Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ο ρόλος του δασκάλου στην εκπαίδευση παιδιών με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Η διαταραχή ελλειμματικής  προσοχής είναι μια νευροαναπτυξιάκη διαταραχή που μπορεί να συνυπάρχει με υπερκινητικότητα ή ακόμη και με παρορμητικότητα.

Ο ρόλος του δάσκαλου στην εκπαίδευση παιδιών με Διαταραχή Ελλειμματικής προσοχής είναι πολύπλοκος και αρκετά δύσκολος.

Θα πρέπει να θυμόμαστε ότι ο δάσκαλος δεν είναι εξειδικευμένος στην ειδική αγωγή και χρειάζεται ενθάρρυνση, αποδοχή και στήριξη από τους γονείς, καθώς είναι συνεργάτες και όχι αντίπαλοι!

Ο δάσκαλος αφού γνωρίσει και συλλέξει πληροφορίες για τη διαταραχή θα ήταν καλό να κάνει κάποιες αλλαγές στο περιβάλλον της τάξης, στο ίδιο τον μαθητή και στην οικογένεια, σεβόμενος πάντα τις ιδιαίτερες ανάγκες του μαθητή αλλά και το σύνολο της τάξης.

Στο περιβάλλον της τάξης θα μπορούσε ο δάσκαλος να :

Επιλέγει ο μαθητής  να κάθεται στα πρώτα θρανία,  μακριά από ερεθίσματα όπως είναι τα παράθυρα.
Επιπλέον θα βοηθούσε να κάθονται δίπλα του μαθητές πρότυπα, όπως  ήσυχοι και με καλές αποδόσεις.

Δίνει τη δυνατότητα κίνησης στον μαθητή , όταν διαπιστώνει ότι έχει ξεφύγει η προσοχή του. 
Μια καλή μέθοδος είναι να κάνει τον μαθητή βοηθό και να του δίνει κάποιες αρμοδιότητες, όπως να σβήνει τον πίνακα ή να μαζεύει τετράδια στη τάξη ή ακόμα να φέρει κάτι από το γραφείο.

Οπτικοποιεί σημαντικούς κανόνες στο θρανίο του μαθητή. Όπως ότι πρέπει να σηκώνουμε το χέρι όταν μιλάμε ή δεν σηκωνόμαστε από το θρανίο χωρίς να υπάρχει λόγος

Σε ατομικό επίπεδο ο δάσκαλος θα μπορούσε να παρέμβει ως εξής: 

Να αποφεύγει τις ερωτήσεις στο μαθητή με πολλά σκέλη και να προτιμά τις σύντομες ερωτήσεις

Να  εξηγεί το μάθημα  με απλά λόγια και με τη βοήθεια οπτικών ερεθισμάτων όπως σχεδιαγράμματα

Να χρησιμοποιεί πολυαισθητηριακές μεθόδους όπως: Χρωματιστές κιμωλίες, κίνηση, μαρκαδόρους για την εκμάθηση εννοιών

Να προσπαθεί να είναι κοντά στο μαθητή και να τον επαναφέρει στα τεκταινόμενα της τάξης με ένα διακριτικό άγγιγμα

Να παρέχει περισσότερο χρόνο ώστε ο μαθητής να τελειοποιήσει την εργασία του και να υπάρχει μείωση ύλης σε μαθήματα που ο μαθητής δεν τα καταφέρνει

Επιβραβεύει  και να ενδιαφέρεται  σε προσωπικό επίπεδο για το μαθητή

Σε οικογενειακό επίπεδο  ο δάσκαλος  θα ήταν καλό:

Να συνεργάζεται με την οικογένεια και να ανταλλάσσει πληροφορίες για το παιδί

Να θέτει στόχους με τους γονείς  για τον μαθητή

 Τέλος, μην ξεχνάτε να δομήσετε μια ρουτίνα στις δραστηριότητες της τάξης για ευκολότερη μετάβαση. 
Επιπρόσθετα,  αναπτύξτε έναν κώδικα επικοινωνίας με το παιδί με τη διαταραχή ελλειμματικής προσοχής. 

Να θυμάστε ότι τα παιδιά έχουν να μας διδάξουν πολλά!






Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου