Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τιμωρία ή συνέπειες;

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη


Καλησπέρα και καλό Καλοκαίρι επίσημα!!

Σήμερα λοιπόν, σε μια συζήτηση που είχα με πολύ στενό συγγενικό μου πρόσωπο αναρωτιόμουν τι είναι πιο ωφέλιμο η τιμωρία ή οι συνέπειες!!

Κατέληξα λοιπόν ότι για μένα το πιο σημαντικό που μπορεί να κερδίσει ένα παιδί είναι οι συνέπειες των πράξεων του  από την συμπεριφορά του και όχι οι τιμωρίες!!Είναι ίσως το μεγαλύτερο εφόδιο που μπορούμε να δώσουμε στα παιδιά μας, καθώς αυτό θα τους γεμίσει υπευθυνότητα για το μέλλον.

Ας αρχίσουμε λοιπόν να αναλύουμε τα υπέρ της συνέπειας και τα κατά της τιμωρίας


Η συνέπεια:
  • Αναγνωρίζει στο παιδί τα δικαιώματα αλλά και τις υποχρεώσεις του (Πχ: Νίκο, καταλαβαίνω την ανάγκη σου να ακούσεις μουσική, αλλά είμαι πολύ κουρασμένη αν θες να συνεχίσεις να ακούς χαμήλωσε την αλλιώς κλείστην)
  • Χαρακτηρίζει την πράξη και όχι το ίδιο το παιδί για τη συμπεριφορά του (Πχ: Σήμερα δεν διάβασες όπως είπαμε και έτσι δυστυχώς δεν θα μπορέσουμε να πάμε στο πάρκο για παγωτό)
  • Δεν περιέχει κριτική ( Πχ:Χάλασες τον υπολογιστή μας, τι σκέφτεσαι να κάνουμε για αυτό;)
  • Επιτρέπει την επιλογή ( Πχ: Αν γυρίσεις την ώρα που είπαμε θα μπορέσεις να βγεις και αύριο, αν όχι δυστυχώς δεν μπορεί να γίνει, διάλεξε)
  • Επιβάλλεται συνήθως σε ένα ήρεμο περιβάλλον σεβόμενο πάντα την οντότητα του παιδιού
  • Βοηθάει τα παιδιά να μαθαίνουν από τα λάθη τους και να διορθώνουν συμπεριφορές
Η τιμωρία:

  • Υπάρχει ο ρόλος του δυνατού και του αδύναμου. Αυτός που τιμωρεί έχει την συναισθηματική εξουσία και είναι πιο πάνω από τους άλλους (Νίκο, πρέπει να ακούς τη μαμά σου, σου είπα να κλείσεις τη μουσική, αν δεν το κάνεις θα μπεις τιμωρία για 2 μέρες)
  • Τις πιο πολλές φορές χαρακτηρίζει το ίδιο το παιδί για την συμπεριφορά του δημιουργώντας του ίσως μια λανθασμένη εικόνα για τον εαυτό του (Πάλι δεν διάβασες, μα πόσο κακό παιδί είσαι! Σε βαρέθηκα πια! Γρήγορα τιμωρία)
  • Περιέχει κριτική ( Πχ :Χάλασες τον υπολογιστή! Δεν σε αντέχω πια, όλο κάτι χαλάς! Μπες αμέσως τιμωρία)
  • Έχει κυρίαρχο στοιχειό την επιβολή (Πχ: Αν δεν γυρίσεις την ώρα που είπαμε δεν θα ξαναβγείς ποτέ! Θα τιμωρηθείς)
  • Επιβάλλεται σε ένα περιβάλλον με φωνές και απειλές χωρίς ίχνους σεβασμού στο παιδί
  • Τα παιδιά γεμίζουν θυμό με αποτέλεσμα όσο μεγαλώνουν κάποιες φορές να βγάζουν αντιδραστικότητα και επιθετικότητα.
Σίγουρα για να εφαρμοστούν οι συνέπειες χρειάζεται επιμονή-υπομονή και ψυχραιμία!! Όπως επίσης σταθερότητα-καλοσύνη και εμπιστοσύνη στα παιδιά μας!

Θέλω να τονίσω ότι τις περισσότερες φορές οι φωνές, το ξύλο, οι απειλές φέρνουν αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που προσδοκούμε ! Δεν αλλάζουν την συμπεριφορά του παιδιού, ίσα ίσα την επιδεινώνουν τις περισσότερες φορές...

Ας σκεφτούμε τι ενήλικους θέλουμε να μεγαλώσουμε!!Ενήλικους υπεύθυνους η ενήλικους θυμωμένους...

Η επιλογή είναι στο χέρι μας!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου