Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κοινωνικές ιστορίες

Γράφει η Παπαδόπουλου Ειρήνη


Τι είναι οι κοινωνικές ιστορίες;


Που χρησιμεύουν;

Πως δημιουργούνται;

οι κοινωνικές ιστορίες, τον τελευταίο καιρό έχουν αρχίσει να είναι διαδεδομένες για την ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων και της κοινωνικής κατανόησης των παιδιών και των νεαρών ατόμων με αυτισμό. 

Μία σημαντική θεωρητική βάση της εφαρμογής των κοινωνικών ιστοριών σε άτομα με αυτισμό είναι η αδυναμία τους να αναπτύξουν μία θεωρία για το νου, δηλαδή την ικανότητά να έχουν επίγνωση των νοητικών καταστάσεων  των άλλων. Αυτή η δυσκολία οδηγεί στην αδυναμία κατανόησης ότι ο καθένας μπορεί να έχει μια δική του άποψη διαφορετική από τη δική τους .Οι κοινωνικές ιστορίες στοχεύουν να βοηθήσουν τα άτομα με αυτισμό στην επίλυση προβλημάτων που απορρέουν από την αδυναμία τους να ερμηνεύουν τις κοινωνικές συμπεριφορές των άλλων με βάση τις νοητικές τους καταστάσεις. 

Τα θέματα που καταπιάνονται οι κοινωνικές ιστορίες είναι τα συναισθήματα, η συμπεριφορά, η φιλία, η σχολική βία,οι δεξιότητες παιχνιδιού.

Πολύ σημαντικό για την επιτυχία των κοινωνικών ιστοριών είναι ο σχεδιασμός της συγγραφής και η παρουσίασης τους στα παιδιά με αυτισμό. Το παιδί  θα πρέπει να είναι ήρεμο και με θετική διάθεση όταν ακούει την ιστορία. Ακόμη προτείνεται  να διαβάζεται αμέσως πριν το γεγονός για το οποίο είναι γραμμένη. 

Η κοινωνική ιστορία αποτελείται από 4 μέρη: 1)Τίτλο 2) Εισαγωγή όπου προσδιορίζει το θέμα 3)Κύριο σώμα, όπου γίνεται η παράθεση λεπτομερειών και 4)Επίλογος όπου γίνεται μια περίληψη πληροφοριών. Χρησιμοποιούμε πρώτο ή τρίτο ενικό πρόσωπο και διατυπώνουμε την ιστορία με θετικό τρόπο. Θα πρέπει να αποφεύγονται προτάσεις όπως πρέπει να,απαγορεύεται και συναφείς φράσεις αφού στόχος της κοινωνικής ιστορίας δεν είναι να αλλάξει το άτομο τη συμπεριφορά του αλλά να κατανοήσει καλύτερα τον κόσμο. Το λεξιλόγιο θα πρέπει να είναι ακριβές και κυριολεκτικό.

Η κοινωνική ιστορία παρουσιάζεται πέρα από τα  γραπτά κείμενα σε εικόνες ακόμα και σε βίντεο, ανάλογα με το αναπτυξιακό επίπεδο του ατόμου. Ουσιαστικά οι κοινωνικές ιστορίες περιέχουν οπτικοποιημένο υλικό για την κατανόηση του κόσμου.

Παραδείγματα κοινωνικής ιστορίας επισυνάπτονται στους παρακάτω συνδέσμους:
https://www.youtube.com/watch?v=4PHGFk_B-CU
https://www.youtube.com/watch?v=gm2NfT26EI8
https://www.youtube.com/watch?v=TijARCJLChg

Καλή συνέχεια!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου