Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Mεταγνωστικές δεξιότητες: Τι είναι-Γιατί είναι σημαντικές-Πως τις προωθεί ο εκπαιδευτικός

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Τι είναι οι μεταγνωστικές δεξιότητες

Οι μεταγνωστικές δεξιότητες είναι πολύ απλά όταν ο ίδιος ο μαθητής γνωρίζει πως μαθαίνει.
Ουσιαστικά είναι όταν ο μαθητής μπορεί να λαμβάνει αποφάσεις, να σχεδιάζει, να διορθώνει τις εργασίες του και να συλλέγει πληροφορίες. Επιπρόσθετα είναι όταν διαχειρίζεται το χρόνο του και μπορεί να επιλύει προβλήματα κρίνοντας τα ουσιώδη  ζητήματα από τα επουσιώδη. Τέλος ο μαθητής έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει τη γνώση που έχει πάρει στη μετέπειτα ζωή του.

Κάποια απλά παραδείγματα μεταγνωστικών δεξιοτήτων είναι όταν:

  • ο μαθητής μαθαίνοντας τα χρήματα στο σχολείο μπορεί να κάνει πια συναλλαγές στην καθημερινή του ζωή στο φούρνο ή στο περίπτερο
  • ο μαθητής που καταλαβαίνει ότι είναι ακουστικός τύπος μπορεί να ηχογραφεί το μάθημα ή να το διαβάζει δυνατά  για να το μάθει, αντίστοιχα ένας οπτικός τύπος φτιάχνει σχεδιαγράμματα ή κρατάει σημειώσεις για τον ίδιο λόγο.
  • Ο μαθητής για να παρακολουθεί καλύτερα το μάθημα έχει καταλάβει ότι τον βολεύει να κρατάει σημειώσεις κατά την παράδοση ή όταν μελετάει σπίτι έχει καταλάβει ότι πρέπει να κάνει συχνά διαλείμματα για να είναι αποτελεσματικός
  • Ο μαθητής πριν παραδώσει την εργασία του την ελέγχει
  • Ο μαθητής καταλαβαίνει που δυσκολεύεται και θέλει να διορθωθεί


Από τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε πόσο χρήσιμες είναι αυτές οι δεξιότητες καθόλα τη διάρκεια της ζωής μας καθώς μας βοηθάνε στην ικανοποίηση των αναγκών μας και της εξέλιξής μας.

 Σύμφωνα με τον Ματσαγγούρα (2000) οι μεταγνωστικές δεξιότητες περιλαμβάνουν:


  • Εκούσια και ενεργητική εμπλοκή στη μαθησιακή διαδικασία
  • Αξιοποίηση των ήδη κατακτημένων γνώσεων και εμπειριών
  • Αυτοέλεγχο και αυτορύθμιση
  • Αναγνώριση και καλλιέργεια ενός προσωπικού στυλ μάθησης 
  • Αυτοαξιολόγηση
  • Διαρκής βελτίωση

Θα πρέπει να θυμόμαστε πως η μεταγνώση δεν αναπτύσσεται αυτόματα σε όλους τους μαθητές και ούτε με τον ίδιο τρόπο και ότι οι εκπαιδευτικοί παίζουν σημαντικό ρόλο στην καλλιέργεια και την ανάπτυξη της, καθώς η διαδραστική μάθηση την ενισχύει.

Πως όμως αναλυτικά ο εκπαιδευτικός μπορεί να αναπτύξει τις μεταγνωστικές δεξιότητες



  • Να περιγράφει τις ενέργειες που κάνει για τη διδασκαλία ενός μαθήματος
  • Να ζητάει την ανατροφοδότηση των μαθητών για να κάνουν έναν υγιή διάλογο
  • Να μην φοβάται την αξιολόγηση του
  • Να κάνει τη δικιά του αξιολόγηση και να παραδέχεται τις δυνατότητες και τις  αδυναμίες του
  • Να κάνει ερωτήσεις στους μαθητές για αυτό που μαθαίνουν ώστε να αναπτύξει την κριτική τους ικανότητα
  • Να δίνει στους μαθητές παραδείγματα για να εφαρμόζουν οι ίδιοι καλύτερα τις γνώσεις τους
  • Να κρατάει ημερολόγιο για την επίτευξη των στόχων του και να παρακινεί το μαθητή να κρατάει και ο ίδιος για την αξιολόγηση του
  • Να δημιουργήσει ένα κλίμα αλληλεπίδρασης, εμπιστοσύνης και ασφάλειας


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου