Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Bήματα για καλύτερη ανάγνωση των παιδιών

 


Καλημέρα, ελπίζω να είστε καλά και να έχετε μια όμορφη καθημερινότητα!

Τον τελευταίο καιρό όλο και περισσότερα παιδιά δυσκολεύονται στην δεξιότητα της ανάγνωσης καθώς η εκπαίδευση τα τελευταία δυο χρόνια δεν βοήθησε. Σήμερα, σκέφτηκα να μιλήσουμε για τα βήματα που μπορούμε να ακολουθήσουμε για τα παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην ανάγνωση.

Ποια είναι τα βήματα λοιπόν;

1. Το παιδί θα πρέπει να μάθει  όλα τα γράμματα και τους συνδυασμούς δίψηφών φωνηέντων και σύμφωνων τόσο οπτικά όσο και ακουστικά. Θα πρέπει να θυμόμαστε πως αν τα παιδιά δεν έχουν ξεχωρίσει γράμματα-φθόγγους δεν μπορούν να περάσουν στα επόμενα στάδια.

2. Στη συνέχεια το παιδί αρχίζει και εξασκείται στην ανάγνωση συλλαβών τόσο κάθετα όσο και οριζόντια. 

3. Ύστερα περνάμε σε επίπεδο ανάγνωσης λέξεων δισύλλαβων, τρισύλλαβων απλών.

4. Αφού το παιδί κατακτήσει το τρίτο στάδιο περνάμε σε επίπεδο ανάγνωσης λέξεων με δίψηφα σύμφωνα και φωνήεντα.

Μετά δίνουμε μικρές προτάσεις για  ανάγνωση-κατανόηση.

6. Τέλος δίνουμε μικρά κείμενα για ανάγνωση-κατανόηση και στη συνέχεια αυξάνουμε την δυσκολία τους

Άρα από τα παραπάνω καταλαβαίνουμε πως η ανάγνωση έχει στάδια και πως δεν μπορεί ένα παιδί που δεν ξέρει τα γράμματα, ας πούμε να διαβάσει προτάσεις ή κείμενα. Αντίστοιχα ένα παιδί που δεν μπορεί να διαβάσει με άνεση λέξεις δεν μπορεί να διαβάσει κείμενα.

Πόσο  κρατάνε τα βήματα αυτά;

Τα βήματα αυτά δεν έχουν χρόνο. Το κάθε παιδί είναι μοναδικό  διαφορετικό και έχει τις δικές του ιδιαιτερότητες. Δεν υπάρχει συγκεκριμένος χρόνος για το κάθε στάδιο. 

Πως μπορώ να εμπλέξω τα παιδιά σε ευχάριστες δραστηριότητες για να κατακτήσω τα παραπάνω βήματα;

Θα αναφέρουμε κάποιες ενδεικτικές δραστηριότητες όπου η ανάγνωση μπορεί να γίνει ευχάριστη

1. Μπορείτε να εμπλέξετε το παιδί να διαβάζει κανόνες σε επιτραπέζια παιχνίδια ή αντίστοιχα να παίξετε επιτραπέζια παιχνίδια όπως scrabble, τικ τακ μπουμ, κρεμάλα

2. Μπορείτε να γράφετε λέξεις με πλαστελίνη ή με μαγνητικά γράμματα και να τις διαβάζετε.

3. Μπορείτε να επιλέγετε να διαβάζετε παραμυθάκια ανάλογα με το επίπεδο του παιδιού

4.Μπορείτε να βρίσκεται λέξεις από φωνήματα  και συλλαβές όπως α, ο, ε, ι, πα, τα, σα, με κτλ

5.Μπορείτε να παίξετε επιμορφωτικά παιχνίδια στον υπολογιστή

Τέλος σε περίπτωση που καταλάβετε ότι το παιδί σας αντιμετωπίζει κάποια μαθησιακή δυσκολία ή κάποιο πρόβλημα που δεν είστε σε θέση να διαχειριστείτε, καλό θα είναι να συμβουλευτείτε κάποιον ειδικό.

Καλή συνέχεια!!




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου