Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πρόγραμμα Εκπαιδευτικής Παρέμβασης ΤΕΑCCH

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη


Τι είναι το TEACCH;

Σε ποια παιδιά μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε;

Ποιοι θεραπευτές μπορούν να το εφαρμόσουν;

Το ΤEACCH είναι ένα ολοκληρωμένο οπτικοποιημένο πρόγραμμα δόμησης που απευθύνεται σε παιδιά και ενήλικους με αυτισμό κυρίως.
Το πρόγραμμα όμως μπορεί να εφαρμοστεί και σε παιδιά με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής-υπερκινητικότητας ακόμα και σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.

Οι στόχοι του προγράμματος αποβλέπουν στα παρακάτω:

  • Συνέπεια και προβλεψιμότητα
  • Εκμάθηση οργάνωσης
  • Σταθερότητα και απλοποίηση των καταστάσεων
  • Κινητοποίηση του ατόμου
  • Αύξηση αυτονομίας
  • Αξιοποίηση των ήδη υπαρχουσών δυνατοτήτων του ατόμου
Ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα δόμησης περιλαμβάνει: Ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα μπορεί να περιλαμβάνει:
  • Ελεύθερο παιχνίδι
  • Δουλειά με τον δάσκαλο
  • Δομημένο παιχνίδι (αξιοποιούμε τα ενδιαφέροντα του παιδιού)
  • Ελεύθερο παιχνίδι 
  • Ατομική εργασία
  • Τουαλέτα
  • Φαγητό
  • Εξωτερικές δραστηριότητες 
  • Ατομική εργασία
  • Δουλειά με τον δάσκαλο 
  • Κολατσιό
  • Τουαλέτα 
  • Σπίτι

Βασίζεται σε 4 βασικούς άξονες:
  • Δομή του φυσικού περιβάλλοντος όπου η τάξη φιλοξενεί δραστηριότητες σε διάφορα σημεία. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να εκπαιδεύουμε τα παιδιά να παραμένουν σε ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα σε ένα μέρος. Είναι αναγκαίο ο εκπαιδευτής να έχει άμεση οπτική επαφή με τον χώρο εργασίας του μαθητή.Τοποθετώντας κατάλληλα έπιπλα βοηθάμε τα παιδιά να κατανοήσουν τον χώρο, όπου θα κάνουν μια δραστηριότητα, δημιουργώντας ταυτόχρονα συνθήκες εύκολης μετάβασης από τη μια δραστηριότητα σε άλλη.
  • Ατομικό ημερήσιο πρόγραμμα   όπου βοηθά το παιδί να κατανοήσει τι δραστηριότητες θα κάνει κατά τη διάρκεια της ημέρας. Το πρόγραμμα έχει διαφορετική μορφή ανάλογα με το παιδί και τις δυνατότητες του και είναι αυστηρά εξατομικευμένο. Οι αλλαγές, που για τα παιδιά με δυσκολίες αποτελούν πρόβλημα εξαιτίας της ανάγκης για ομοιομορφία, είναι αναπόφευκτες. Σε τέτοιες περιπτώσεις πρέπει να προειδοποιούμε το παιδί για την αλλαγή και είναι ιδιαίτερα βοηθητικό να αντικαθιστούμε οπτικά (με εικόνες) την αλλαγή της δραστηριότητας. 
  • Ατομικό σύστημα εργασίας όπου αποτελεί ένα τρόπο οργάνωσης μίας δραστηριότητας στο σχολείο ή στο σπίτι ώστε το παιδί να μπορεί να το εφαρμόσει. Κάποια από τα ερωτήματα στα οποία δίνει απάντηση το σύστημα ατομικής εργασίας είναι: Τι δουλειά θα κάνω; Πού και πότε θα την κάνω; Πόση ώρα θα κάνω; 
  • Οπτική παρουσίαση των δραστηριοτήτων  όπου δομείται ένα σύστημα επικοινωνίας για το παιδί που του επιτρέπει να κάνει μόνο του γνωστές τις ανάγκες του σε κάποιον άλλο. Παρουσιάζονται οπτικά ερεθίσματα για να είναι σαφές το τι θα κάνει το  κάθε παιδί και για να δοθεί έμφαση στις σημαντικές πληροφορίες.
Το πρόγραμμα μπορεί να εφαρμοστεί από θεραπευτές και γονείς παιδιών  που αντιμετωπίζουν δυσκολίες, με απαραίτητη προϋπόθεση  την εκπαίδευση τους πάνω στο συγκεκριμένο πρόγραμμα καθώς για να πετύχει χρειάζεται συγκεκριμένα βήματα.

Θα πρέπει να σεβόμαστε τη διαφορετικότητα των παιδιών με δυσκολίες και να πιστεύουμε στις μοναδικές ικανότητες του!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου