Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Δυσλεξία

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Τι είναι η δυσλεξία;
Σε ποια ηλικία μπορούμε να τη διαγνώσουμε και από ποιόν;
Πως αντιμετωπίζεται;

Η δυσλεξία είναι μια μαθησιακή δυσκολία με ελλείμματα  κυρίως στην ανάγνωση και στο γραπτό λόγο.
Να σημειωθεί ότι τις περισσότερες είναι ανεξάρτητη της νοημοσύνης και δεν σχετίζεται με τον προφορικό λόγο όπως, θεωρούν πολλοί.

Εμφανίζεται περισσότερο στα αγόρια με αναλογία 4:1 και οι αιτίες δεν έχουν προσδιοριστεί ακόμα.

Τα βασικά συμπτώματα είναι:

  • Δυσκολίες στην ανάγνωση και στο νόημα του κειμένου. Τα παιδιά συχνά συλλαβίζουν, προσθέτουν η μαντεύουν λέξεις,  αγνοούν τα σημεία  στίξης χωρίς να καταλαβαίνουν τι διαβάζουν.
  • Αδυναμία στην ορθογραφία. Τα παιδιά ενώ γνωρίζουν τους κανόνες ορθογραφίας,  δεν μπορούν να τους εφαρμόσουν. Κάνουν συχνά τα ίδια λάθη.
  • Δυσχέρεια στον προσανατολισμό. Τα παιδιά δεν μπορούν να διακρίνουν δεξί-αριστερό ή να προσανατολιστούν στον μήνα και στην εποχή που βρισκόμαστε.
  • Διαταραχή της μνήμης. Τα παιδιά δυσκολεύονται να συγκρατήσουν γεγονότα, ημερομηνίες με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται σε μαθήματα όπως ιστορία και θρησκευτικά.
  • Χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση, με αποτέλεσμα τα παιδιά να τοποθετούνται αρνητικά ως προς τις σχολικές δραστηριότητες και τη μάθηση.
Η περίοδος  που μπορούμε να χαρακτηρίσουμε κάποιον με δυσλεξία είναι η αρχή της Γ δημοτικού, καθώς τα παιδιά έχουν κατακτήσει όλα τα φωνήματα και τους φθόγγους σε αυτήν την ηλικία και μπορούμε να διαπιστώσουμε εάν υπολείπονται στη δεξιότητα της ανάγνωσης ή της γραφής. Τα συμπτώματα, θα πρέπει να επιμείνουν για 6 μήνες, ώστε να ανησυχήσουμε. Να σημειωθεί ότι όλο τα παιδιά δεν εμφανίζουν με την ίδια ένταση-τρόπο τα συμπτώματα.

Είναι καλό να αποφεύγονται οι ταμπέλες στο παιδί πιο πριν γιατί συχνά τα παιδιά ταυτίζονται.
Η διάγνωση είναι απαραίτητο να γίνεται από διεπιστημονική ομάδα που θα συμμετέχει ψυχολόγος, ειδικός παιδαγωγός, λογοθεραπευτής, εργοθεραπευτής και παιδοψυχίατρος σε δημόσιο φορέα, όπως:Νοσοκομεία, Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα και Κέντρα Ψυχικής Υγείας.

Θα πρέπει να θυμόμαστε ότι η δυσλεξία δεν θεραπεύεται,όμως βελτιώνεται με την εφαρμογή εκπαιδευτικών προγραμμάτων, για αυτό έχει σημασία η έγκαιρη διάγνωση!
 κ
Κάποιοι τρόποι αντιμετώπισης  για τους γονείς είναι οι εξής:


  • Ένταξη του παιδιού σε θεραπευτικά προγράμματα όπως ειδική αγωγή, εργοθεραπεία, λογοθεραπεία και συμβουλευτική γονέων από ψυχολόγο
  • Χρήση Υπολογιστή για αντιμετώπιση των λαθών της ορθογραφίας και  μελέτη θεωρητικών μαθημάτων
  • Απομαγνητοφώνηση  θεωρητικών μαθημάτων για καλύτερη εμπέδωση
  • Σχεδιαγράμματα  για την παραγωγή γραπτού λόγου
  • Πολυαισθητηριακές μεθόδους για εκμάθηση ορθογραφίας όπως πλαστελίνη, χρωματιστοί μαρκαδόροι και δια δραστικοί πίνακες προπαίδειας
  • Οπτικοποιημένο πρόγραμμα μελέτης για να υπάρχει ρουτίνα στην καθημερινότητα του παιδιού
  • Προσανατολίστε το παιδί σε δραστηριότητες που τα καταφέρνει όπως σπορ, ζωγραφική ή μουσική
  • Τονίστε τα σημαντικά λάθη της ορθογραφίας. Δώστε στη γραφή νόημα!
  • Δίνετε περισσότερο χρόνο στο παιδί για να ολοκληρώσει μια δραστηριότητα ή να απαντήσει σε κάποια ερώτηση
  • Δώστε του την ευκαιρία να επιλέξει παραμύθια, κόμικς για να αισθανθεί πιο ελκυστική την ανάγνωση.
  • Ενεργοποιείστε τις αισθήσεις του παιδιού. Τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα όταν συμμετέχουν στη μάθηση όλες οι αισθήσεις.
  • Θέστε ρεαλιστικούς στόχους ανάλογα με τις μαθησιακές δυνατότητες του παιδιού
  • Συνεργαστείτε με τον εκπαιδευτικό της τάξης και αργότερα με τον καθηγητή

Να θυμάστε ότι ένα παιδί με δυσλεξία δεν προγραμματίζει πότε θα θυμάται και πότε θα ξεχάσει κάτι που διδάχτηκε!






Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου