Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ταχύτητα Επεξεργασίας: Τι είναι-Πως αντιμετωπίζεται

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη






Τι είναι η ταχύτητα επεξεργασίας:


Η ταχύτητα  επεξεργασίας είναι ο χρόνος που μεσολαβεί από την στιγμή που θα λάβουμε πληροφορίες μέχρι να τις καταλάβουμε και να αρχίσουμε να ανταποκρινόμαστε. 


Αυτές οι πληροφορίες μπορεί να είναι: οπτικές (πχ: γράμματα, αριθμοί), κινητικές (πχ: τρέξιμο, παιχνίδι με μπάλα), ακουστικές (ακολουθώ εντολές)

Η ταχύτητα επεξεργασίας σχετίζεται με νοημοσύνη:


Η ταχύτητα επεξεργασίας δεν σχετίζεται τις περισσότερες φορές με τη νοημοσύνη. Καθώς ένα παιδί εκτελεί τις περισσότερες φορές σωστά τις εργασίες του αλλά θέλει περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσει το έργο του.


Ταχύτητα επεξεργασίας και άλλες διαταραχές μάθησης:


Η ταχύτητα επεξεργασίας μπορεί να υπάρχει και μόνη της, συχνά η διαφοροδιάγνωση με τις άλλες διαταραχές όπως είπαμε παραπάνω είναι ότι το παιδί απαντάει σωστά αλλά θέλει περισσότερο χρόνο.


Κάποιες φορές όμως μπορεί να υπάρχει και συνοσσηρότητα με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής, μαθησιακές δυσκολίες και αυτισμό.

Χαρακτηριστικά παιδιών με αργή ταχύτητα επεξεργασίας σύμφωνα με τον Αλεξάνδρου Στράτο (proseggisi.gr)



-Την ολοκλήρωση εργασιών στο αναμενόμενο χρονικό πλαίσιο παρότι την εκτελεί με σωστό τρόπο

-Να ακούσει ή να κρατήσει σημειώσεις ταυτόχρονα ενώ μιλάει ο δάσκαλος

-Να κάνει απλές μαθηματικές πράξεις μέσα στο κεφάλι του παρότι γνωρίζει να κάνει πράξεις

-Να ολοκληρώσει  σύνθετα μαθηματικά προβλήματα στον καθορισμένο χρόνο

-Να εκτελέσει γραπτά σχέδια που απαιτούν λεπτομέρειες και πολύπλοκες σκέψεις

-Να συμμετάσχει και να συμβαδίσει με τις συνομιλίες και τους διαλόγους

-Να ολοκληρώσει άμεσα δραστηριότητες αυτοεξυπηρετήσεως

-Να απαντήσει γρήγορα σε ερωτήσεις

Από την άλλη, οι γονείς και οι δάσκαλοι μπορεί να παρατηρήσουν ότι αυτό το παιδί:

-Μπερδεύεται και εκνευρίζεται όταν δέχεται πάρα πολλές πληροφορίες ταυτόχρονα

– Χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να πάρει αποφάσεις ή να δώσει απαντήσεις

– Πρέπει να διαβάσει πληροφορίες περισσότερο από μία φορά για να τις κατανοήσει

– Χάνει τις αποχρώσεις και την ροή σε μία συνομιλία

– Δυσκολεύεται να εκτελέσει οδηγίες όταν περιλαμβάνουν περισσότερα από ένα πράγμα ταυτόχρονα
Που μπορεί να οφείλεται η δυσκολία:
  • Σε δυσκολία της κυτταρικής διέγερσης και των νευροδιαβιβαστών
  • Σε ψυχολογικά αίτια όπως: το στρες, η χαμηλή αυτοπεποίθηση, η φοβία του λάθους
Πως μπορεί να αντιμετωπιστεί η δυσκολία:

  • Συνεργασία με δάσκαλο
  • Αξιολόγηση από διεπιστημονική ομάδα (λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή, ψυχολόγο, ειδικό παιδαγωγό) και δόμηση ενός κατάλληλου θεραπευτικού προγράμματος
  • Παιχνίδια που ευνοούν την γρήγορη επεξεργασία
Τι μπορεί να κάνει ο δάσκαλος όταν το παιδί παρουσιάζει αργή ταχύτητα επεξεργασίας (www.logosepikinonia.gr):

  • Μαθήματα στην τάξη
    • Να παρέχετε ασφαλή χώρο για τον μαθητή να θέτει ερωτήσεις και να παρακολουθεί τις εργασίες.
    • Να μιλάτε με πιο αργό ρυθμό όταν παρέχετε οδηγίες και να επαναλαμβάνετε αυτό που αναθέσατε καθώς και τις οδηγίες.
    • Χρησιμοποιήστε εικόνες και γραφήματα/διαγράμματα για να εξηγήσετε το υλικό που διδάσκετε στην τάξη.
    • Κρατάτε συστηματική επαφή με το παιδί για να βεβαιωθείτε ότι καταλαβαίνει τις οδηγίες που δίνονται στην τάξη.
    • Να ενθαρρύνετε το παιδί να απαντάει σε ερωτήσεις μέσα στην τάξη και να παρέχετε επιπλέον χρόνο για να απαντήσει.
    • Επιτρέψτε σε άλλον μαθητή να κρατάει σημειώσεις για το παιδί εάν το ίδιο δυσκολεύεται να ακούει και να  καταγράφει ταυτόχρονα.
    • Μειώστε τον αριθμό των εργασιών (5 αντί για 10)


     Οργάνωση 
    • Χρησιμοποιήστε τεχνικές (π.χ. κωδικοποίηση με χρώματα)) σε εργασίες και διαγωνίσματα για να βοηθήσουν το παιδί να οργανώσει τις εργασίες κατά προτεραιότητα.
    • Σπάστε τις εργασίες σε μικρότερα μέρη που θα είναι πιο εύκολα να διαχειριστεί το παιδί.
    • Να τηρείτε την καθημερινή ρουτίνα και να παρέχετε οπτικά διαγράμματα ώστε να διατηρήσει την προσοχή του στις εργασίες του όσο χρειάζεται για να τις τελειώσει.

     Αναθέσεις και διαγωνίσματα
    • Δώστε την ευκαιρία στο παιδί να συζητήσει την κατανόησή του για το θέμα των αντικειμένων αντί να απαιτήσετε επίσημες εξετάσεις για να ελέγξετε τις γνώσεις του.
    • Βάλτε τον σε μία θέση όπου να αποφύγει πιθανόν θορύβους που μπορούν να αποσπάσουν την προσοχή του και να τον επιβραδύνουν.
     • Μικρύνετε το μήκος των τεστ και των αναθέσεων/εργασιών.
    • Να δώσετε στο παιδί πρόσθετο χρόνο στις εξετάσεις, στα χρονομετρημένα τεστ και τις εργασίες στην τάξη.
    • Να δέχεστε εργασίες που δεν είναι ολοκληρωμένες και επιτρέψετε στο παιδί να ολοκληρώσει και να διορθώσει όσα δεν πρόλαβε κατά τη διάρκεια του διαγωνίσματος.
Προτεινόμενα παιχνίδια που ευνοούν την επεξεργασία:


  • Ο καστοράκος σφυράκια κυπελλάκια 
  • Halli galli  junior
  • Δρ. Τσιμπίδας
  • Φρουτοσαλάτα
  • Κυβόλεξο
  • Dobble
  • Ο ξερόλας

Καλή διασκέδαση!!!

Πηγές: proseggisi.gr

            www.logosepikinonia.gr


           





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου