Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Άγχος και Παιδί

Γράφει η Παπαδόπουλου Ειρήνη


Άραγε το παιδί αγχώνεται;

Ποιοι είναι οι λόγοι;

Πως εκδηλώνεται ;

Πως μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε;

Το άγχος σύμφωνα με το λεξικό σημαίνει: Ψυχοσωματική κατάσταση κατά την οποία το άτομο νιώθει πίεση από το βάρος των υποχρεώσεών του, φόβο και ανησυχία, πολλές φορές αόριστη, κάτι που μπορεί να εξελιχτεί και σε μόνιμη ψυχοπαθολογική κατάσταση.

Τα παιδιά φυσικά και βιώνουν άγχος, όπως και όλοι εμείς οι ενήλικες! Η αγχώδης διαταραχή στις μέρες μας είναι η συχνότερη διαταραχή που αντιμετωπίζουν τα παιδιά. Να σημειωθεί ότι τα κορίτσια λόγω ιδιοσυγκρασίας την εμφανίζουν περισσότερο από τα αγόρια.

Το άγχος ως ένα σημείο μπορεί να είναι φυσιολογικό, όμως όταν βλέπουμε ότι διαρκεί πάνω από 6 μήνες και εμποδίζει τη λειτουργικότητα του παιδιού στην καθημερινότητα του θα πρέπει να απευθύνουμε σε ένα ψυχολόγο, ώστε να πάρουμε καθοδήγηση.

Το άγχος εκδηλώνεται με διάφορα συμπτώματα. Κάποια είναι:

-Σωματικά συμπτώματα όπως: Ναυτία, σφίξιμο στην καρδιά, δύσπνοια, ζάλη, λιποθυμικές τάσεις, εφιδρώσεις
-Διαταραχές ύπνου όπως: Αϋπνίες, εφιάλτες
-Μειωμένη απόδοση στο σχολείο, καθώς τα παιδιά δεν μπορούν να συγκεντρωθούν επαρκώς στις δραστηριότητες του
-Μειωμένη κοινωνικοποίηση καθώς τα παιδιά απομονώνονται-αποσύρονται


Οι λόγοι που ένα παιδί  κυρίως αγχώνεται είναι:

  • Η απόδοση  και τα μαθήματα στο σχολείο
  • Οι σχέσεις  με συνομήλικους και γονείς
  • Ο ερχομός ενός νέου μέλους
  • Το άγχος αποχωρισμού
  • Φόβος για λόγους όπως: Επισκέψεις σε γιατρούς, ζώα.
Κάποιες συμβουλές για την αντιμετώπιση του άγχους είναι:

-Ανταποκριθείτε στις ανάγκες του παιδιού όσο μπορείτε
-Δώστε πρωτοβουλίες στο παιδί 
-Πιστέψτε σε αυτό και ενισχύστε το με επιβράβευση
-Προσπαθήστε μπροστά στο παιδί να μην δείχνετε το δικό σας άγχος, καθώς πολλές φορές το άγχος μεταφέρεται ασυνείδητα
-Μιλήστε μαζί του και διερευνήστε τυχόν αίτιες που το παιδί παρουσιάζει άγχος
-Αν δεν τα καταφέρνει στο σχολείο, ψάξτε για τυχόν μαθησιακές δυσκολίες χωρίς να του βάζετε ταμπέλες
-Συνεργαστείτε και ενημερώστε τους εκπαιδευτικούς
-Επαναπροσδιορίστε τις προσδοκίες σας σαν γονείς 
-Μην αναπαράγεται προκαταλήψεις όπως πχ: Μην πας στο σκοτάδι θα σε φάει ο δράκουλας ή κάτσε ήσυχα θα έρθει ο μπαμπούλας
-Αφήστε το να εκφράσει τα συναισθήματά του μέσω της ζωγραφικής ή του ελεύθερου παιχνιδιού
-Διαβάστε παραμύθια

Κάποια ενδεικτική παιδική βιβλιογραφία για το άγχος είναι:
  • Το άγχος σου τη δίνει στα νεύρα
  • Η λελέκα σηκώνει κεφάλι
  • Ένας βάτραχος στο νηπιαγωγείο
  • Τα όνειρα της Νίνας
Όπως έχουμε πολλές φορές μέσα από αυτό το blog, γίνετε εσείς το παράδειγμα για τα παιδιά σας!!





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου