Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Συνεργασία Σχολείου-Οικογένειας: Ποια είναι η αξία της και πως καλλιεργείται;

 Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Καλησπέρα, ελπίζω να είστε καλά, μετά από μια ομιλία που είχα για τα οφέλη της συνεργασίας σχολείου-οικογένειας σκέφτηκα πως είναι αναγκαίο να δημιουργήσω ένα άρθρο για όλα αυτά που είπα.

Πριν ξεκινήσω, θέλω να πω πως για να υπάρχει αξία στη συνεργασία σχολείου-οικογένειας θα πρέπει και τα 2 μέρη της γονείς και εκπαιδευτικοί δηλαδή να καταλάβουν την χρησιμότητα της

Τι σημαίνει όμως συνεργασία;

Σύμφωνα με έναν αντιπροσωπευτικό ορισμό, συνεργασία σημαίνει όταν  δέχομαι και δίνω βοήθεια ή υποστήριξη σε άτομο ή σε οργανωμένο σύνολο, που επιδιώκει τους ίδιους ή συναφείς σκοπούς με τους δικούς μου.

Ποια είναι τα οφέλη συνεργασίας ως προς τον μαθητή;

Αυξάνονται τα εσωτερικά και τα εξωτερικά κίνητρα του:  Η ενεργή συμμετοχή των γονέων στην εκπαιδευτική πορεία των παιδιών τους σχετίζεται συχνά με υψηλότερες επιδόσεις. Η συνεργασία αυξάνει την υποστήριξη και την ευαισθητοποίηση των γονέων σχετικά με τις ακαδημαϊκές ανάγκες των παιδιών.

Επιτυγχάνονται οι στόχοι όλων με μεγαλύτερη ασφάλεια:  Εδώ να σημειώσουμε πως οι στόχοι δεν είναι μόνο γνωστικοί αλλά και κοινωνικοί όπως και συναισθηματικοί. Επίσης θα πρέπει να θέτουμε και στόχους για πιθανά ταλέντα που έχει ένα παιδί. (Γονείς-εκπαιδευτικοί).

Καλλιεργούνται υγιής διαπροσωπικές σχέσεις: Η συνεργασία μεταξύ σχολείου και οικογένειας συχνά συνεπάγεται την ανάπτυξη θετικών συμπεριφορών και τη δημιουργία υγειών και σταθερών προτύπων. Θυμηθείτε πως τα παιδιά ακολουθούν το παράδειγμά μας και όχι τα λόγια μας!

Κατάλληλη πλαισίωση του μαθητή: Η ανταλλαγή πληροφοριών από γονείς προς εκπαιδευτικούς και από εκπαιδευτικούς προς γονείς βοηθάει στο ο μαθητής να υποστηριχτεί κατάλληλα.

Ποια είναι τα οφέλη συνεργασίας ως προς τους γονείς;

Οι γονείς βελτιώνουν την αλληλεπίδραση με τα παιδιά τους: Όταν οι γονείς έχουν θετική στάση προς το σχολείο και πραγματοποιούν τις κατάλληλες ερωτήσεις στα παιδιά τους βελτιώνεται η επικοινωνία και το μοίρασμα εμπειριών και συναισθημάτων γονέων-παιδιών.

Βελτίωση της αυτοεκτίμησης του γονέα: Ο γονέας όταν συνεργάζεται με τους εκπαιδευτικούς αυξάνεται η αυτοεκτίμηση του καθώς ο ίδιος έχει την ευκαιρία να αναλάβει τον γονικό ρόλο του ολόπλευρα και να μάθει κάποιες σημαντικές τεχνικές για την καλύτερη πλαισίωση του παιδιού του.

Ο γονέας αποφορτίζεται: Ο γονέας με μια καλή συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς μοιράζεται τις ανησυχίες του, αποφορτίζεται, σκέφτεται δημιουργικά και εξελίσσεται μέσα από αυτή τη συνεργασία.

Ποια είναι τα οφέλη συνεργασία ως προς τους εκπαιδευτικούς;

Καλύτερη Κατανόηση των Μαθητών: Η συνεργασία με τους γονείς παρέχει πολύτιμη πληροφορία σχετικά με το περιβάλλον, τις αξίες και τις ανάγκες των μαθητών εκτός σχολείου, βοηθώντας τους εκπαιδευτικούς να κατανοήσουν καλύτερα τους μαθητές τους.
Ενίσχυση της Ακαδημαϊκής Απόδοσης: Η συνεργασία με τους γονείς μπορεί να συμβάλλει στη βελτίωση της ακαδημαϊκής απόδοσης των μαθητών, καθώς οι γονείς μπορούν να παρέχουν επιπρόσθετη υποστήριξη στο σπίτι. Ανάπτυξη Στρατηγικών Διδασκαλίας: Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αξιοποιήσουν τη συνεργασία με τους γονείς για την ανάπτυξη και εφαρμογή πιο αποτελεσματικών στρατηγικών διδασκαλίας που ταιριάζουν στις ανάγκες των μαθητών. Ανάπτυξη Καλύτερων Σχέσεων με τους Μαθητές: Η γνώση του περιβάλλοντος των μαθητών έξω από το σχολείο βοηθά τους εκπαιδευτικούς να δημιουργήσουν θετικές και ενδιαφέρουσες σχέσεις με τους μαθητές. Υποστήριξη στη Διαχείριση Συμπεριφορικών δυσκολιών: Η συνεργασία με τους γονείς μπορεί να είναι κρίσιμη στη διαχείριση προβληματικής συμπεριφοράς, καθώς οι γονείς μπορούν να παρέχουν στήριξη και συμβουλές. Γενικά πρέπει να θυμόμαστε πως η συνεργασία μεταξύ του σχολείου και της οικογένειας βοηθάει να νιώθουν όλα τα μέρη (γονείς-μαθητές-εκπαιδευτικοί) αποτελεσματικοί και να παίρνουν ευχαρίστηση από το ρόλο τους.

Πως μπορεί να καλλιεργηθεί η επικοινωνία;
  1. Παρακολούθηση Συνεδριάσεων Γονέων-Εκπαιδευτικών: Συμμετέχετε σε συνεδριάσεις γονέων-εκπαιδευτικών για να μάθετε για τα προγράμματα και τις εκπαιδευτικές στρατηγικές που χρησιμοποιούνται στο σχολείο.

  2. Επισκέψεις στο Σχολείο: Επισκεφθείτε το σχολείο και γνωρίστε τους εκπαιδευτικούς και το προσωπικό. Οι απλές επισκέψεις μπορούν να δημιουργήσουν θετική σχέση με το περιβάλλον του σχολείου.

  3. Συμμετοχή σε Εκδηλώσεις και Δραστηριότητες: Συμμετέχετε σε εκδηλώσεις και δραστηριότητες που οργανώνει το σχολείο, όπως γονικές συναντήσεις, αθλητικά γεγονότα ή παραστάσεις.

  4. Διατήρηση Ανοιχτής Επικοινωνίας: Κατανοήστε τη σημασία της ανοιχτής επικοινωνίας με τους εκπαιδευτικούς. Αν έχετε ερωτήσεις ή ανησυχίες, μη διστάζετε να επικοινωνήσετε με το σχολείο.

  5. Συμμετοχή σε Επιτροπές Γονέων: Πολλά σχολεία έχουν επιτροπές γονέων που συμμετέχουν στη λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν το σχολείο. Συμμετέχοντας, έχετε την ευκαιρία να επηρεάσετε τις αποφάσεις του σχολείου.

  6. Χρήση Ηλεκτρονικών Μέσων: Χρησιμοποιήστε τα ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας που παρέχει το σχολείο, όπως email ή πλατφόρμες διαδικτυακής επικοινωνίας, για να είστε συνδεδεμένοι με τις εκπαιδευτικές εξελίξεις.

Τέλος, θα ήθελα να πω πως δεν είμαστε υπεράνθρωποι ούτε οι γονείς, ούτε οι εκπαιδευτικοί.... Όταν δεν είμαστε καλά είναι σημαντικό να κάνουμε ένα βήμα πίσω και να μιλήσουμε μεταξύ μας όταν νιώσουμε καλύτερα για ένα θέμα που μας απασχολεί χωρίς νεύρα και ένταση!!

Να σας αγαπάτε και να σας φροντίζετε!!











Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου