Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κίνητρα στα παιδιά: Τι είναι; ποια είναι τα είδη; Πως δημιουργούνται;

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη


Καλησπέρα ελπίζω όλοι να είστε καλά! Σήμερα επιστρέφω για ένα άρθρο σχετικά με τα κίνητρα στα παιδιά, τα οποία πολλές φορές σήμερα τείνουν να είναι περιορισμένα.

Τι είναι άραγε τα κίνητρα;

Μπορούμε να δημιουργήσουμε κίνητρα στα παιδιά; Πως;

Πάμε σιγά-σιγά να απαντήσουμε!

Τι είναι τα κίνητρα;

Κίνητρο είναι μια εσωτερική κατάσταση η οποία προκαλεί, κατευθύνει και διατηρεί μια συμπεριφορά. Τα αίτια που προκαλούν την ανθρώπινη συμπεριφορά και δράση ή οι λόγοι που την εξηγούν είναι τα κίνητρα, δηλαδή είναι οτιδήποτε κινεί, ωθεί ή παρασύρει σε δράση ένα άτομο. Επίσης μπορεί να οριστεί και ως εξής: ο λόγος που προκαλεί την εκτέλεση ή παράλειψη μιας ενέργειας. Είναι ένα ψυχολογικό στοιχείο που καθοδηγεί, διατηρεί και καθορίζει τη συμπεριφορά ενός ατόμου. Σχηματίζεται με τη λατινική λέξη motivus («κίνηση») και το επίθημα -tion («δράση»).

Ποια είναι τα είδη κινήτρων;

Εξωτερικά Κίνητρα: Υλικές Ανταμοιβές: Χρηματικά ή φυσικά ανταμοιβές όπως χρήματα, δώρα, ή προνόμια.

Εσωτερικά Κίνητρα: Ενδιαφέρον και Ευχαρίστηση: Η ικανοποίηση που προκύπτει από την ίδια την δραστηριότητα, λόγω ενδιαφέροντος ή ευχαρίστησης.


Καταλαβαίνουμε ότι τα πιο σημαντικά κίνητρα είναι τα εσωτερικά καθώς είναι πιο ουσιώδη και σταθερά. Ωστόσο στα παιδιά χρειάζονται και τα εξωτερικά με μέτρο για να βρίσκουν ένα νόημα.

Γιατί είναι σημαντικά τα κίνητρα για τα παιδιά;

Η δημιουργία κινήτρων για τα παιδιά είναι ένας σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει τη μάθηση και τη συμπεριφορά τους.

Πως μπορούμε να δημιουργήσουμε κίνητρα στα παιδιά μας;

  1. Θέστε Συγκεκριμένους Στόχους: Βοηθήστε τα παιδιά να θέσουν συγκεκριμένους και προσιτούς στόχους. Οι στόχοι πρέπει να είναι μετρήσιμοι και εφικτοί, προσφέροντας έναν τρόπο για την ανταμοιβή κατά την επίτευξή τους.

  2. Παρέχετε Ανατροφοδότηση: Παρέχετε συχνή και θετική ανατροφοδότηση όταν τα παιδιά επιτυγχάνουν κάτι ή προσπαθούν να βελτιώσουν τις δεξιότητές τους. Η επικρότηση ενισχύει την θετική συμπεριφορά.

  3. Κατανόηση των Ενδιαφερόντων: Ανακαλύψτε τα ενδιαφέροντα των παιδιών και προσπαθήστε να συνδέσετε τις δραστηριότητες με αυτά. Όταν ένα παιδί ενδιαφέρεται για κάτι, είναι πιο πιθανό να επενδύσει ενέργεια και χρόνο σε αυτό.

  4. Χρησιμοποιήστε Ανταμοιβές: Καθορίστε μικρές ανταμοιβές για τα επιτεύγματα των παιδιών, χωρίς ωστόσο αυτές να είναι πάντα υλικές.

  5. Δημιουργία Διασκεδαστικών Δραστηριοτήτων: Κατασκευάστε δραστηριότητες που να είναι ενδιαφέρουσες και διασκεδαστικές. Όταν οι παιδικές δραστηριότητες είναι διασκεδαστικές, τα παιδιά είναι πιο πιθανό να τις βιώσουν ως ευχάριστες και να είναι πιο διατεθειμένα να συμμετέχουν.

Το πιο σημαντικό όμως είναι η διαμόρφωση ενός σωστού πρότυπου από εμάς τους ενήλικες ώστε το παιδί να έχει ένα θετικό παράδειγμα προς μίμηση.

Ο καθορισμός των κινήτρων είναι μια διαδικασία που απαιτεί υπομονή, προσαρμογή στις ατομικές ανάγκες και το πιο σημαντικό σωστή καθοδήγηση.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου