Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πως να εξηγήσω τον αυτισμό στα αδέρφια


Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Εξηγώντας τον αυτισμό στα αδέρφια
Καλησπέρα καλησπέρα, σήμερα σκέφτηκα να γράψω ένα άρθρο για το πώς μπορούμε να εξηγήσουμε στα αδέρφια τον αυτισμό.
Θα πρέπει να θυμόμαστε πως τα αδέρφια, είναι και αυτά μοναδικά μέλη της οικογένειας και αναζητούν την προσοχή και την αλήθεια σε σχέση με αυτό που αντιμετωπίζει ο αδερφός ή αδερφή του. Ανάλογα με την ηλικία λοιπόν, προσπαθούμε να ενημερώσουμε κατάλληλα και με απλά λόγια.

Κάποιες ερωτήσεις που συχνά οι γονείς αναζητούν απάντηση είναι:
Υπάρχει κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσω να εξηγώ στον αδερφό ή αδερφή για τον αυτισμό;
Όχι, το κλειδί είναι ο κάθε γονέας να αρχίσει να εξηγεί από νωρίς στον αδερφό ή στην αδερφή για τον αυτισμό  με απλό τρόπο ώστε οι πληροφορίες να γίνονται κατανοητές από το παιδί.

Υπάρχει σωστός χρόνος για να μιλήσω στον αδελφό ή στην αδερφή;
Σαφέστατα και όχι. Μιλάω στον αδερφό ή στην αδερφή όταν ο ίδιος είναι έτοιμος να ακούσει και είναι ήρεμος.
Επίσης, οι γονείς μπορούν να ξεκινήσουν τη συζήτηση, όταν ο αδερφός ή αδερφή ρωτήσει κάτι. Γενικά, ξεκινάμε να ενημερώνουμε για τον αυτισμό από τις απορίες του παιδιού, χωρίς να το αγνοούμε.

Πόσα πρέπει να πω;
Δεν υπάρχει συνταγή. Δίνουμε πολλές η λίγες πληροφορίες ανάλογα με την ευχέρεια που έχουμε σαν γονείς και βάση των αποριών των παιδιών. Επίσης μπορεί να είναι βοηθητικό κάποιες φορές να 
χρησιμοποιούμε εξωτερικές πηγές, ειδικά σε μεγαλύτερα παιδιά όπως: Βιβλία, internet.

Ας ξεκινήσουμε να δούμε συγκεκριμένα, πως ενημερώνουμε τα αδέρφια ανάλογα με την ηλικία του παιδιού:
Προσχολική ηλικία: (2-6)
Το κυριότερο σε αυτήν την ηλικία είναι τα παιδιά να  επιτρέπονται να εκφράσουν τα συναισθήματα τους κγια αυτό που συμβαίνει στον αδερφό-ή τους. Επίσης είναι σημαντικό να καθησυχαστούν ότι δεν φταίνε εκείνα πιθανά για μια έκρηξη που θα κάνει ο αδερφός του και πως δεν του συνέβη αυτό γιατί ήταν «κακό» παιδί. Σε αυτήν την ηλικία είναι καλό να αποφεύγουμε να χρησιμοποιούμε αφηρημένες έννοιες όπως: (Αυτισμός, στερεότυπα, εμμονές). Ένα σπουδαίο εργαλείο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε σε αυτήν την ηλικία για ενημέρωση  είναι το παραμύθι.

Σχολική ηλικία (6-11)
Εφηβική ηλικία
Σε αυτήν την ηλικία επειδή το παιδί σιγά –σιγά ωριμάζει δίνουμε πιο συγκεκριμένες πληροφορίες. Μπορούμε να εξηγήσουμε τι είναι ο αυτισμός με απλά λόγια. Επιπλέον ενθαρρύνουμε το παιδί πως εμείς είμαστε οι ενήλικες και δεν δίνουμε στο παιδί παραπάνω ευθύνες από αυτές που του αναλογούν. Σε αυτήν την ηλικία, επίσης είναι καλό να κατευθύνουμε τα παιδιά σε εξωτερικές πηγές, ώστε να έχουν τη δυνατότητα να σχηματίσουν μια δική τους άποψη για τον αυτισμό και να μπορούνε να συζητάμε μαζί μας τυχόν απορίες.

Θα πρέπει πάντα να έχουμε στο μυαλό μας πως τα αδέρφια, πάντα αγαπιούνται μεταξύ τους και έχουν ένα μοναδικό τρόπο να βρουν τις ισορροπίες μεταξύ τους. Εμείς, θα πρέπει να είμαστε εκεί σύμμαχοι, να τους ακούμε και να τους συμβουλεύουμε.

Πηγή: Εταιρεία Ψυχοκοινωνικών Μελετών (Ε.ΨΥ.ΜΕ)
( Πρόγραμμα Cygnet)



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου