Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Συναισθηματικές Δυσκολίες: Ποιες είναι, τρόποι αντιμετώπισης

  Γράφει  η Παπαδοπούλου Ειρήνη 

Καλησπέρα ελπίζω να είστε όλοι καλά, σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για τις συναισθηματικές δυσκολίες των παιδιών, καθότι όλο ένα τις συναντάμε  πιο συχνά. Σίγουρα για την αύξηση παίζει ρόλο η απαιτητική εποχή που ζούμε,  το διαδίκτυο, πιθανές αναπτυξιακές δυσκολίες καθώς και το περιβάλλον ενός παιδιού αφού κάποιες φορές δεν του δίνει την ευκαιρία να εξελιχθεί.

Τι είναι όμως οι συναισθηματικές δυσκολίες;

Είναι δυσκολίες όπου προκύπτουν κατά τη διάρκεια της ανάπτυξής των παιδιών και επηρεάζουν το συναίσθημα τους σε βαθμό όπου κάποιες φορές δεν είναι λειτουργικά στην καθημερινότητα τους. Ορισμένες από αυτές τις δυσκολίες μπορεί να είναι προσωρινές, ενώ άλλες μπορεί να απαιτούν προσεκτική παρακολούθηση ή ακόμη και παρέμβαση.

Ποιες είναι οι συναισθηματικές δυσκολίες;

Ενδεικτικά ορισμένες συναισθηματικές δυσκολίες μπορεί να είναι:

  1. Άγχος και φόβος: Τα παιδιά μπορεί να αντιμετωπίζουν φόβους ή ανησυχίες για διάφορα θέματα, όπως ο αποχωρισμός από τους γονείς, το σχολείο, τα νέα περιβάλλοντα και άλλα. Εδώ θέλω να πω πως

  2. είναι φυσιολογικό κάποια στιγμή το παιδί να έχει άγχος μας ενδιαφέρει η λειτουργικότητα του. (πχ: Μη λειτουργικό είναι όταν ένα παιδί εμφανίζει ψυχοσωματικά ή έχει αυπνίες, η έχει επιθετική συμπεριφορά). Να σημειωθεί πως εδώ μπορεί να συναντήσουμε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες τα οποία φοβούνται και αγχώνονται πολύ για την επίδοσή τους.


  3. Κατάθλιψη: Παιδιά και έφηβοι μπορεί να αντιμετωπίζουν καταθλιπτικά συναισθήματα λόγω διάφορων αιτιών, όπως απομόνωση, συγκρούσεις στο σχολείο ή στο σπίτι, κακοποίηση, χρήση ουσιών, υπερβολική εξάρτηση στο διαδίκτυο και άλλες προσωπικές δυσκολίες.


  4. Δυσκολίες στην επικοινωνία: Μερικά παιδιά μπορεί να έχουν δυσκολίες στην έκφραση των συναισθημάτων τους ή στην κατανόηση των συναισθημάτων των άλλων. Εδώ θα συναντήσουμε αρκετές φορές παιδία στο φάσμα του αυτισμού όπου η κύρια δυσκολία τους είναι η επικοινωνία και η κοινωνική αλληλεπίδραση.

Δυσκολίες στον έλεγχο της συμπεριφοράς: Εδώ μπορεί να συναντήσουμε παιδιά που αντιμετωπίζουν προβλήματα προσοχής και υπερκινητικότητα όπου μπορεί να έχουν δυσκολίες στον έλεγχο και στην αυτορρύθμιση της συμπεριφοράς τους.
  1. Τι μπορούμε να κάνουμε για τα παιδιά εμείς οι σημαντικοί άλλοι;

  2. Επικοινωνία: Συζητήστε με το παιδί ανοιχτά και ακούστε τα συναισθήματά του. Δώστε του το χρόνο και τον χώρο να εκφραστεί ελεύθερα χωρίς κριτική και διακοπές. Να είστε εκεί ποιοτικά, κλείστε τα κινητά.
    1. Καθημερινή ρουτίνα: Μια σταθερή και προβλέψιμη ρουτίνα μπορεί να δημιουργήσει αίσθηση ασφάλειας για το παιδί και ενίσχυση της αυτοπεποίθησης του. Έτσι θα γίνει πιο ανθεκτικό για να δέχεται τυχόν αλλαγές.


    2. Υγιεινή ζωή: Σιγουρευτείτε ότι το παιδί κοιμάται αρκετές ώρες και έχει υγιεινές διατροφικές συνήθειες. Η καλή φυσική υγεία επηρεάζει θετικά την συμπεριφορά. Θυμηθείτε πως λειτουργείτε εσείς όταν δεν ξεκουράζεστε επαρκώς.


    3. Κοινωνική υποστήριξη: Διασφαλίστε ότι το παιδί έχει ευκαιρίες να είναι με φίλους και οικογένεια. Η κοινωνική συνδεσιμότητα είναι σημαντική για την ευημερία. Δώστε ερεθίσματα συνεχή για την προσωπική και κοινωνική εξέλιξη των παιδιών.


    4. Δημιουργία ασφαλούς περιβάλλοντος: Βεβαιωθείτε ότι το παιδί αισθάνεται ασφαλές και υποστηρίζεται στο περιβάλλον του, είτε στο σχολείο είτε στο σπίτι. Τα δύο αυτά πλαίσια παίζουν το σημαντικό ρόλο για την υγιή συμπεριφορά του παιδιού.

    5.  Ενθάρρυνση αυτοεκφραστικών δραστηριοτήτων: Καλλιτεχνικές δραστηριότητες, γραφή, μουσική και άλλες δραστηριότητες μπορούν να βοηθήσουν το παιδί να εκφραστεί και να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες του.

       Αναζήτηση επαγγελματικής βοήθειας: Σε περίπτωση που οι συναισθηματικές δυσκολίες διατηρούνται ή επιδεινώνονται, είναι σημαντικό να συζητήσετε με επαγγελματία ψυχικής υγείας για περαιτέρω αξιολόγηση και υποστήριξη. Το κλειδί είναι η συνεχής παρατήρηση, ίσως ένα ημερολόγιο της εξέλιξης της συμπεριφοράς να βοηθούσε.

  3. Θυμηθείτε πως κάθε παιδί είναι μοναδικό-διαφορετικό και μπορεί να ανταποκρίνεται διαφορετικά σε διάφορες προσεγγίσεις. Η σημαντική παρουσία και υποστήριξη από εμάς παίζει καθοριστικό ρόλο στην αντιμετώπιση των συναισθηματικών δυσκολιών του παιδιού.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου