Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

 Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά!

Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια.

Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση;

Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλους και το περιβάλλον μας. Η αυτοεκτίμηση σχετίζεται με τη συνολική εικόνα που έχουμε για τον εαυτό μας και το πώς αντιλαμβανόμαστε τις διάφορες πτυχές της ζωής μας, όπως οι σχέσεις, οι επιδόσεις, το σώμα μας και οι δεξιότητες μας. Επηρεάζει τη συμπεριφορά, τις αποφάσεις και την ικανότητα μας να αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις.

Γιατί τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση;

  1. Δυσκολία στην Κοινωνικο-Συναισθηματική Προσαρμογή: Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κοινωνική αλληλεπίδραση και να αισθάνονται αποκλεισμένα από τους συμμαθητές τους, πράγμα που επηρεάζει την αυτοεκτίμησή τους.

  2. Συχνές Αποτυχίες: Η εμπειρία συχνών αποτυχιών στο σχολείο μπορεί να οδηγήσει τα παιδιά στο να αισθάνονται ότι είναι ανίκανα ή ότι δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις.

  3. Ελλιπής Υποστήριξη: Αν τα παιδιά δεν λαμβάνουν την αναγκαία υποστήριξη και προσαρμογή για τις δυσκολίες τους, μπορεί να αισθάνονται αποθαρρυντικά και ματαιωτικά.

  4. Κοινωνικό Στίγμα: Το κοινωνικό στίγμα που συχνά συνοδεύει τις μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να οδηγήσει τα παιδιά να νιώθουν ντροπή ή απόκλιση από τους άλλους. Να σημειωθεί πως κάποιες φορές το στίγμα το προωθούμε και εμείς οι "σημαντικοί άλλοι" για το παιδί με τις ταμπέλες που βάζουμε.

  5. Σύγκριση με Άλλα Παιδιά: Η σύγκριση με άλλα παιδιά που δεν αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να οδηγήσει στην αίσθηση της διαφορετικότητας και στην αυτοαπόρριψη.

Τι τρόπους όμως μπορούμε να υιοθετήσουμε(γονείς, εκπαιδευτικοί) ώστε τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες να μην έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση;
  1. Κατανόηση και Αποδοχή: Δείξτε κατανόηση και αποδοχή για τις μαθησιακές δυσκολίες του παιδιού. Επικεντρωθείτε στις δυνατότητές του και όχι μόνο στις δυσκολίες. Μην αντιμετωπίζετε το παιδί μόνο σαν μαθητή, σίγουρα έχει και άλλα ταλέντα.

  2. Καταγραφή Επιτυχιών: Καταγράψτε και επαινέστε τις επιτυχίες του παιδιού, ακόμη και σε μικρά πράγματα. Αυτό ενισχύει το αίσθημα της επιτυχίας και της αξίας.

  3. Επαίνεση για Προσπάθεια: Επαινέστε το παιδί για τις προσπάθειές του, ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα. Αυτό του δείχνει ότι η προσπάθεια είναι σημαντική.

  4. Δημιουργία Ξεκάθαρων Στόχων: Βοηθήστε το παιδί να θέτει ρεαλιστικούς στόχους και να κατασκευάζει ενναλακτικά σχέδια για την επίτευξή τους.

  5. Παροχή Υποστήριξης: Παρέχετε συστηματική υποστήριξη στο παιδί. Η αίσθηση ότι υπάρχει κάποιος που τους στηρίζει μπορεί να ενισχύσει την αυτοεκτίμησή τους. Θυμηθείτε, να συνδέετε το παιδί με τις κατάλληλες υπηρεσίες και τους κατάλληλους ειδικούς. Δεν μπορείτε να τα κάνετε όλα μόνοι σας!

  6. Δημιουργία Θετικού Περιβάλλοντος: Δημιουργήστε ένα θετικό περιβάλλον όπου το παιδί νιώθει ασφαλές να εκφράζει τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις ανησυχίες του.

  7. Ενίσχυση Ενδιαφέροντος: Αναζητήστε δραστηριότητες που ενδιαφέρουν το παιδί και στις οποίες είναι επιτυχημένο. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης του. Επίσης εντάξτε τα ενδιαφέροντα του στη μάθηση.

Είναι σημαντικό να προσφέρουμε στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες την κατάλληλη υποστήριξη, ενθάρρυνση και κατανόηση. Θυμηθείτε ο καθένας από μας είναι διαφορετικός




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ