Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Σχολική ετοιμότητα: Διεπιστημονική Προσσέγιση

Επιμέλεια: Παπαδοπούλου Ειρήνη (Ειδική Παιδαγωγός)
Σγουρέλλη Αλίκη (Εργοθεραπεύτρια)
Χατζηεμμανουήλ Αδριανή (Λογοθεραπεύτρια)

Αυτό το άρθρο νομίζω θα γίνει από το  πιο αγαπημένα μου γιατί είναι μια συλλογική προσπάθεια που προσπαθεί να προσεγγίσει τη σχολική ετοιμότητα από όλες τις ειδικότητες και δημιουργήθηκε με πολύ αγάπη από όλες μας!!
(Είναι λίγο τεράστιο αλλά αξίζει να διαβαστεί.)

Η σχολική ετοιμότητα αναφέρεται στους μαθησιακούς τομείς ανάπτυξης και στην κριτική σκέψη του παιδιού.Θα αναλύσουμε λοιπόν τη σχολική ετοιμότητα από λογοθεραπευτική, εργοθεραπευτική και μαθησιακή σκοπιά.

Θα ξεκινήσουμε από την λογοθεραπευτική σκοπιά, με τους εξής τομείς:

Κατανοήση
  1. Να μπορεί να κατανοεί απλές και σύνθετες εντολές (πχ.: «Έλα, πέτα την μπάλα, δώσε μου το μολύβι που είναι στο τραπέζι κλπ.)
  2. Να καταλαβαίνει το περιεχόμενο ενός παραμυθιού.
  3. Να αντιλαμβάνεται τις οδηγίες ενός παιχνιδιού (της ηλικίας του)

Αρθρωση

1.Να έχει κατακτήσει όλα τα φωνήματα και τα συμπλέγματα της ελληνικής γλώσσας αρκετούς μήνες πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
2.Η άρθρωσή του να είναι καταληπτή και κατανοητή από όλους
3.Να είναι ικανό να αρθρώσει πολυσύλλαβες λέξεις όπως πχ. πυροσβέστης.

Λεξιλόγιο

1.Μέχρι την ηλικία των έξι ετών ένα παιδί αναμένεται να έχει κατακτήσει περίπου 8.000 λέξεις.
2.Να γνωρίζει βασικές ομάδες λεξιλογίου (ουσιαστικά)πχ.:ζώα,χρώματα,φρούτα, λαχανικά,ρούχα.
3. Να γνωρίζει βασικές ενέργειες καθημερινότητας (ρήματα)  πχ.: τρώω, πίνω , κοιμάμαι, διαβάζω.

Περιγραφική ικανότητα

1.Να μπορεί να αφηγηθεί μια ιστορία ή ένα παραμύθι.
2.Να περιγράφει μία ήμερα του στο σχολείο θέτοντας τα γεγονότα σε σωστή χρονολογική σειρά.
3.Να αναφέρεται περιγραφικά για ένα παιδικό που είδε στην τηλεόραση.
4.Να μεταδίδει ορθά τους κανόνες ενός παιχνιδιού (επιτραπέζιο ή μη). 

Φωνολογική ενημερότητα 
(Η ικανότητα του παιδιού να αναγνωρίζει τους ήχους- φθόγγους που απαρτίζουν τη λέξη)
Να γνωρίζει με απλά λόγια :
Πως ξεκινάει η λέξη
Πως τελειώνει η λέξη
Από ποια γράμματα αποτελείται η λέξη
Να μπορεί να βρει μία λέξη που αρχίζει/τελειώνει από συγκεκριμένα γράμματα.

Συνεχίζουμε με την εργοθεραπευτική σκοπιά εστιάζοντας στους παρακάτω τομείς:

Συγκέντρωση και οργάνωση

1.Ικανότητα συγκέντρωσης και ικανοποιητική διάρκεια προσοχής.
2.Διάρκεια προσοχής σε καθιστή θέση.
3.Οργάνωση σε ένα πολυαισθητηριακό περιβάλλον.
4.Ανταπόκριση σε ομαδική εντολή

Σωματική ετοιμότητα
1. Διατήρηση σωστής στάσης σώματος στην καρέκλα
2.Να έχει κατακτήσει το πέρασμα της μέσης γραμμής
3.Διατήρηση σταθερού οπτικού πεδίου με ταυτόχρονη κίνηση των άνω άκρων
4.Να έχει αποκτήσει πλευρίωση
5.Ισορροπία, πέταγμα μπάλας, συντονισμός κινήσεων, σκαρφάλωμα
6.Ώριμη λεπτή κίνηση – επιδέξιοι χειρισμοί π.χ. Ψαλίδι, γόμα, ξύστρα

Γραφοκινητικές δεξιότητες
1.Σύλληψη μολυβιού- ψαλιδιού
2.Σωστή πίεση μολυβιού
3.Ιχνογράφημα
4.Να αντιγράφει και να σχεδιάζει
5.Να χρωματίζει μέσα σε πλαίσιο
6.Αναγνώριση και γραφή σχημάτων
7.Αναγνώριση και γραφή γραμμάτων και αριθμών (έως το 10)

Γνωστικές και αντιληπτικές δεξιότητες
Προσανατολισμός στο χώρο και στο χρόνο π.χ. :
Πάνω / κάτω, μέσα / έξω, σήμερα / αύριο / χθες, δεξιά / αριστερά, πρώτο / τελευταίο, 
εποχές/μέρες, μέρη του σώματος

Ψυχοκοινωνικές δεξιότητες
  Συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη: 
1.Αυτοπεποίθηση
2.Ανοχή στη ματαίωση
3.Έκφραση συναισθημάτων
4.Ομαδικότητα- συνεργατικότητα
5.Κοινωνική  αλληλεπίδραση (συστήνεται- χαιρετάει- κάνει διάλογο- βλεμματική επαφή)

Τέλος από μαθησιακής σκοπιάς  οι τομείς είναι:

 Γραφωνολογική Ενημερότητα
Να μπορεί να γράφει τα περισσότερα γράμματα του αλφάβητου
Να αντιγράφει λέξεις
Να μπορεί να γράφει το όνομα του
Να κατανοεί την έννοια της ομοιοκαταληξίας
Να μπορεί να σχηματίσει συλλαβές γραπτά (π.χ. «π» «α» μας κάνει «πα»)
Να μπορεί να κάνει τις συλλαβές λέξεις (π.χ. «κο» «τα» μας κάνει «κότα»). 

Λογικομαθηματικές δεξίοτητες
Ταξινομεί
Αναγνωρίζει τα μεγέθη και μπορεί να κάνει συγκρίσεις
Αναγνωρίζει ποσότητες 
Γνωρίζει τη σειρά των αριθμών
Μπορεί να αντιστοιχίσει αριθμό με αντίστοιχο αριθμό αντικειμένων
Αναγνωρίζει και εντοπίζει ομοιότητες και διαφορές 
Μπορεί να αναγνωρίσει τους αριθμούς ως το δέκα
Μπορεί να καταμετρήσει τουλάχιστον δέκα αντικείμενα με ευκολία
Αναγνωρίζει τα χρώματα
Αναγνωρίζει τα σχήματα

Να σημειωθεί ότι κάθε παιδί είναι μοναδικό και διαφορετικό!!
Θα πρέπει να υπολείπεται ένα παιδί σε τουλάχιστον 5 τομείς για να μιλήσουμε για ΑΝΕΠΑΡΚΗ σχολική ετοιμότητα
Η στενή συνεργασία με τους νηπιαγωγούς είναι κλειδί για την ενημέρωση της εξέλιξης του παιδιού!











Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου