Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Λεπτή Κινητικότητα στην Προσχολική ηλικία

Γράφει η Σγουρέλλη Αλίκη

Εργοθεραπεύτρια στο Κέντρο Θεραπευτικής Παρέμβασης "ΛΕΞΗΜΑ"


Η λεπτή κινητικότητα περιλαμβάνει τους μικρούς μύες του σώματος, που μας επιτρέπουν να χειριζόμαστε μικρά αντικείμενα, να γράφουμε, να τρώμε κλπ και απαιτεί τον κατάλληλο έλεγχο δύναμης και επιδεξιότητα.  Παιδιά που βρίσκονται στη προσχολική ηλικία αν και ασχολούνται με δραστηριότητες λεπτής κινητικότητας στο νηπιαγωγείο μπορεί να εμφανίσουν δυσκολίες στο έλεγχο των μικρών μυών και της δύναμης τους.

Η εξάσκηση και η κατάκτηση αυτής της δεξιότητας θα βοηθήσει το παιδί όχι μόνο να είναι έτοιμο για γραφή με την σωστή σύλληψη του μολυβιού, αλλά και  να καλύψει μελλοντικές ανάγκες της καθημερινότητας του όπως είναι ο χειρισμός του κουταλιού, το φερμουάρ, το κούμπωμα, το δέσιμο κορδονιού και άλλα.


Υπάρχουν πολλές δραστηριότητες που μπορούμε να κάνουμε μαζί με τα παιδιά στο σπίτι με εύκολα υλικά για την προαγωγή της λεπτής κινητικότητας. Κάποιες από αυτές είναι:
  • Χειρισμός ψαλιδιού. Μπορούμε να ξεκινήσουμε κόβοντας ακανόνιστα και στη συνέχεια ίσιες γραμμούλες μικρού μήκους τις οποίες σταδιακά θα επιμηκύνουμε. Έπειτα, ενθαρρύνουμε το παιδί να ζωγραφίζει σχήματα όπως τετράγωνο, τρίγωνο και κύκλο και να τα κόψει.


  • Πλαστελίνη. Την πλαστελίνη μπορούμε να την χρησιμοποιήσουμε με πολλούς τρόπους όπως είναι, το ρολλάρισμα κάνοντας μπαστουνάκια, να κρύψει το παιδί μέσα στη πλαστελίνη χάντρες, ώστε να τις βρει και να τις περάσει σε ένα σπάγκο ή να φτιάξει τρισδιάστατες κατασκευές με πλαστελίνη και οδοντογλυφίδες ή κομμένα καλαμάκια.


  • Σκίστε με τα χέρια κομμάτια χαρτιού και κάντε μικρά μπαλάκια. Με ένα τσιμπιδάκι ή μανταλάκι πιάστε τα μπαλάκια χαρτιού. Εναλλακτικά, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μπαλάκια βαμβακιού, βόλους ή φασόλια.


      
  •    Απλώστε σε μία επιφάνεια αφρό ξυρίσματος και ζωγραφίστε, γράψτε γραμματάκια ή σχεδιάστε σχήματα. Εναλλακτικά χρησιμοποιήστε δαχτυλομπογιές.

  • Περάστε λαστιχάκια γύρω από ένα αντικείμενο ή γύρω από καρφάκια που είναι τοποθετημένα σε έναν πίνακα.


  •   Ανοίξτε και κλείστε κουμπώματα και καπάκια των τάπερ.
  •   Τοποθετήστε μανταλάκια κατά μήκος ενός κουτιού.
  •   Αεροπλάστ, τα οποία θα τσιμπάει με τον αντίχειρα και τον δείκτη ή θα τα σπρώχνει σε μια σκληρή επιφάνεια.
  • Τα Χριστούγεννα έφτασαν!! Φτιάξτε με τα παιδιά σας γλυκά χρησιμοποιώντας ζύμη και χριστουγεννιάτικες κατασκευές!




    

     

    

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου