Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πως οι γονείς μπορούν να κάνουν τα παιδιά να αγαπήσουν το διάβασμα;


Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Η ανάγνωση αποτελεί μια δομημένη σύνθεση δύο λειτουργιών, της αποκωδικοποίησης και της κατανόησης η οποία καταδεικνύει τη διττή θεώρηση της ανάγνωσης ως γνωστικής λειτουργίας και διαδικασίας επεξεργασίας πληροφοριών.

 Ο σκοπός της ανάγνωσης  συνήθως συνίσταται σε πέντε επίπεδα:

α. της επικοινωνίας, όταν ο αναγνώστης αποκωδικοποιεί και ερμηνεύει το κείμενο που έχει γράψει ο συγγραφέας

 β. της μάθησης, με σκοπό την απόκτηση γνώσεων

 γ. της άντλησης πληροφοριών, όπου αξιοποιούνται οι προϋπάρχουσες
γνώσεις που διαθέτει ο αναγνώστης

 δ. της ευχαρίστησης που λαμβάνει το άτομο μέσα από το κείμενο

ε. του ενδιαφέροντος, όταν το άτομο διαβάζει κείμενα που ικανοποιούν τα ενδιαφέροντά του με απώτερο σκοπό, όπως την ενημέρωση και την ικανοποίηση της περιέργειάς του.

Οι  βασικές αναγνωστικές δεξιότητες, όπως η φωνολογική ενημερότητα, η αποκωδικοποίηση, η ευχέρεια και η γνώση του λεξιλογίου θεωρούνται προαπαιτούμενες για μια επιτυχή ανάγνωση κειμένου.

Τα παιδιά συχνά καλούνται να διαβάζουν όλη μέρα στο σχολείο. Για το λόγο
αυτό όταν τους ζητείται από τους γονείς να εξασκηθούν στην ανάγνωση συχνά αρνούνται.
Ωστόσο, υπάρχουν τρόποι ώστε το παιδί να εξασκείται και ταυτόχρονα να απολαμβάνει τη διαδικασία της ανάγνωσης
.
  Ας εξετάσουμε κάποιους από αυτούς:

   Ξεκινήστε με μικρά βήματα. Βάλτε τα παιδιά σας να διαβάσουν αποσπάσματα η λίγες σελίδες από περιεχόμενο που τους ενδιαφέρει.


    Κάντε του δώρα εξωσχολικά βιβλία. Δώστε του την ευκαιρία να επιλέξει εκείνο το βιβλίο που του ταιριάζει

    Το παιδί βλέπει ότι μιμείται. Αν σας βλέπει να διαβάζετε εφημερίδες, περιοδικά η βιβλία, θα κάνει το ίδιο.

     Δημιουργείστε μαζί με το παιδί σας ένα όμορφο χώρο βιβλιοθήκης. Μπορείτε να τοποθετήσετε μαξιλάρια, ωραίο φώς ή κάτι εντυπωσιακό για να κάνετε το χώρο ελκυστικό. Εναλλακτικά επισκεφτείτε τη βιβλιοθήκη της γειτονίας σας.

   Διαβάστε μαζί με το παιδί, ένα κόμικς, μια ιστορία, ένα παραμύθι, κάνοντας διαφορετικές φωνές ανάλογα με τους ρόλους της ιστορίας. Επιπλέον ρωτήστε το για την υπόθεση και τους ήρωες, ώστε το παιδί να έχει αστείρευτο ενδιαφέρον για την ιστορία που διαδραματίζεται στις σελίδες του βιβλίου

     Αγοράστε ένα επιτραπέζιο και παίξτε όλοι μαζί, αφήνοντας το παιδί να διαβάσει τους κανόνες του παιχνιδιού

    Μαγειρέψτε μαζί με το παιδί και αφήστε το να διαβάσει τη συνταγή

    Διαλέξτε βιβλία από ταινίες που είδατε μαζί με τα παιδιά σας στο σινεμά ή στην τηλεόραση

    Καθιερώστε μια ώρα διαβάσματος κάθε μέρα. Εδώ να σημειώσουμε, ότι μπορεί να γίνεται από πολύ μικρή ηλικία. Ακόμα και η εικόνα είναι ένα πολύ σημαντικό ερέθισμα.

   Γράψτε μηνύματα και σκορπίστε τα σε διάφορα μέρη του σπιτιού. Ενθαρρύνετε το παιδί να κάνει το ίδιο.

Να θυμάστε ότι το πιο σημαντικό είναι να κάνετε το παιδί να αγαπήσει το διάβασμα χωρίς εξαναγκασμούς και πιέσεις. 
Tέλος, είναι πολύ σημαντικό να γινόμαστε εμείς το πιο δυνατό και φωτεινό παράδειγμα για τα παιδιά μας!
Καλή ανάγνωση λοιπόν!





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου