Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Παιδοκεντρισμός εναντίον ενσυναίσθησης

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Καλησπέρα, καλησπέρα!!

Εχτές, σκεφτόμουν πολύ έντονα τη διαφορά του παιδοκεντρισμού και της ενσυναίσθησης. Πολλές φορές θαρρώ τις συγχέουμε. Σήμερα, θα προσπαθήσουμε λίγο να τις προσεγγίσουμε!

Ενσυναίσθηση
Η ενσυναίσθηση είναι όταν ένας γονιός κατανοεί τις ψυχικές ανάγκες των παιδιών και προσπαθεί να τις κατανοήσει.  Δίνει αποδοχή και αγάπη. Επιτρέπει τις κρίσεις θυμού του παιδιού του και προσπαθεί να παρατηρήσει και να κατανοήσει το παιδί στο ξέσπασμα του δίνοντας αγάπη. Είναι οι γονείς που δεν φοβούνται τα δάκρυα του παιδιού και είναι εκεί να τα παρηγορήσουν και να τα ακούσουν με διάθεση.
Όρια και περιορισμοί όμως υπάρχουν.  Εξηγεί πολύ στο παιδί για τις πράξεις του και για ποιο λόγο κάθε φορά μπορεί να πει ο ίδιος όχι.




Παιδοκεντρισμός
Ο παιδοκεντρισμός θέτει στο επίκεντρο της ζωής του γονέα το παιδί και το θέτει στην κορυφή της ιεραρχίας.
Εδώ ανήκουν οι γονείς  που δίνουν τα πάντα στα παιδιά ανεξάρτητα από τις ανάγκες του. Είναι οι γονείς που θα δώσουν το παγωτό και τη σοκολάτα στο παιδί για να σταματήσει να ουρλιάζει ή αφήνουν το παιδί να κάνει επικίνδυνα πράγματα για να μην το στεναχωρήσουν.
Πολλές φορές ο παιδοκεντρισμός, δίνει την ευθύνη της γονικής διαπαιδαγώγησης στα παιδιά αφού τα ίδια τα παιδιά παίρνουν αποφάσεις για την καθημερινότητα της οικογένειας. Πχ: Αποφασίζουν που θα πάει διακοπές η οικογένεια, πόση ώρα θα δουν τηλεόραση κτλ


Συμπερασματικά, η ενσυναίσθηση αφουγκράζει τις ανάγκες του παιδιού, ενώ ο παιδοκεντρισμός δίνει ευθύνες στο παιδί που δεν μπορεί να τις αξιολογήσει βάση του αναπτυξιακού του σταδίου και του μεταφέρει άγχος.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου