Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Σύνδρομο Down: Όσα πρέπει να γνωρίζετε

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη
σύνδρομο down

Γιατί ονομάζεται έτσι το σύνδρομο Down;

To σύνδρομο πήρε το όνομα του από τον John Langdon Down, ο οποίος ήταν ο πρώτος, που το ανακάλυψε το 1866. Το όνομα του συνδρόμου δεν έχει σχέση ούτε με τα συμπτώματα του αλλά  ούτε από τα χαρακτηριστικά του.Ο γιατρός άρχισε να το μελετά καθώς πρόσεξε ότι μία ομάδα ατόμων, άσχετων μεταξύ τους, που βρίσκονταν σε ιδρύματα είχαν παρόμοια σωματικά χαρακτηριστικά.

Τι είναι το σύνδρομο Down;

Το σύνδρομο Down προέρχεται από μια ανωμαλία στα χρωμοσώματα. Το παιδί γεννιέται με ένα επιπλέον. Δηλαδή γεννιέται με 47 αντί για 46. Να σημειωθεί ότι τις περισσότερες φορές αυτό το λάθος χρωμόσωμα προέρχεται από την πλευρά της μητέρας.

Ποια είναι τα αίτια του συνδρόμου;

Τα αίτια δεν είναι σαφώς προσδιορισμένα. Πολλές έρευνες τείνουν να υποστηρίζουν ότι "ευθύνεται" η μεγάλη ηλικία της μητέρας.

Μπορεί το σύνδρομο να ανιχνευθεί κατά τον προγεννητικό έλεγχο;

Λόγω της πρόοδος που έχει κάνει η επιστήμη, σαφώς και μπορεί το σύνδρομο να ανιχνευθεί στον προγεννητικό έλεγχο και συγκεκριμένα στην εξέταση της αυχενικής διαφάνειας.

Ποια είναι τα κοινά χαρακτηριστικά των ατόμων με σύνδρομο Down;

  • Το πρόσωπο τους είναι πλατύ και έχουν μικρό ύψος. Τα μάτια τους είναι λοξά, το πηγούνι μικρό και το στόμα τους σχετικά μικρό, με αποτέλεσμα η γλώσσα τους συχνά να προεξέχει.
  • Συχνά παρουσιάζουν κάποια προβλήματα υγείας όπως: Δυσκολίες στην όραση, στην ακοή και στην καρδιά. Να τονίσουμε ότι το προσδόκιμο επιβίωσης των ατόμων αυτών έχει αυξηθεί καθώς η επιστήμη έχει κάνει τεράστια βήματα.
  • Ο δείκτης νοημοσύνης μπορεί να είναι χαμηλότερος σε σχέση με τον μέσο όρο των υπολοίπων παιδιών.
  • Παρουσιάζουν καθυστέρηση σε κινητικές δεξιότητες με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται στην αυτοεξυπηρέτηση
  • Καθυστερούν στην ανάπτυξη του λόγου. Πολλές φορές αυτό συμβαίνει γιατί λόγω δομής η γλώσσα τους προεξέχει.
  • Παρουσιάζουν δυσκολίες σε συγκέντρωση και σε προσοχή με αποτέλεσμα τα παιδιά αυτά να μην γενικεύουν δεξιότητες
  • Λόγω των προβλημάτων όρασης και ακοής τα παιδιά παρουσιάζουν αρκετές δυσκολίες σε μνήμη.
Να σημειωθεί ότι παρά τα κοινά χαρακτηριστικά κάθε παιδί με σύνδρομο Down είναι μοναδικό και διαφορετικό.

Μπορεί το παιδί με σύνδρομο Down να παρακολουθήσει κανονικό σχολείο;

Φυσικά και μπορεί να παρακολουθήσει με παράλληλη στήριξη.
Επιπλέον θα βοηθούσε πολύ το παιδί να έκανε εξωτερικά προγράμματα όπως: Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, ειδική αγωγή για εμπέδωση και ανάπτυξη των δεξιοτήτων του.
Επίσης θα βοηθούσε να παρακολουθεί μια ομαδική δραστηριότητα σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα του για ανάπτυξη κοινωνικοποιήσης.
Nα σημειωθεί ότι συνήθως τα παιδιά με σύνδρομο Down είναι ιδιαίτερα χαμογελαστά και έχουν έντονη διάθεση με αλληλεπίδραση με αποτέλεσμα να μην αντιμετωπίζουν ιδιαίτερα θέματα στην ανάπτυξη των κοινωνικών τους δεξιοτήτων.

Πως μαθαίνει ένα παιδί με σύνδρομο Down;

  • Μέσω της μίμησης και  με παραδείγματα
  • Με νοήματα, χειρονομίες, εικόνες
  • Μέσω ενός εξατομικευμένου προγράμματος διδασκαλίας σύμφωνα με τις ανάγκες του
  • Με πολυαισθητηριακές μεθόδους
  • Ο εκπαιδευτής να βασιστεί στα δυνατά σημεία

Χρειάζεται να υπάρχει συνεργασία όλων των ατόμων που ασχολούνται με τα παιδί που έχει σύνδρομο Down;

Σαφέστατα για καλύτερο αποτέλεσμα πρέπει να υπάρχει συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους που ασχολούνται με το παιδί. (Γονείς-σχολείο-γιατρούς-εξωτερικά προγράμματα).
Στο παιδί πρέπει να παρέχεται ολιστική προσέγγιση!

Υπάρχει παγκόσμια μέρα συνδρόμου Down;
Yπάρχει και είναι η 21 Μαρτίου.
Ας γιορτάσουμε λοιπόν την διαφορετικότητα!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου