Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Θεραπευτής και Ματαιώση

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Άραγε υπάρχει η ματαίωσή στους θεραπευτές;
Είναι έντονη;
Για ποιους λόγους υφίσταται;

Η ματαίωση σημαίνει ανατροπή των επιδιώξεων και των στόχων. Οι θεραπευτές συχνά βιώνουν έντονη ματαίωσή κυρίως επειδή  πρέπει να αναπροσαρμόζουν συνέχεια τους θεραπευτικούς στόχους τους και έχουν πολλαπλούς ρόλους.
Όσο χαρά,αγάπη και ευχαρίστηση αντλούν από το επάγγελμά τους υπάρχουν περίοδοι που βιώνουν συναισθήματα όπως: Θυμό, φόβο, απογοήτευση, μοναξιά, άγχος και κούραση.

Οι παράγοντες της ματαίωσης μπορεί να προέρχονται είτε από το ίδιο το άτομο είτε από εξωτερικούς παράγοντες.

Κάποιοι από αυτοί είναι:

  • Υψηλές προσδοκίες  γονιών- θεραπευτών για το  πρόγραμμα Πολλές φορές τόσο οι θεραπευτές όσο και οι γονείς θέτουν υψηλούς στόχους στο θεραπευτικό πρόγραμμα χωρίς να υπολογίζουν τα σκαμπανεβάσματα και το αναπτυξιακό επίπεδο των παιδιών με αποτέλεσμα να ματαιώνονται και οι δύο. Θα πρέπει να έχουμε ρεαλιστικές προσδοκίες όλοι οι εμπλεκόμενοι και να προχωράμε βήμα-βήμα!
  • Συνεχής έκθεση στις δυσκολίες του κάθε παιδιού. Η φύση της δουλείας του θεραπευτή είναι να εκτίθεται καθημερινά στις δυσκολίες των παιδιών με απρόβλεπτα αποτελέσματα. Κάποιες φορές από όλη αυτήν την έκθεση προκύπτει ματαίωση.
  •  Κριτική, αμφισβήτηση και  έλλειψη εμπιστοσύνης  κάποιων γονιών. Οι γονείς κατά κύριο λόγο είναι συνεργάτες μας και συνοδοιπόροι μας, όμως κάποιες φορές στην αγωνία τους για το καλύτερο των παιδιών μπορεί να μας αμφισβητήσουν και να μας κάνουν μια έντονη κριτική με αποτέλεσμα ο θεραπευτής να νιώσει τη ματαίωση αφού και ο ίδιος προσπαθεί πάντα για το καλύτερο. Σε αυτήν την περίπτωση χρειάζεται ο θεραπευτής να μην μπει σε προσωπικές διαμάχες και να κάνει μια εποικοδομητική συζήτηση με το γονιό. Σίγουρα είναι πολύ δύσκολο όλο αυτό!
  •  Δυσκολία στη συνεργασία με την υπόλοιπη διεπιστημονική ομάδα. Πολλές διαφορετικές προσωπικότητες, απόψεις και  προσεγγίσεις οδηγούν πολλές φορές το θεραπευτή στη ματαίωση. Χρειάζεται να υπάρχουν συχνές συναντήσεις της διεπιστημονικής ομάδας, σεβόμενοι πάντα τη μοναδικότητα των χαρακτήρων που την απαρτίζουν και με διάθεση ενεργητικής ακρόασης από όλους χωρίς διάθεση κριτικής,εγωισμού,  ελέγχου και επιβολής άποψης πάντα με  γνώμονα το  καλό του παιδιού χωρίς να υποβόσκουν άλλα συμφέροντα.
  • Έκθεση στις δυσλειτουργικές συμπεριφορές των παιδιών. Συχνά ο θεραπευτής, εκτίθεται σε εκρήξεις θυμού του παιδιού, σε επιθετική συμπεριφορά και σε άρνηση. Ο θεραπευτής θα πρέπει να κατανοήσει  ότι η συμπεριφορά έγκειται στις δυσκολίες του ίδιου του παιδιού και όχι απέναντι στο θεραπευτή. Χρειάζεται να χτιστεί ασφαλής θεραπευτική σχέση ώστε να υπάρχει μείωση αυτών των συμπεριφορών.
  •  Ξαφνική διακοπή ενός θεραπευτικού προγράμματος. Πολλές φορές τα παιδιά διακόπτουν ξαφνικά το θεραπευτικό τους πρόγραμμα χωρίς προφανή αίτια και λόγους με αποτέλεσμα τη ματαίωση του θεραπευτή καθώς δεν έχουν ολοκληρωθεί οι θεραπευτικοί στόχοι. Θα πρέπει να θυμόμαστε ότι όλα είναι κύκλος και παιδιά φεύγουν-έρχονται συχνά στο θεραπευτικό πρόγραμμα.
  •  Οικονομικές συνθήκες. Στις μέρες μας όπως όλοι γνωρίζουμε οι οικονομικές συνθήκες που   επικρατούν δεν είναι καλές. Οι θεραπευτές αφενός μπορεί να αμείβονται πολύ λιγότερο από   ότι αξίζουν,αφετέρου μπορεί να καθυστερούν να πληρώνονται και επιπλέον μπορεί να μην πληρώνουν και οι γονείς. Όλο αυτό είναι ένα φαύλος κύκλος με την  πίεση να είναι μεγάλη, καθώς ο θεραπευτής πέρα από την ιδιότητα του είναι σύζυγος, σύντροφος, πατέρας-μητέρα με πολλές υποχρεώσεις στην καθημερινότητα του.
  • Οι πολλαπλοί ρόλοι του θεραπευτή. Η δουλεία του θεραπευτή δεν τελειώνει μόνο στην αίθουσα, έχει πολλαπλούς ρόλους καθώς θα πρέπει να οργανώνει το υλικό του, να συνεργάζεται με άλλους φορείς, να γράφει εκθέσεις και να τηρεί αρχείο των συνεδριών του. Πολλές φορές μπορεί να νιώθει ανεπαρκής ή να "κουβαλάει"τη δουλεία του στο σπίτι.
  • Προσωπικά προβλήματα. Ο θεραπευτής όπως όλοι οι άνθρωποι   βιώνει και αυτός τα δικά του  προσωπικά προβλήματα όπως:Οικονομικά προβλήματα, προσωπικές σχέσεις,απώλειες και προβλήματα υγείας. Μια έντονη επαγγελματική περίοδο μπορεί να οδηγήσει το άτομο σε προσωρινή ματαίωση καθώς νιώθει ότι δεν τα καταφέρνει σε κανένα πλαίσιο της ζωής του ικανοποιητικά.
Ο θεραπευτής θα πρέπει να βρίσκει τρόπους να φορτίζει τις μπαταρίες του με πράγματα που γεμίζουν τον ίδιο, καθώς η δουλεία μας είναι πολύ απαιτητική καθώς  χρειάζεται ενέργεια, αγάπη,κατανόηση και υπομονή!
Θα πρέπει να θυμόμαστε ότι λάθη είναι λογικό να γίνονται καθώς δεν είμαστε υπεράνθρωποι απλά θα πρέπει να τα αναγνωρίζουμε, να τα αποδεχόμαστε και να προχωράμε με αυτά!  Τέλος, ας μην ξεχνάμε ότι η εποπτεία ,οι συνεχείς εκπαιδεύσεις και η πίστη στον εαυτό μας  είναι τα σημαντικό "όπλα" για την αντιμετώπιση της ματαίωσης! 















Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου