Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μουσική: Η αξία της ανά ηλικία του παιδιού

Γράφει η Παπαδόπουλου Ειρήνη



Καλησπέρα, καλησπέρα

Σήμερα σκέφτηκα να γράψω ένα άρθρο για τη μουσική όπου είναι τόσο ευεργετική για όλους μας.

Άραγε ποια είναι η αξία της μουσικής ανά ηλικία;

Βρεφική ηλικία:

Η μουσική μπορεί να μπει στη ζωή του παιδιού από την βρεφική ηλικία. Το παιδί συνήθως μέσω της μουσικής σε αυτήν την ηλικία έρχεται σε επαφή με τον ενήλικα και συνδέεται μαζί του με ένα χαμόγελο. 
Ουσιαστικά προσφέρει την πρώτη επικοινωνία μεταξύ γονέα και παιδιού.

Προσχολική ηλικία- Σχολική ηλικία:
Αργότερα όσο το παιδί μεγαλώνει μπορείτε να εντάξετε στην καθημερινότητα σας μουσικά παραμύθια τα οποία μπορούν να δώσουν πολλά ερεθίσματα τόσο κινητικά όσο και οπτικά. Επιπλέον, μπορείτε να βάζετε τραγούδια με το παιδί σας και να τραγουδάτε και να χορεύετε, έτσι χωρίς λόγο.
Επιπλέον η μουσική  μπορεί να γίνει ο προπομπός του συμβολικού παιχνιδιού καθώς το παιδί μπορεί να αναπτύξει την φαντασία του παίρνοντας κάποιο αντικείμενο για μικρόφωνο.

Να σημειωθεί πως το παιδί στην προσχολική ηλικία μέσω της μουσικής μπορεί να αφομοιώσει γνωστικές έννοιες  όπως χρώματα, αριθμούς, ζώα κτλ.

Επιλέξτε σε αυτές τις ηλικίες μαζί με το παιδί  σας εφόσον επιθυμεί ένα μουσικό όργανο να μάθει. Θεωρήστε φυσιολογικό να περάσει από διάφορα μουσικά όργανα ώσπου να καταλήξει.

Εφηβική ηλικία:

Η μουσική είναι πολύ σημαντική σε αυτήν την ηλικία καθώς τα παιδιά εκφράζονται και πολλές φορές είναι η διέξοδός τους στις αλλαγές που αντιμετωπίζουν καθημερινά. Χρησιμοποιούν την μουσική για να δημιουργήσουν σχέσεις και να μοιραστούν συναισθήματα.

Έρευνες έχουν δείξει πως τα παιδιά που ασχολούνται με την μουσική αναπτύσσουν γρηγορότερα τις φυσικές, πνευματικές, συναισθηματικές και κοινωνικές τους δεξιότητες.  Άλλες έρευνες που έχουν διεξαχθεί  εμφάνισαν ότι η ενασχόληση με τη μουσική οδηγεί στη βελτίωση των επιδόσεων στο σχολείο.
Να σημειωθεί πως η μουσική μαθαίνει στα παιδιά ακόμα και τη υπομονή.


Πως μπορείτε να ενθαρρύνετε τα παιδιά να αγαπήσουν την μουσική:

  •  Πάρτε τους από μικρή ηλικία παιχνίδια που έχουν μουσική 
  •  Αφήστε τους να συμμετάσχουν σε χορωδίες και σε σχολικές εκδηλώσεις
  •  Βάλτε δυνατά μουσική και χορέψτε μαζί τους
  •  Προτιμήστε από το να αφήνετε το παιδί στην τηλεόραση, να του βάζετε να ακούει μουσική
  •  Πάρτε το μαζί σε συναυλίες
  •  Αφήστε το να επιλέξει το cd που θέλει να αγοράσει 

Η μουσική βοηθάει τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες:

Σαφέστατα, καθώς τα παιδιά με την ενασχόληση τους με την μουσική αυξάνουν τη συγκέντρωσή τους, τη λογικομαθηματική τους σκέψη,  βελτιώνουν τον οπτικοκινητικό τους συντόνισμο, την ανάγνωση, την μνήμη τους.

Επιπλέον ανακτούν την αυτοπεποίθηση τους και βρίσκουν διέξοδο σε ένα ενδιαφέρον που μόνο καλό μπορεί να τους κάνει.


Μην ξεχνάμε η μουσική προσφέρει ελπίδα, ας την προσφέρουμε απλόχερα στα παιδιά μας!








Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου