Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μένουμε σπίτι και ενισχύουμε τις προγραφικές δεξιότητες των παιδιών μέσα από παιχνίδι


Γράφει η Αλίκη Σγουρέλλη, εργοθεραπεύτρια SI



Καλημέρα, καλημέρα αφού μένουμε σπίτι λοιπόν είναι μια ευκαιρία να παίξουμε με τα παιδιά μας και να ενισχύσουμε σημαντικές δεξιότητες για την ολιστική ανάπτυξη τους.


Είναι σημαντικό   λοιπόν να γνωρίζουμε  όλοι μας, πως για να αντιγράψουμε ένα σύμβολο θα πρέπει αρχικά να έχουμε πραγματοποιήσει μια νοητή αναπαράσταση αυτού και έπειτα  να είμαστε σε θέση να αναπτύξουμε ένα κινητικό προγραμματισμό για να το κατασκευάσουμε.

Επομένως, γίνεται αντιληπτό πως η αναπαράσταση συμβόλων όπως σχήματα, γράμματα και αριθμοί  είναι μια σύνθετη διαδικασία και ειδικά για τα παιδιά μας!


Χρίζει αναγκαία η ενίσχυση των παρακάτω δεξιοτήτων του παιδιού όπως, είναι η ενδυνάμωση της άκρας χείρας, ο οπτικοκινητικός συντονισμός, η οπτική αντίληψη, η κιναισθητική αντίληψη και η σωστή στάση σώματος.  


Ας μην ξεχνάμε πως οι  απαραίτητες δεξιότητες του παιδιού θα ενισχυθούν και θα εμπεδωθούν φυσικά μέσω του παιχνιδιού.

Ποιές δραστηριότητες ωστόσο μπορούμε να πραγματοποιήσουμε στο σπίτι ώστε να ενισχύσουμε την ανάπτυξη των παραπάνω δεξιοτήτων στη προσχολική ή στην πρώτη σχολική ηλικία;

Ενδεικτικά θα αναφέρουμε κάποιες.

Ας ξεκινήσουμε το παιδί μπορεί:

·         Να παίξει σβούρα.

·         Να βιδώσει, να ξεβιδώσει ή να χτυπήσει καρφιά στον τοίχο

·         Να περάσει  λαστιχάκια γύρω από μια μολυβοθήκη ή ένα μπαλάκι.

·         Να σχεδιάσει  σύμβολα με κοντάρια ή χαρτοταινίες στο πάτωμα.

·         Να περπατήσει  πάνω στα σύμβολα που κατασκεύασε με χαρτοταινία, ώστε να γίνει αντιληπτή η μορφή του.

·         Να γεμίσει τα σύμβολα με γκοφρέ χαρτόνια ή όσπρια, τύπου κολλάζ.

·         Να σχηματίσει  σύμβολα στον αέρα με ανοιχτά και κλειστά μάτια.

·         Να μαντέψει τι σχήμα πιάνει με κλειστά ματάκια.

·         Να ζωγραφίσει σε ένα μεγάλο χαρτόνι κολλημένο στον τοίχο με πινέλο ή δαχτυλομπογιές.

·         Να σχηματίσει  σύμβολα με  αφρό ξυρίσματος στο καθρέφτη ή στο πάτωμα.

·         Να σχηματίσετε  στην πλάτη του παιδιού σύμβολα  και έπειτα το ίδιο το παιδί να αναγνωρίσει τι σχεδιάστηκε.

·          Να προχωρήσει σε ιχνογράφημα σχημάτων.

·         Να σχεδιάσει ψαράκια  που να κοιτάνε δεξιά και αριστερά και να  χρωματίσει με κόκκινα εκείνα που πάνε προς τα δεξιά και με μπλε εκείνα που πάνε στην αντίθετη κατεύθυνση.

·         Να προχωρήσει σε ανάκληση και μίμηση κινήσεων των ζώων.

·         Να μετακινήσει, να  σπρώξει και να κουβαλήσει βαριά αντικείμενα.

·         Να εκτελέσει δραστηριότητες σε πρηνή θέση (μπρούμυτα δηλαδή).


Η αντιγραφή γραμμάτων και αριθμών στο χαρτί είναι καλό να πραγματοποιηθεί στο τελικό στάδιο, ώστε η αρχική επαφή του παιδιού με αυτά τα σύμβολα να είναι επιτυχής μέσα από ευχάριστες δραστηριότητες.


Κατασκευάστε μαζί με το παιδί σας το δικό του τετράδιο από χαρτόνι και διακοσμείστε το όπως αυτό επιθυμεί. Έπειτα σε χαρτόνια χωρίς γραμμές θα αντιγράψει σχήματα,  λεξούλες και αριθμούς.


Θυμηθείτε πως η μάθηση επιτυγχάνεται με παιχνίδι και χαρά.

Καλή δύναμη!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου