Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Eθισμός στο διαδίκτυο

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Πηγή: Παρακολούθηση σεμιναρίου με θέμα "Προστάτεψε το παιδί σου από το ηλεκτρονικό έγκλημα"που διοργανώθηκε στις 23/5/2018 στην Μυτιλήνη.


Λοιπόν, λοιπόν σήμερα παρακολούθησα ένα πολύ ενδιαφέρον σεμινάριο με θέμα τα παιδιά και την ασφαλή πλοήγησης του στο internet.

Είπα να μοιραστώ  με όλους εσάς τις γνώσεις μου γιατί θα ξαναπώ ότι πιο σημαντικός σκοπός του blog είναι η δικτύωση και το μοίρασμα.

Ας ξεκινήσουμε

Τι είναι ο εθισμός

Σύμφωνα με το λεξικό είναι  καταναγκαστική συνήθεια που επηρεάζει τη συμπεριφορά και τον ψυχισμό και είναι δύσκολο να διακοπεί.

Τι σημαίνει εθισμός για το παιδί στο διαδίκτυο

Για τα παιδιά ο εθισμός στο διαδίκτυο συνήθως καθρεφτίζει την υπερβολική ενασχόληση τους με τον υπολογιστή. 

Επίσης περιλαμβάνει επιθετικότητα και εναλλαγές στη συμπεριφορά όταν αφαιρείται το επιθυμητό αντικείμενο, που στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι ο υπολογιστής.

Ποια είναι τα συμπτώματα του εθισμού

Κάποια συμπτώματα του εθισμού του παιδιού στον υπολογιστή είναι τα παρακάτω:


  • Υπερβολική ενασχόληση και εμμονή με τον υπολογιστή
  • Παραμέληση των καθηκόντων του (Μαθήματα, εξωσχολικές δραστηριότητες)
  • Κοινωνική απομόνωση και απόσυρση από τις παρέες του
  • Φεύγει από την πραγματικότητα (Ίσως το πιο σημαντικό καθώς το παιδί συχνά δείχνει να ζει σε έναν δικό του κόσμο και να ονειροπολεί)
  • Ξηρότητα οφθαλμού
  • Μυοσκελετικές παθήσεις
  • Παραμελεί τη προσωπική του υγιεινή (Έρευνες έχουν δείξει ότι παιδιά φοράνε ακόμα και pampers για να μην διακόψουν το παιχνίδι τους)
  • Επιθετικότητα (Ειδικά όταν λέμε όχι σε  χρήση του υπολογιστή)
Από τα παραπάνω καταλαβαίνουμε ότι ο εθισμός έχει και σωματικά συμπτώματα αλλά και ψυχολογικά

Τι μπορούμε να κάνουμε εμείς οι σημαντικοί άλλοι για τα παιδιά

  • Πραγματική επικοινωνία με τα παιδιά μας!!Ενεργητική ακρόαση!!Ακούμε καθημερινά τι τους απασχολεί και δίνουμε το σήμα ότι είμαστε εδώ για αυτά ότι και αν συμβεί χωρίς κριτική διάθεση
  • Εξηγούμε στο παιδί τους λόγους που δεν πρέπει να κάθεται τόσο πολύ στον υπολογιστή με απλά λόγια
  • Λέμε όχι στα παιδιά ακόμα και αν θυμώσουν τα παιδιά!Ας μην ξεχνάμε ότι τα όρια μπαίνουν και για ασφάλεια των παιδιών
  • Μειώνουμε σταδιακά την ώρα με ξυπνητήρια ή με χρονόμετρα
  • Οργανώνουμε βραδιές με άλλα ενδιαφέροντα (Πχ:Παρακολούθηση ταινίας, βραδιά επιτραπέζιων) και αφήνουμε τα κινητά και υπολογιστές στην άκρη
  • Αναθέτουμε δουλείες στο παιδί ώστε να νιώσει υπεύθυνο
  • Γινόμαστε εμείς το παράδειγμα για τα παιδιά και δεν καθόμαστε με τις ώρες στον υπολόγιστη
  • Δίνουμε απεριόριστη αγάπη στα παιδιά μας
Το κλειδί είναι να είμαστε κοντά στα παιδιά μας συζητώντας με αγάπη και κατανόηση!!

Ας μην ξεχνάμε πως το κακό επικρατεί, όταν το καλό δεν κάνει κάτι

Πόσο είναι φυσιολογικό ένα παιδί να ασχολείται με τον υπολογιστή για διασκέδαση

Έρευνες έχουν δείξει ότι μια ώρα είναι αρκετή για λόγους διασκέδασης, καθώς το παιδί μπορεί να κάτσει και άλλες για εκπαιδευτικούς λόγους όμως.

Τι χρειάζεται ο εθισμός

Ο εθισμός χρειάζεται ψυχολόγο και σε καμία περίπτωση βία

Που μπορούμε να απευθυνθούμε όταν διαπιστώσουμε ότι το παιδί μας έχει εθισμό


*Μονάδα Εφηβικής Υγείας, Β’ παιδιατρική κλινική Πανεπιστημίου Αθηνών στο Παίδων «Κυριακού», Μεσογείων 24, Γουδή (δέχεται από τις 10.00 ως τις 14.00, άτομα ως 18 ετών – τηλ: 2107710824)
*Γραμμή βοήθειας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ: Η ίδια Μονάδα Εφηβικής Υγείας διαχειρίζεται γραμμή χωρίς χρέωση (80011 80015) για υποστήριξη και συμβουλές σε γονείς και παιδιά για θέματα που σχετίζονται με την χρήση του διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (παρενόχληση, εξάρτηση, επιβλαβές περιεχόμενο, παιδοφιλία). Η γραμμή λειτουργεί Δευτέρα ως Παρασκευή, από τις 9.00 ως τις 15.00.
*Μονάδα Απεξάρτησης 18 Άνω – Ψ.Ν.Α. (Βουρνάζου 37, τηλ: 210 6448980 – 210 6448003 – για άτομα 18 ετών και άνω)
*ΚΕΘΕΑ ΠΛΕΥΣΗ (Τμήμα συμβουλευτικής για νεαρές ηλικίες ως 24 ετών, Μαγνησίας 25, τηλ: 2108218883, ώρες 9.00-17.00)
*Ειδικό εξωτερικό ιατρείο Ψυχιατρικής Κλινικής Παιδιών και Εφήβων στο Ιπποκράτειο Νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης (λειτουργεί κάθε Πέμπτη 9.00-14.00 και δέχεται άτομα ως 18 ετών – τηλ: 2310892417)

Και ας μην ξεχνάμε ότι το πιο σημαντικό είναι να ασχολούμαστε με τα παιδιά μας!



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου