Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μαθησιακές δυσκολίες στην πρώτη σχολική ηλικία

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη



Κάθε Σεπτέμβριο, μια νέα σχολική χρονιά ξεπροβάλλει με αισιοδοξία μπροστά, τόσο για τους γονείς όσο και για τα παιδιά. Ιδιαίτερα η φοίτηση στην Ά δημοτικού αποτελεί για κάθε παιδί ένα νέο ξεκίνημα, καθώς εντάσσεται στη σχολική κοινότητα. Η ένταξη αυτή πυροδοτεί συναισθήματα χαράς, φόβου, αγωνίας τόσο για το ίδιο όσο και για τους γονείς του.
Αν το παιδί κατά τη διάρκεια της Ά δημοτικού παρουσιάσει δυσκολίες, οι γονείς θα πρέπει να εξετάσουν και να αρχίσουν να αναρωτιούνται αν αυτά σχετίζονται με την ωρίμανση του παιδιού ή υπάρχουν ενδείξεις κάποιας μαθησιακής δυσκολίας.

Τα πρώτα συμπτώματα είναι συνήθως ότι παρουσιάζει δυσκολία με: Την εκμάθηση ανάγνωσης-γραφής, αργεί να ολοκληρώσει τις εργασίες του και δυσκολεύεται στην εκμάθηση πράξεων-λύση απλών προβλημάτων. Να σημειωθεί ότι τα συμπτώματα μπορεί να είναι μεμονωμένα ή να συνυπάρχουν . Επίσης είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι κάθε παιδί είναι μοναδικό και παρουσιάζει τα συμπτώματα με διαφορετική ένταση. Αξιοσημειώτο, είναι ότι σε όλα τα παιδιά  της Πρώτης Δημοτικού δίνουμε ένα περιθώριο προσαρμογής τουλάχιστον εώς τον Δεκέμβρη, πριν προβούμε σε οποιαδήποτε κίνηση.
Οι πιο συνηθισμένες μαθησιακές δυσκολίες στη πρώτη σχολική ηλικία είναι:
1)Η δυσλεξία: Αναφέρετε στην δυσκολία του γραπτού λόγου και κατά συνέπεια δυσκολία στην ανάγνωση, αδυναμία στην εκμάθηση της ορθογραφίας και δυσκολίες στα μαθηματικά. Για να χαρακτηρίσουμε ένα παιδι με δυσλεξία θα πρέπει να έχει περάσει το τέλος της δευτέρας δημοτικού.
2)Η δυσαριθμησία: Περιγράφει την δυσκολία στην εκμάθηση των μαθηματικών εννοιών και δεξιοτήτων που περιλαμβάνει δυσκολίες στις μαθηματικές πράξεις, στα προβλήματα, στο προσανατολισμό και στη μνήμη αριθμών.
3)Η δυσγραφία: Χαρακτηρίζει τη δυσκολία στη γραφή με παραμορφώσεις και λάθη. Τα παιδιά με αυτή τη διαταραχή σχηματίζουν γράμματα με λάθος μέγεθος και κατεύθυνση.
4)Η δυσαναγνωσία: Περιγράφει τη δυσκολία στην ανάγνωση που παρουσιάζεται με δυσκολίες στην αποκωδικοποίηση της λέξης και σε αντικαταστάσεις-παραλείψεις-αντιμετάθεση-επαναλήψεων λέξεων και προτάσεων.
5)Η δυσοορθογραφία: Αφορά τη δυσκολία της γραφής, τόσο στο επίπεδο της λέξης, όσο και στο επίπεδο της πρότασης και της σύνταξης γραπτής παραγράφου.

Οι μαθησιακές δυσκολίες τις περισσότερες φορές δεν σχετίζονται με την  νοημοσύνη του παιδιού, δεν είναι ασθένεια και χρειάζονται έγκαιρη διάγνωση και συνεργασία από τους ειδικούς για την αντιμετώπιση τους, σε συνεργασία πάντα με το οικογενειακό περιβάλλον.


Κάθε Σεπτέμβριο, μια νέα σχολική χρονιά ξεπροβάλλει με αισιοδοξία μπροστά, τόσο για τους γονείς όσο και για τα παιδιά. Ιδιαίτερα η φοίτηση στην Ά δημοτικού αποτελεί για κάθε παιδί ένα νέο ξεκίνημα, καθώς εντάσσεται στη σχολική κοινότητα. Η ένταξη αυτή πυροδοτεί συναισθήματα χαράς, φόβου, αγωνίας τόσο για το Κάθε Σεπτέμβριο, μια νέα σχολική χρονιά ξεπροβάλλει με αισιοδοξία μπροστά, τόσο για τους γονείς όσο και για τα παιδιά. Ιδιαίτερα η φοίτηση στην Ά δημοτικού αποτελεί για κάθε παιδί ένα νέο ξεκίνημα, καθώς εντάσσεται στη σχολική κοινότητα. Η ένταξη αυτή πυροδοτεί συναισθήματα χαράς, φόβου, αγωνίας τόσο για το ίδιο όσο και για τους γονείς του.

Αν το παιδί κατά τη διάρκεια της Ά δημοτικού παρουσιάσει δυσκολίες, οι γονείς θα πρέπει να εξετάσουν και να αρχίσουν να αναρωτιούνται αν αυτά σχετίζονται με την ωρίμανση του παιδιού ή υπάρχουν ενδείξεις κάποιας μαθησιακής δυσκολίας.

Τα πρώτα συμπτώματα είναι συνήθως ότι παρουσιάζει δυσκολία με: Την εκμάθηση ανάγνωσης-γραφής, αργεί να ολοκληρώσει τις εργασίες του και δυσκολεύεται στην εκμάθηση πράξεων-λύση απλών προβλημάτων. Να σημειωθεί ότι τα συμπτώματα μπορεί να είναι μεμονωμένα ή να συνυπάρχουν . Επίσης είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι κάθε παιδί είναι μοναδικό και παρουσιάζει τα συμπτώματα με διαφορετική ένταση.


Οι πιο συνηθισμένες μαθησιακές δυσκολίες στη πρώτη σχολική ηλικία είναι:


1)Η δυσλεξία: Αναφέρετε στην δυσκολία του γραπτού λόγου και κατά συνέπεια δυσκολία στην ανάγνωση, αδυναμία στην εκμάθηση της ορθογραφίας και δυσκολίες στα μαθηματικά.
2)Η δυσαριθμησία: Περιγράφει την δυσκολία στην εκμάθηση των μαθηματικών εννοιών και δεξιοτήτων που περιλαμβάνει δυσκολίες στις μαθηματικές πράξεις, στα προβλήματα, στο προσανατολισμό και στη μνήμη αριθμών.
3)Η δυσγραφία: Χαρακτηρίζει τη δυσκολία στη γραφή με παραμορφώσεις και λάθη. Τα παιδιά με αυτή τη διαταραχή σχηματίζουν γράμματα με λάθος μέγεθος και κατεύθυνση.
4)Η δυσαναγνωσία: Περιγράφει τη δυσκολία στην ανάγνωση που παρουσιάζεται με δυσκολίες στην αποκωδικοποίηση της λέξης και σε αντικαταστάσεις-παραλείψεις-αντιμετάθεση-επαναλήψεων λέξεων και προτάσεων.
5)Η δυσοορθογραφία: Αφορά τη δυσκολία της γραφής, τόσο στο επίπεδο της λέξης, όσο και στο επίπεδο της πρότασης και της σύνταξης γραπτής παραγράφου.

Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι ανεξάρτητες από την νοημοσύνη του παιδιού, δεν είναι ασθένεια και χρειάζονται έγκαιρη διάγνωση από τους ειδικούς για την αντιμετώπιση τους, σε συνεργασία πάντα με το οικογενειακό περιβάλλον.

Το οικογενειακό περιβάλλον μπορεί να βοηθήσει σε συνδυασμό με το θεραπευτικό πρόγραμμα με τις κάτωθι διαδράστικες δραστηριότητες:

1)Χρησιμοποιήστε έντονους μαρκαδόρους υπογράμμισης για να τονίσετε κάτι σε ένα κείμενο ή για να γράψετε καταλήξεις που το παιδί έχει κάνει ορθογραφικά λάθη
2)Χρησιμοποιείστε σταυρόλεξα
3)Για τις μαθηματικές έννοιες και τους μηχανισμούς σχεδιάστε σε μεγάλα Α4 χαρτιά
4)Αναρτήστε στον τοίχο του δωματίου του παιδιού αυτά που θα θέλατε να θυμάται πχ: κανόνες γραμματικής, πρόγραμμα σχολείου
5)Χρησιμοποιείστε πλαστελίνη, άμμο, χαρτόνια για σχεδιασμό γραμμάτων και καταλήξεων που μπερδεύει
6)Χρησιμοποιείστε ξυλάκια, φρούτα, λαχανικά για εκμάθηση μαθηματικών πράξεων
7)Εφαρμόστε την τεχνολογία για να εμπλουτίσετε το περιεχόμενο και τη διαδραστικότητα των ασκήσεων
8)Κάντε κολάζ, χρησιμοποιείστε βαζάκια και μπαλόνια για τις έννοιες που το παιδί σας θέλει να μάθει
9)Παραμύθια, νεανική λογοτεχνία, κόμικ και μυθολογία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για ανάγνωση
10)Χρησιμοποιείστε μαγνητικά και τρισδιάστατα πλαστικά γράμματα για να παίξετε με λέξεις και συλλαβές
11)Παίξτε μαζί με τα παιδιά επιτραπέζια παιχνίδια
12)Χρησιμοποιείστε μπάλα για εκμάθηση αριθμών, μηνών και εποχών


Τέλος, να θυμάστε ότι είναι καλό να αποφεύγονται ταμπέλες στα παιδιά με οποιαδήποτε δυσκολία.
Χρειάζεται υπομονή, επιμονή και αρκετός αυτοσχεδιασμός τόσο για τους γονείς όσο και για τους θεραπευτές των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες

 Διαβάστε επίσης...

ίδιο όσο και για τους γονείς του.
Αν το παιδί κατά τη διάρκεια της Ά δημοτικού παρουσιάσει δυσκολίες, οι γονείς θα πρέπει να εξετάσουν και να αρχίσουν να αναρωτιούνται αν αυτά σχετίζονται με την ωρίμανση του παιδιού ή υπάρχουν ενδείξεις κάποιας μαθησιακής δυσκολίας.

Τα πρώτα συμπτώματα είναι συνήθως ότι παρουσιάζει δυσκολία με: Την εκμάθηση ανάγνωσης-γραφής, αργεί να ολοκληρώσει τις εργασίες του και δυσκολεύεται στην εκμάθηση πράξεων-λύση απλών προβλημάτων. Να σημειωθεί ότι τα συμπτώματα μπορεί να είναι μεμονωμένα ή να συνυπάρχουν . Επίσης είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι κάθε παιδί είναι μοναδικό και παρουσιάζει τα συμπτώματα με διαφορετική ένταση.


Οι πιο συνηθισμένες μαθησιακές δυσκολίες στη πρώτη σχολική ηλικία είναι:


1)Η δυσλεξία: Αναφέρετε στην δυσκολία του γραπτού λόγου και κατά συνέπεια δυσκολία στην ανάγνωση, αδυναμία στην εκμάθηση της ορθογραφίας και δυσκολίες στα μαθηματικά.
2)Η δυσαριθμησία: Περιγράφει την δυσκολία στην εκμάθηση των μαθηματικών εννοιών και δεξιοτήτων που περιλαμβάνει δυσκολίες στις μαθηματικές πράξεις, στα προβλήματα, στο προσανατολισμό και στη μνήμη αριθμών.
3)Η δυσγραφία: Χαρακτηρίζει τη δυσκολία στη γραφή με παραμορφώσεις και λάθη. Τα παιδιά με αυτή τη διαταραχή σχηματίζουν γράμματα με λάθος μέγεθος και κατεύθυνση.
4)Η δυσαναγνωσία: Περιγράφει τη δυσκολία στην ανάγνωση που παρουσιάζεται με δυσκολίες στην αποκωδικοποίηση της λέξης και σε αντικαταστάσεις-παραλείψεις-αντιμετάθεση-επαναλήψεων λέξεων και προτάσεων.
5)Η δυσοορθογραφία: Αφορά τη δυσκολία της γραφής, τόσο στο επίπεδο της λέξης, όσο και στο επίπεδο της πρότασης και της σύνταξης γραπτής παραγράφου.
Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι ανεξάρτητες από την νοημοσύνη του παιδιού, δεν είναι ασθένεια και χρειάζονται έγκαιρη διάγνωση από τους ειδικούς για την αντιμετώπιση τους, σε συνεργασία πάντα με το οικογενειακό περιβάλλον.

Το οικογενειακό περιβάλλον μπορεί να βοηθήσει σε συνδυασμό με το θεραπευτικό πρόγραμμα με τις κάτωθι διαδράστικες δραστηριότητες:

1)Χρησιμοποιήστε έντονους μαρκαδόρους υπογράμμισης για να τονίσετε κάτι σε ένα κείμενο ή για να γράψετε καταλήξεις που το παιδί έχει κάνει ορθογραφικά λάθη
2)Χρησιμοποιείστε σταυρόλεξα
3)Για τις μαθηματικές έννοιες και τους μηχανισμούς σχεδιάστε σε μεγάλα Α4 χαρτιά
4)Αναρτήστε στον τοίχο του δωματίου του παιδιού αυτά που θα θέλατε να θυμάται πχ: κανόνες γραμματικής, πρόγραμμα σχολείου
5)Χρησιμοποιείστε πλαστελίνη, άμμο, χαρτόνια για σχεδιασμό γραμμάτων και καταλήξεων που μπερδεύει
6)Χρησιμοποιείστε ξυλάκια, φρούτα, λαχανικά για εκμάθηση μαθηματικών πράξεων
7)Εφαρμόστε την τεχνολογία για να εμπλουτίσετε το περιεχόμενο και τη διαδραστικότητα των ασκήσεων
8)Κάντε κολάζ, χρησιμοποιείστε βαζάκια και μπαλόνια για τις έννοιες που το παιδί σας θέλει να μάθει
9)Παραμύθια, νεανική λογοτεχνία, κόμικ και μυθολογία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για ανάγνωση
10)Χρησιμοποιείστε μαγνητικά και τρισδιάστατα πλαστικά γράμματα για να παίξετε με λέξεις και συλλαβές
11)Παίξτε μαζί με τα παιδιά επιτραπέζια παιχνίδια
12)Χρησιμοποιείστε μπάλα για εκμάθηση αριθμών, μηνών και εποχών

Τέλος, να θυμάστε ότι είναι καλό να αποφεύγονται ταμπέλες στα παιδιά με οποιαδήποτε δυσκολία.
Χρειάζεται υπομονή, επιμονή και αρκετός αυτοσχεδιασμός τόσο για τους γονείς όσο και για τους θεραπευτές των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίε

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου