Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πως μπορούμε να "χτίσουμε¨ την Προφορική Έκφραση του Παιδιού

 Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Καλησπέρα, καλησπέρα ελπίζω να είστε όλοι καλά και να γυρίσατε με κέφι και όρεξη στις υποχρεώσεις σας,

Σήμερα θα μιλήσουμε για την προφορική  έκφραση.

Αλλά αλήθεια, τι είναι η προφορική  έκφραση του παιδιού;

Η προφορική έκφραση του παιδιού είναι η ικανότητα του παιδιού να μπορεί να επικοινωνεί και να εκφράζεται λειτουργικά ανάλογα με τα ερεθίσματα που δέχεται.

Εδώ να σημειώσουμε πως η προφορική έκφραση του παιδιού αρχίζει και χτίζεται από τα πρώτα στάδια της ανάπτυξης του και  η οικογένεια συμβάλει  αποφασιστικά σε αυτό δίνοντας τα κατάλληλα εφόδια.

Ποιες είναι συνήθως οι κυριώς δυσκολίες της προφορικής έκφρασης του παιδιού;

  • Δυσκολία στην ορθή χρήση και εύρεση κατάλληλων λέξεων
  • Δυσκολία έναρξης διαλόγου
  • Συντακτικά Λάθη
  • Γραμματικά Λάθη
  • Ακατάλληλη χρήση της γλώσσας
  • Αδυναμία στη διήγηση γεγονότων με αρχή-μέση τέλος
Θα πρέπει να θυμόμαστε πως τις περισσότερες φορές τα παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην προφορική έκφραση παρουσιάζουν και στη γραπτή έκφραση αφού είναι σχεδόν βέβαιο πως αυτές οι δύο συνδέονται.

Πως μπορούμε να χτίσουμε την προφορική έκφραση;

Ακρόαση τραγουδιών:

Από ημερών τα παιδιά μπορούν να ακούν παιδικά τραγουδάκια και να δέχονται γλωσσικά ερεθίσματα. Επίσης είναι πολύ όμορφο να λέμε εμείς τραγουδάκια στο βρέφος και να του μιλάμε όσο περισσότερο μπορούμε.

Αποφεύγουμε τις "μωρούδουστικες¨ λέξεις

Προσπαθούμε να χρησιμοποιούμε απλές λέξεις στα παιδιά αποφεύγοντας λέξεις μισές και παραλλάσσοντας αυτές.

Ονομάζουμε ότι βλέπουμε γύρω μας

Ειδικά στις μικρές ηλικίες είναι σημαντικό να ονοματίζουμε τι βλέπουμε στην βόλτα μας, στο σπίτι μας, στην τηλεόραση κτλ. Επίσης μπορούμε να σχολιάζουμε τις δραστηριότητες που κάνουμε μαζί.

Διαβάζουμε παραμύθια και ιστορίες στα παιδιά

Από πολύ μικρές ηλικίες διαβάζουμε στα παιδιά παραμύθια και όταν είναι σε θέση τα αφήνουμε να τα ξεφυλλίζουν τα ίδια. Προτιμάμε παραμύθια με εικόνες. 

Επίσης  βρείτε εικόνες με διαφορετική χρονική σειρά. Ζητήστε από το παιδί σας να τις βάλει στη σωστή σειρά και να σας διηγηθεί την ιστορία που απεικονίζεται.

Παίζουμε παιχνίδια με ρόλους 

Παίζουμε με το παιδί παιχνίδια με ρόλους. Κάποια παραδείγματα είναι ότι παίζουμε με το παιδί σχολείο, μαγαζί κτλ

Επιτραπέζια παιχνίδια

Σε μεγαλύτερες ηλικίες και συγκεκριμένα στην σχολική ηλικία μπορούμε να παίξουμε επιτραπέζια παιχνίδια όπως: taboo για παιδιά, πες βρες.

Εναλλακτικά μπορούμε να φτιάξουμε δικά μας αυτοσχέδια επιτραπέζια με απλές ερωτήσεις από την καθημερινότητα του παιδιού.

Να σημειωθεί πως εάν σας προβληματίζει η εξέλιξη της προφορικής έκφρασης του παιδιού σας είναι σημαντικό να απευθυνθείτε σε έναν λόγοθεραπευτή για μια αξιολόγηση. Η πρόληψη πάντα βοηθάει!!

Να θυμάστε τέλος να δίνετε ερεθίσματα στα παιδιά σας!!









Σχόλια

  1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου