Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Παζλ και δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Το παζλ είναι ένα εκπαιδευτικό παιχνίδι;
Ποιες δεξιότητες αναπτύσσει;
Πόσα κομμάτια είναι κατάλληλα ανά ηλικία;

Το παζλ είναι μια  παραδοσιακή και απλή δραστηριότητα για τα παιδιά, συνάμα  όμως από τις πιο σημαντικές!
Είναι σχετικά οικονομική και μπορεί να προσφερθεί απλόχερα σε ένα παιδί, τόσο από την οικογένεια όσο και από το ευρύτερο περιβάλλον του παιδιού (Εκπαιδευτικοί, θεραπευτές).

Κάποια οφέλη από το παζλ για τα παιδιά είναι τα εξής:

  • Βελτιώνουν τη μνήμη. Ένα παιδί που δημιουργεί ένα παζλ θα πρέπει να θυμάται το μέγεθος, το χρώμα ακόμα και τα σχήματα των "παραστάσεων" όπου επεξεργάζεται. Επιπρόσθετα, θα πρέπει να συγκρατεί  όλα τα κομμάτια ακόμα και εάν δεν ταιριάζουν εκείνη τη στιγμή, καθώς μετά από λίγη ώρα θα τα ξανά-χρειαστεί. Τέλος, μέσα από αυτή τη δραστηριότητα μπορεί να συγκρατήσει στη μνήμη του σχήματα, γράμματα, αριθμούς,ζώα, φρούτα.
  • Ενισχύουν την αυτοπεποίθηση και την υπομονή . Σε μικρές ηλικίες ειδικά, το παιδί νιώθει ότι αρχίζει να καταφέρνει δραστηριότητες που του αναθέτει ο ενήλικος και νιώθει υπερήφανος για τον εαυτό του. Επιπλέον μαθαίνει να έχει υπομονή και να χειρίζεται τη ματαίωση του όταν δεν μπορεί να ταιριάξει τα κομμάτια. 
  • Βελτιώνουν τον οπτικοκινητικό συντονισμό. Για να ολοκληρωθεί το παζλ το παιδί θα πρέπει να συντονίσει το χέρι του και το μάτι του. Τα χέρια και τα μάτια είναι σε στενή συνεργασία καθώς το παιδί πρέπει να επεξεργάζεται, να γυρίζει, να τοποθετεί και να αφαιρεί τα κομμάτια του παζλ. Ο οπτικοκινητικός συντονισμός  μην ξεχνάμε είναι απαραίτητος για τις δεξιότητες γραφής του παιδιού!
  • Αναπτύσσουν την κριτική  σκέψη και την επίλυση προβλημάτων. Ένα παιδί μέσα από το παζλ θα μάθει να ενεργοποιεί τη σκέψη του ορθά, ώστε να επιλύσει το πρόβλημα, που στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι το παζλ. Μέσα από αυτόν τον τρόπο το παιδί θα είναι έτοιμο να λύνει και καθημερινά προβλήματα που προκύπτουν καθώς θα μάθει ότι όπως όλα τα κομμάτια δεν ταιριάζουν σε όλα τα παζλ έτσι και οι λύσεις για κάθε πρόβλημα θέλουν σκέψη.
  • Αναπτύσσουν τις κινητικές τους δεξιότητες. Μέσα από το παζλ το παιδί κατορθώνει να αναπτύξει τη λεπτή κινητικότητα του καθώς η δραστηριότητα αυτή απαιτεί μικρές κινήσεις των χεριών.  
  • Αναγνωρίζει σχήματα, αριθμούς, γράμματα,ζώα, φρούτα. Υπάρχουν πολλά παζλ που απευθύνονται σε μικρές ηλικίες και περιέχουν σχήματα, αριθμούς, γράμματα, ζώα και φρούτα. Έτσι τα παιδιά εκπαιδεύονται και μαθαίνουν αυτές τις έννοιες με διασκεδαστικό τρόπο.
Κατάλληλα κομμάτια παζλ ανά ηλικία:

  • 2-3 ετών: Μεγάλα παζλ 3-4 κομμάτια
  • 3-5 ετών:Απλά παζλ με 5-6 κομμάτια  
  • 5-7 ετών: Πιο σύνθετα παζλ με 20 κομμάτια
  • 8-11  ετών: Σε αυτήν την ηλικία με διαβαθμισμένη δυσκολία μπορούμε να φτάσουμε και στα 100 κομμάτια
Από τα παραπάνω καταλαβαίνουμε ότι το παζλ είναι εκπαιδευτικό παιχνίδι!
Θα πρέπει να θυμόμαστε ότι: Έχει πιο πολύ ενδιαφέρον για τα παιδιά όταν τους δίνουμε τη δυνατότητα να διαλέγουν τα ίδια το αγαπημένο τους!
Επιπλέον, υπάρχουν πολλά παζλ με 1000 κομμάτια και άνω που μπορεί να ασχοληθεί όλη η οικογένεια.
Με αυτόν τον τρόπο αφενός θα διασκεδάσει η οικογένεια και αφετέρου θα δοθεί το παράδειγμα σε όλα τα μέλη της οικογένειας!

Καλή διασκέδαση!








Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου