάν ανησυχήσουν;

Πολλές φορές οι γονείς ανησυχούν όταν διακρίνουν σημάδια ζήλιας μεταξύ  αδερφών.

Μήπως θα ήταν χρήσιμο να έκαναν και οι ίδιοι μια αναδρομή στο παρελθόν με τα δικά τους αδέρφια, ώστε να απενοχοποιηθούν και να καταλάβουν καλύτερα τα παιδιά τους;

Η ζήλια είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα που το βιώνουν και τα παιδιά ειδικά στην ηλικία 2-4 ετών, αφού βρίσκονται ακόμα σε εγωκεντρικό στάδιο και πιστεύουν ότι ο κόσμος γυρνάει αποκλειστικά γύρω τους.

Τα παιδιά μπορούν να εκδηλώσουν το συναίσθημα της ζήλιας με  τρεις κύριες συμπεριφορές:

  1. Επιθετικότητα. Το  παιδί που ζηλεύει εκφράζει σωματική-λεκτική βία απέναντι στο μέλος που ζηλεύει ή ακόμα και προς τους γονείς.
  2. Προσκόλληση. Ξαφνικά το παιδί παρουσιάζει άγχος αποχωρισμού από τους βασικούς φροντιστές και δεν θέλει να τους αποχωριστεί για να πηγαίνει σε μέρη που μέχρι πρότερος απολάμβανε.
  3. Παλινδρόμηση. Το παιδί ενώ έχει αποθηλάσει, έχει κατακτήσει να μην χρησιμοποιεί πάνα, μπιμπερό και πιπίλα γυρνάει πάλι πίσω σε αυτές τις συμπεριφορές.
Εάν τα παραπάνω διατηρηθούν σε ένταση παραπάνω από 6 μήνες και εσείς δυσκολεύεται να τα διαχειριστείτε  είναι καλό να απευθυνθείτε σε έναν ψυχολόγο ώστε να πάρετε κάποιες πρώτες συμβουλές.


Κάποιες προτάσεις για τους γονείς που τα παιδιά αντιμετωπίζουν στο σπίτι τους αδερφική ζήλια είναι οι παρακάτω:


  • Μην συγκρίνεται τα παιδιά!Να θυμάστε ότι κάθε παιδί είναι μοναδικό και διαφορετικό, έχει τις δικές του δυνατότητες και αδυναμίες. Προσπαθήστε, να μην το επιτρέπετε και σε άλλους τη σύγκριση.
  • Προετοιμάστε όσο  καλύτερα μπορείτε το μεγάλο αδερφάκι για την προσέλευση του νέου μέλους. Δώστε του αρμοδιότητες για τη φροντίδα του και εξηγήστε του ότι το μωρό χρειάζεται φροντίδα.
  • Μην δίνετε ένταση στα συμπτώματα.Κάποιες φορές τα παιδιά θέλουν να τραβήξουν την προσοχή μας και όσο τα καταφέρνουν συνεχίζουν!
  • Προσπαθήστε να περνάτε αποκλειστικό χρόνο με τα παιδιά. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό ο γονιός να κατορθώνει να βρίσκει έστω ένα τέταρτο χρόνο για να περάσει αποκλειστικά με το κάθε παιδί. Το παιδί νιώθει ξεχωριστό και λαμβάνει όλη την αγάπη άνευ όρων!
  • Αφήστε τα παιδιά να λύσουν μόνοι τις διαφορές του. Μην παίρνεται θέση υπέρ του ενός παιδιού. Συνήθως οι γονείς ρίχνουν τις ευθύνες στο μεγαλύτερο ξεχνώντας όμως ότι και το μεγαλύτερο αδερφάκι είναι παιδί. Παρεμβαίνετε μόνο, όταν υπάρχει χειροδικία!
  • Τα λόγια πληγώνουν. Προσπαθείτε να χαρακτηρίσετε την πράξη και όχι τη συμπεριφορά του παιδιού.
  • Συζητήστε μαζί του για να εκφράσει πως νιώθει και προσπαθήστε να ικανοποιήσετε τις ανάγκες του στο μέτρο του δυνατού
Να θυμάστε ότι ο ρόλος του γονιού είναι πολύ δύσκολος και δεν εκπαιδευόμαστε για να τον μάθουμε! Απενοχοποιηθείτε! Όλοι οι γονείς προσπαθούν για το καλύτερο!





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Οδηγίες για εκπαιδευτικούς όπου έχουν στην τάξη τους παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Κοινωνική Λειτουργός με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή Καλησπέρα και καλή σχολική χρονιά με υγεία, αγάπη και όμορφες στιγμές με συνεργασία όλων μας. Σήμερα, σκέφτηκα να αναπτύξουμε ένα θέμα σχετικά με τους εκπαιδευτικούς και την αντιμετώπιση τους σε σχέση με τις  μαθησιακές δυσκολίες, καθώς η σχολική χρονιά ξεκινά. Πριν ξεκινήσουμε θα ήθελα να σημειώσω πως ο όρος μαθησιακές δυσκολίες είναι μια ομπρέλα π ου περιέχει ανομοιογενές διαταραχές με διαφορετικά χαρακτηριστικά.  Συνήθως π εριλαμβάνει παιδιά με νοητικές δυσκολίες, που εκδηλώνουν  γενικευμένες δυσκολίες μάθησης,   παιδιά με  συναισθηματικά ή συμπεριφοράς προβλήματα  τα οποία εμποδίζουν συνολικά τη μάθησή τους, παιδιά με κανονικές ή αυξημένες νοητικές ικανότητες, που έχουν ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στην ανάγνωση, στη γραφή ή στη λογικομαθηματική σκέψη ή ακόμα και παιδιά που έχουν μια μαθησιακή δυσκολία όπου η εμφάνισή  της γίνεται σαν αποτέλεσμα μιας άλλης διαταραχή όπως αυτισμός, διαταραχή ελλειμμα