Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

3+1 Παιχνίδια: Η λογικο-μαθηματική σκεψη στην βρεφική ηλικία

Πηγή: http://www.cherrymommy.gr/?p=496
Συγγραφέας: Ευαγγελία Λόκκα
Το διάβασα μου άρεσε και είπε να το μοιραστώ!!!
Σύμφωνα με τον Piaget, η μάθηση είναι μία αισθητηριοκινητική εμπειρία. Συγκεκριμένα, η γνώση που έχουμε ως ενήλικες βασίζεται στα πρωτογενή αισθητηριακά βιώματα της βρεφικής μας ηλικίας. Η γνώση, θα λέγαμε πως είναι μία διαδικασία, η οποία «χτίζεται» σιγά σιγά από την αρχή της ύπαρξής μας μέσω των εμπειριών και των αισθήσεων. Τα παιδιά, όταν βιώσουν από βρέφη βασικούς φυσικούς κανόνες για τον κόσμο, τότε είναι ευκολότερο να συλλάβουν τις αφηρημένες έννοιες αργότερα. Για παράδειγμα, το βρέφος κρατώντας ένα στρόγγυλο αντικείμενο, τσουλώντας το κλπ. θα έρθει σε μια πρώτη επαφή με τις ιδιότητες της σφαίρας, οπότε θα είναι σε θέση να εξερευνήσει τις ιδιότητες αυτές σε μεταγενέστερο τρόπο με διαφορετικό τρόπο. Τα βρέφη λοιπόν, μέσα από το παιχνίδι και τον πειραματισμό βάζουν το λιθαράκι για την μετέπειτα πορεία.
Σύμφωνα με τον Gardner, η λογικο-μαθηματική σκέψη αναφέρεται στην ικανότητά μας να χρησιμοποιούμε αποτελεσματικά τους αριθμούς  και να σκεφτόμαστε λογικά. Στα πρώτα χρόνια της ζωής του παιδιού αυτός ο τύπος σκέψης επιτυγχάνεται μέσα από την παρατήρηση και τον πειραματισμό. Ήδη από τον 5ο μήνα ζωής το μικρούλι μας έχει αναπτύξει τη μη λεκτική λογική και μπορεί να διακρίνει τις διαφορές μεταξύ των σχημάτων, των χρωμάτων και του μεγέθους (μικρό-μεγάλο) καθώς και  επαναλαμβανόμενα μοτίβα.
Κάποιες δραστηριότητες για την ανάπτυξη λογικομαθηματικής σκέψης είναι:
Δραστηριότητα 1


Δώστε στα μικρούλια σας έναν κύβο ή μια μπάλα και αφήστε τα να το επεξεργαστούν. Ας το αγγίξουν, ας το παρατηρήσουν, ας το τσουλήσουν και ας το βάλουν στο στόμα τους. Η στοματική κοιλότητα είναι αισθητηριακά αρκετά ευαίσθητη σε αυτή την ηλικιακή φάση.
Δραστηριότητα 2
Τοποθετήστε στο οπτικό τους πεδίο δύο διαφορετικά γεωμετρικά σχήματα. Τα βρέφη είναι σε θέση να διακρίνουν τις διαφορές μεταξύ των σχημάτων. Αφήστε τα λοιπόν να τα παρατηρήσουν και να πειραματιστούν.
Δραστηριότητα 3
Τοποθετήστε μπροστά τους δύο ίδια αντικείμενα διαφορετικού μεγέθους. Τα μικρούλια θα τα παρατηρήσουν με μεγάλο ενδιαφέρον και πολύ γρήγορα θα έρθουν σε επαφή με την έννοια του μεγέθους.
Δραστηριότητα  4
Ένα πολύ διασκεδαστικό παιχνίδι που εισάγει τα μικρούλια στην έννοια της κανονικότητας από πολύ νωρίς, είναι το παιχνίδι με τη βρύση. Πάρτε αγκαλιά το μικρούλη σας και πηγαίνετε μπροστά στο νιπτήρα του μπάνιου και ανοίξτε μπροστά του τη βρύση. Αφήστε τον για λίγο να παρατηρήσει το νερό να τρέχει και πείτε του » Ωχ ήρθε το νερό»και στη συνέχεια κλείστε τη βρύση » Ωχ έφυγε το νερό». Η επανάληψη αιτίας – απότελέσματος βοηθάει στην ανάπτυξη λογικό- μαθηματικής σκέψης.
Βιβλιογραφία

Γαρυφαλάκη Ε., 30 δραστηριότητες πολλάπλης νοημοσύνης για νεογέννητα. Καλός αγωγός.  (πηγή: https://kalosagogos.blogspot.com/2017/03/30.html?spref=fb).
Cole,M.,&Cole,S.R. (2011). Η ανάπτυξη των παιδιών. Αθήνα:Τυπωθήτω-Γ.Δαρδανός
Stoppard M., (2006)Οι πρώτες δεξιότητες του μωρού. Σωστή ανάπτυξη με δημιουργικό παιχνίδι. Αθήνα: Σαββάλας

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου