Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Στάδια ανάπτυξης και προσχολική ηλικία


Γράφει η Δέσποινα Χατζησταυρίδου
Ειδική Παιδαγωγός


Τα πέντε  πρώτα χρόνια ζωής του παιδιού αποτελούν τη βάση στις κοινωνικές, συναισθηματικές, οπτικο-κινητικές, γνωστικές  και γλωσσικές δεξιότητες.

Σε αυτό το άρθρο θα επικεντρωθούμε στα γλωσσικά στάδια, στα γνωστικά και στα κοινωνικά.

Γλωσσικά

Το παιδί θα πρέπει να μπορεί:

1. Να παρέχει πληροφορίες σχετικά με τη διεύθυνση του αλλά και προσωπικές πληροφορίες.
2. Να συντάσσει προτάσεις με περισσότερες από 5 λέξεις.
3. Να αφηγείται σωστά ορισμένες ιστορίες.
4. Να χ
ρησιμοποιεί ορθά τους ρηματικούς χρόνους.


Προτεινόμενες δραστηριότητες

Ενδεικτικά κάποιες δραστηριότητες για την ανάπτυξη του λόγου είναι να διαβάζεται στο παιδί πολλά παραμύθια.

Επιπλέον να αφηγείστε δικές σας ιστορίες οι οποίες να έχουν αρχή μέση και τέλος. Να παρακολουθεί εκπαιδευτικά προγράμματα στην τηλεόραση ή στον υπολογιστή τα οποία του προσφέρουν γνώσεις. Να επισκέπτεσαι  όσο το δυνατόν περισσότερο μουσεία, θεατρικές παραστάσεις, σινεμά για να αποκτήσει περισσότερα ερεθίσματα και να κατακτήσει γρηγορότερα τα στάδια της ηλικίας του.


Γνωστικά στάδια

Το παιδί θα πρέπει να είναι σε θέση :

 1. Να γνωρίζει από 4  χρώματα και πάνω.
2. Να μετρήσει από 10 αντικείμενα και πάνω.
3. Να κατανοεί περισσότερο την έννοια του χρόνου.
4. Να γνωρίζει πληροφορίες για πράγματα που χρησιμοποιούμε καθημερινά σε ένα σπίτι.( χρήματα,  ηλεκτρικές συσκευές, διάφορα τρόφιμα.)

Προτεινόμενες δραστηριότητες
Ενδεικτικά κάποιες δραστηριότητες για την ανάπτυξης των γνωστικών δεξιοτήτων είναι να παίζεται διάφορα παιχνίδια όπως να βρίσκετε μέσα σε ένα δωμάτιο 4 παιχνίδια με το ίδιο χρώμα ή μέγεθος. Να τοποθετείτε τα παιχνίδια στη σειρά από το μικρότερο στο μεγαλύτερο και το αντίθετο. Να μετράτε ανθρωπάκια ή κούκλες και να τα αντιστοιχείτε με άλλα αντικείμενα.
Να συζητάτε το πρόγραμμά του χρησιμοποιώντας τις λέξεις χθες σήμερα αύριο αλλά και πριν και μετά για να προσανατολιστεί σιγά σιγά στο χρόνο. 
Μπορείτε επίσης να το απασχολείτε κάνοντας τις δουλειές του σπιτιού μαζί ή μαγειρεύοντας το αγαπημένο του φαγητό. Με αυτό τον τρόπο μοιράζεστε μαζί του τη χαρά της δημιουργίας και ταυτόχρονα το κάνετε ανεξάρτητο και δυναμικό. 

Κοινωνικά στάδια
Το παιδί επιθυμεί:

1. Να ευχαριστεί τους φίλους και να θέλει να είναι σαν τους φίλους του
2. Υπακούει και συμμορφώνεται στους κανόνες( τις περισσότερες φορές)
3. Να είναι μια δραστήρια προσωπικότητα συχνά χορεύει και τραγουδάει.
4. Ξεχωρίζει τη φαντασία από την πραγματικότητα.
5. Είναι περισσότερο ανεξάρτητο και επιθυμεί μόνο του να κάνει πράγματα.( όπως να πάει στο γειτονικό σπίτι μόνο του)

Προτεινόμενες δραστηριότητες
Ενδεικτικά κάποιες δραστηριότητες για την ανάπτυξη των κοινωνικών σταδίων είναι η επαφή του παιδιού με συνομηλίκους του στο πάρκο ή στο σπίτι του( εκτός σχολικού περιβάλλοντος). 
Να παίζει παιχνίδια επιτραπέζια με γονείς ή παιδιά της ηλικίας του τηρώντας ή με συμφωνία αλλάζοντας του κανόνες του παιχνιδιού. Να παίζει παιχνίδια φανταστικά αλλά να ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα χωρίς να τα συγχέει. 
Να δίνουν οι γονείς πρωτοβουλίες για να γίνει ανεξάρτητο δηλαδή να πάει στο γειτονικό σπίτι μόνο του, να φτιάξει ένα τοστ μόνο κ.α.


Ολοκληρώνοντας ελπίζω αυτό το χρόνο που έρχεται να θέσουμε νέους στόχους, να αναθεωρήσουμε αλλά και να δώσουμε περισσότερες πρωτοβουλίες στα παιδιά καλλιεργώντας τους συναισθήματα αυτοπεποίθησης και χαράς προκειμένου να έχουμε δυνατότερα «συναισθηματικά» παιδιά αλλά και γονείς. Εύχομαι ένα δημιουργικό χρόνο γεμάτο ψυχική και σωματική υγεία.










Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου