Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αισθητηριακή Ολοκλήρωση

Γράφει η Αλίκη Σγουρέλλη

Εργοθεραπεύτρια στο Κέντρο Θεραπεύτικης Παρέμβασης «ΛΕΞΗΜΑ»

Τι αφορά η αισθητηριακή ολοκλήρωση;
Τι εξυπηρετεί;
Ποιος την κάνει και πώς θα πρέπει να είναι διαμορφωμένος ο χώρος;
Που απευθύνεται;


Όλοι πιστεύουμε ότι οι αισθήσεις μας είναι 5, μιλώντας για την όραση, ακοή, όσφρηση, γεύση και αφή.
Σύμφωνα, όμως, με την θεωρία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης υπάρχουν ακόμη δύο αισθήσεις που βοηθάνε το σώμα μας εξίσου στην οργάνωση και επεξεργασία αισθητηριακών ερεθισμάτων. Πιο συγκεκριμένα, αυτές οι δύο αισθήσεις είναι το αιθουσαίο και το ιδιοδεκτικό σύστημα.

Ας δούμε πιο αναλυτικά, τις τρεις βασικότερες από όλες τις αισθήσεις :
·         Απτικό σύστημα: είναι υπεύθυνο για την επεξεργασία ερεθισμάτων αφής, θερμοκρασίας, πόνου κλπ μέσω του δέρματος.
·         Αιθουσαίο σύστημα: Είναι υπεύθυνο για την επεξεργασία ερεθισμάτων από την θέση και την κίνηση της κεφαλής στο χώρο μέσω του εσωτερικού του αυτιού   π.χ. η θέση της κεφαλής ενώ το παιδί βρίσκεται σε πρηνή θέση στο κρεβάτι και διαβάζει.
Ιδιοδεκτικό σύστημα: είναι υπεύθυνο για την επεξεργασία των ερεθισμάτων που εισέρχονται από τους μύες και τις αρθρώσεις   και          είναι εκείνο που συμβάλει στην ρύθμιση του ατόμου για παράδειγμα όταν βιώνει άγχος, σφίγγει τα χέρια του για να χαλαρώσει.

Αν και η αισθητηριακή ολοκλήρωση προκύπτει με την ωρίμανση, πολλές φορές παρατηρείται ανεπαρκής επεξεργασία των αισθητηριακών ερεθισμάτων που ερμηνεύει πολλές συμπεριφορές των ατόμων. Για παράδειγμα, παρατηρείται δυσκολία στον συντονισμό των κινήσεων άκρων και ματιών, ισορροπίας, στάσης σώματος, χαμηλή ανοχή σε ερεθίσματα όπως η πλαστελίνη κ.α. με αντίστοιχες υφές, επιλεκτικότητα σε γεύσεις ή ακόμη και η επιμονή του παιδιού να προτιμά αλεσμένα και κρέμες, ακούγοντας δυνατούς ήχους να κλείνει τα αυτιά του κλπ.

Η αξιολόγηση του παιδιού γίνεται από τον εργοθεραπευτή και βασίζεται σε εξειδικευμένα αξιολογητικά τεστ και κλινικές παρατηρήσεις, ερχόμενο το παιδί σε επαφή με αισθητηριακές πληροφορίες.
Στόχος είναι να ρυθμιστεί και να οργανωθεί το κεντρικό νευρικό σύστημα του ατόμου μέσω ερεθισμάτων, αλλά και ο κατάλληλος έλεγχος και διαχείριση της αισθητηριακής πληροφορίας όταν εισέρχεται στο σώμα.
Το πρόγραμμα που ακολουθεί το κάθε παιδί είναι εξατομικευμένο και προσαρμοσμένο στις ανάγκες του. Μέσα από δραστηριότητες με πολυαισθητηριακό χαρακτήρα το άτομο προσαρμόζεται και θέτει τον εαυτό  του σε νέες προκλήσεις, δραστηριότητες και αισθητηριακές πληροφορίες, έτοιμο να προχωρήσει στην καθημερινότητα του πιο λειτουργικά και αυτόνομα.
Ο χώρος που πραγματοποιείται η μέθοδος της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης είναι εξειδικευμένος με ποικιλία ερεθισμάτων που καλύπτουν ένα ευρύ πεδίο αισθητητηριακών πληροφοριών όπως κούνιες, μπάλες, στρώματα, φωτισμός, τοίχος αναρρίχησης κλπ.

Τέλος, η Αισθητηριακή ολοκλήρωση απευθύνεται σε:
·         Βρέφη που έχουν γεννηθεί πρόωρα και εμφανίζουν υπερευαισθησία στο νευρικό σύστημα και πολλαπλά παθολογικά προβλήματα.
·         Παιδιά με αυτισμό και άλλες αναπτυξιακές διαταραχές παρουσιάζοντας υπερευαισθησία ή υποευαισθησία σε ερεθίσματα.
·         Παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Σύμφωνα με έρευνες παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες έχουν αισθητηριακές δυσκολίες και με πρώιμη παρέμβαση θα μπορούσαν να βελτιώσουν τη σχολική επίδοση
·         Άτομα με εγκεφαλική βλάβη μετά από ατύχημα για την επανάκτηση μιας χαμένης αίσθησης

Η μέθοδος της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης πραγματοποιείται μόνο από εξειδικευμένους εργοθεραπευτές!!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου