Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αυτοεξυπηρέτηση: Γιατί είναι σημαντική


Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Η Αυτοεξυπηρέτηση ενός παιδιού μπορεί να φαίνεται μια λέξη τόσο απλή, αλλά συνάμα είναι μια λέξη τόσο ουσιαστική, καθώς οδηγεί το παιδί στην ανεξαρτησία και στην αυτονομία του παιδιού στην ενήλικη ζωή.
Η αυτοεξυπηρέτηση προέρχεται από τη λέξη αυτό+εξυπηρέτηση και σηματοδοτεί την ενέργεια της εξυπηρέτησης ενός ατόμου από τον ίδιο του τον εαυτό κι όχι από άλλους. Ουσιαστικά η αυτοεξυπηρέτηση αποσκοπεί στο να αναπτύξει το παιδί βασικές συνήθειες και δεξιότητες που είναι απαραίτητες  για να μπορέσει  το παιδί να διατηρείται στη ζωή χωρίς να είναι αναγκαία η συνεχής παρουσία των άλλων.

Στην ηλικία των 3 ετών, το παιδί σιγά-σιγά θα πρέπει να ξεκινήσει να παίρνει πρωτοβουλίες σε όλους τις δεξιότητες της καθημερινής ζωής με βοήθεια και καθοδήγηση, φυσικά από ενήλικα.
Ο καλύτερος τρόπος για να εμπεδώσει το παιδί την αυτοεξυπηρέτηση, είναι μέσα από τα ερεθίσματα και τα βιώματα που του δίνει το περιβάλλον του. Είναι καλό να  εδραιώνετε έναν στόχο την φορά, πριν προχωρήσετε στον επόμενο.

Σε τι ωφελεί η αυτοεξυπηρέτηση των παιδιών:
·      1   Τα παιδιά νιώθουν αυτοπεποίθηση, αφού νιώθουν ικανά και τα καταφέρνουν
·      2   Τα παιδιά καταφέρουν να νιώσουν αυτονομία, ώστε να προχωρήσουν στην ενήλικη ζωή τους
·      3   Τα παιδιά γίνονται υπεύθυνα σε σχέση με την ηλικία τους


Κάποια βασικά στάδια αυτοεξυπηρέτησης των παιδιών είναι:
·         19 μηνών: Πίνει νερό γάλα από πλαστικό ποτήρι
·         21 μηνών: Μπορεί να βγάλει τις κάλτσες και τα παπούτσια του
·         3 ετών: Μπορεί να τρώει μόνο του, τακτοποιεί κάποια παιχνίδια
·         4 ετών: Αρχίζει και πλένει τα χέρια του ανεξάρτητα και πηγαίνει τουαλέτα μόνο του
·         5 ετών: Βάζει και βγάζει τα ρούχα του, στρώνει το κρεβάτι του
·         7 ετών: Αρχίζει και δένει κόμπους, ετοιμάζει την τσάντα του
·         8 ετών: Κάνει μπάνιο μόνος του και χτενίζεται η βουρτσίζει τα δόντια του

Φυσικά θα πρέπει να θυμόμαστε πως όλα αυτά δεν είναι απόλυτα, αφού κάθε παιδί είναι μοναδικό και διαφορετικό και έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης.

Πως μπορώ να βοηθήσω το παιδί στην αυτοεξυπηρέτηση του:
  •  Όταν έχετε χρόνο, αφήστε το παιδί να φάει μόνο του ή να ντυθεί. Δεν χάθηκε ο κόσμος να λερωθεί ή να βάλει την κάλτσα του ανάποδα. Ενισχύστε το παιδί και προσπαθήστε να το ενθαρρύνετε
  • Μην μαζεύετε τα παιχνίδια του παιδιού. Ουσιαστικά είναι η πρώτη ευθύνη του και θα πρέπει το ίδιο να είναι συνεπής
  • Παίξτε συμβολικό παιχνίδι. (Πχ: Ταΐστε-ντύστε κουκλάκια, παίξτε παιχνίδια ρόλων)
  • Αφήστε τα παιδιά να συμμετέχουν σε δραστηριότητες αυτοεξυπηρέτησης (Πχ: Μπάνιο, αφήστε το να κρατήσει το ντους και να ρίχνει νερό και το ίδιο)
  •  Εκπαιδεύεστε τα παιδιά σε δραστηριότητες περάσματος σε κλωστή και πίνακες με κορδόνια
  • Στείλτε το παιδί σας σε δραστηριότητες όπως: Πρόσκοποι και κατασκήνωση.

·       Εάν βλέπω ότι το παιδί μου δεν τα καταφέρνει στην αυτοεξυπηρέτηση του τι να κάνω:
Θα ήταν καλό να απευθυνθείτε σε έναν εργοθεραπευτή, ώστε να γίνει μια αξιολόγηση, και ο εργοθεραπευτής να θέσει ένα ατομικό πρόγραμμα σύμφωνα με τις ανάγκες του παιδιού.

Προσπαθήστε να μεγαλώνετε ένα υπεύθυνο ενήλικα και δώστε χώρο στα παιδιά σας!Καλή συνέχεια!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου