Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μαθησιακές δυσκολίες στο Γυμνάσιο-Οδηγίες προς τους εκπαιδευτικούς

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Ποιες είναι οι ενδείξεις ότι οι μαθησιακές δυσκολίες συνεχίζουν και στο γυμνάσιο;
Tι πρέπει να κάνουν οι εκπαιδευτικοί;

Oι μαθησιακές δυσκολίες των παιδιών συνεχίζουν να υπάρχουν στο Γυμνάσιο, αφού θα πρέπει να θυμόμαστε ότι δεν εξαλείφονται αλλά βελτιώνονται με τα θεραπευτικά προγράμματα και την εξατομικευμένη υποστήριξη που δέχεται κάθε παιδί.

Κάποιες ενδείξεις μαθησιακής δυσκολίας στο γυμνάσιο για το παιδί  είναι οι παρακάτω:


  • Το παιδί  συνεχίζει να δυσκολεύεται στην ανάγνωση και στην ορθογραφία.
  • Δυσκολεύεται στη  παραγωγή γραπτού αφηγηματικού λόγου.
  • Δεν κάνει ορθή χρήση των ρηματικών χρόνων.
  • Δυσκολεύεται στην περίληψη και στην κατανόηση ενός κειμένου.
  • Δεν κατανοεί τον μηχανισμό των κλασμάτων και των δεκαδικών αριθμών.
  • Μπερδεύεται στις μαθηματικές πράξεις και στην επίλυση προβλημάτων αφού δεν αντιλαμβάνεται όρους όπως: Γινόμενο, άθροισμα και διαφορά.
  • Συνεχίζει να κάνει λάθη αντιγραφής από τον πίνακα.
  • Δεν μπορεί εύκολα να προσανατολιστεί στο χώρο και στο χρόνο.
  • Έχει αδυναμία στη μνήμη.
  • Χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να εκτελέσει τις δραστηριότητες του.
  • Έχει χαμηλό κίνητρο για μάθηση .
Το παιδί σε αυτήν την ηλικία  εάν υπάρχουν οι παραπάνω δυσκολίες, θα πρέπει να αξιολογηθεί από τη διεπιστημονική ομάδα του ΚΕΔΔΥ της περιοχής του ώστε τόσο οι γονείς όσο και οι εκπαιδευτικοί να καθοδηγηθούν αφενός ως προς την παρέμβαση που πρέπει να ακολουθήσει ένα παιδί και αφετέρου τον τρόπο εξέτασης του.

Κάποιες πρώτες  βοηθητικές οδηγίες για τον εκπαιδευτικό που έχει στην τάξη του παιδί με μαθησιακές δυσκολίες είναι οι εξής:
  • Να τοποθετεί το μαθητή σε  μπροστινές θέσεις ώστε να έχει τον έλεγχο εργασίας του μαθητή.
  • Να δίνει περισσότερο χρόνο στο μαθητή για να απαντήσει σε ένα ερώτημα ή για να ολοκληρώσει τις εργασίες του.
  • Να μειώνει την ύλη όταν αυτό είναι απαραίτητο.
  • Να διορθώνει μόνο τα βασικά λάθη.
  • Να αποφεύγει την απομνημόνευση και να απαιτεί από τον μαθητή την περίληψη του μαθήματος και όχι λεπτομέρειες. Η εξέταση του μαθήματος να γίνεται μέσω ερωτημάτων. 
  • Να παρέχει σχεδιαγράμματα τόσο για την έκθεση, την ιστορία και τα θρησκευτικά.
  • Να δίνει ευκαιρίες στο παιδί σε  μαθησιακές  δραστηριότητες που μπορεί να αντεπεξέλθει, ώστε να του δώσει κίνητρο για μάθηση.  
  • Να ενθαρρύνει τη χρήση νέων τεχνολογιών για τη διεκπεραίωση εργασιών.
Τέλος θα πρέπει να θυμόμαστε όλοι ότι είναι δικαίωμα των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες βάση νόμου να έχουν διαφορετικό τρόπο εξέτασης αλλά και μάθησης. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες δεν βαριούνται ούτε είναι τεμπέληδες! 


Σχόλια

  1. Και πώς να γράψει το παιδί περίληψη αφού δεν την έχει διδαχθεί στο δημοτικό; Με μια φορά στην Δ, μια στην Ε και μια στη Στ; Και να μου βρείτε καθηγητές που δεν θέλουν την παπαγαλια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα συμφωνήσω με την περίληψη σε ένα σημαντικό βαθμο..

      Όσο αφορά τους καθηγητές είναι καλό να μην βάζουμε όλους τους καθηγητές στο ίδιο τσουβαλι!!Έχω γνωρίσει αξιόλογους ανθρώπους που προσπαθούν πολύ για τα παιδιά και νοιάζονται!!

      Καλή συνέχεια!

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου