Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Πανελλήνιες εξετάσεις: Ποιος δίνει ο γονέας ή το παιδί;

 Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη


Καλημέρα και Καλή εβδομάδα, ελπίζω να είστε καλά με σωματική και ψυχική υγεία.    

Ξαναγυρνάω κοντά σας σήμερα με ένα επίκαιρο άρθρο για τις πανελλήνιες. Οι πανελλήνιες είναι προ των πυλών και το άγχος μεγαλώνει τόσο για τους γονείς όσο και για τα παιδιά! 

Οι γονείς πολλές φορές έχουν επενδύσει τις χαμένες προσδοκίες τους στα παιδιά  και θεωρούν πως η επιτυχία ή αποτυχία των παιδιών τους  είναι ταυτόχρονα και δική τους. Θα πρέπει να κατανοήσουμε "εμείς οι σημαντικοί' άλλοι πως τα παιδιά θα πρέπει να θωρακιστούν για να γίνουνε υπεύθυνα και να διαχειριστούν την επιτυχία ή την αποτυχία. Αυτοί οι δύο όροι να σημειώσω πως είναι υποκειμενικοί για τον καθένα μας και αυτό είναι εντάξει.

Πως μπορούνε οι γονείς να βοηθήσουν τα παιδιά σε αυτήν την απαιτητική περίοδο;

  • Αποφύγετε συμβουλές όπως: "Μην αγχώνεσαι" "φάε"" κοιμήσου νωρίς" "ξύπνα πρωί να διαβάσεις" και άλλα πολλά. Αφήστε τα παιδιά να φτιάξουν το πρόγραμμα τους με βάση τις εξατομικευμένες  ανάγκες τους. Δείξτε τους εμπιστοσύνη. Αντίθετα μπορείτε να  δώσετε μια άλλη διέξοδο όταν  αισθάνεστε στρεσαρισμένο το παιδί όπως: "Σε καταλαβαίνω πως αγχώνεσαι", "Θες να συζητήσουμε για το άγχος σου"; "Πήγαινε μια βόλτα", "μίλα με τους φίλους σου", "σκέψου πως σε λίγες μέρες θα είσαι στη θάλασσα". Επίσης κάποιες φορές το να είσαι εκεί αθόρυβα για το παιδί μπορεί να είναι και αυτό που έχει πραγματικά ανάγκη. Να είστε ανοιχτοί στην διάθεση επικοινωνίας και να είστε χαλαροί να ακούσετε το παιδί σας χωρίς να το κρίνετε.
  • Αποφεύγουμε τις ταμπέλες όπως: "Είσαι τεμπέλης" " Δεν θα καταφέρεις τίποτα" "Κοιμάσαι όρθιος" "Θα μείνεις μια ζωή τούβλο" "Θα κλειστώ στους τέσσερις τοίχους αν δεν περάσεις στο πανεπιστήμιο" και άλλες πολλές ταμπέλες. (Θα μπορούσα να γράφω για μέρες).  Όλα τα παραπάνω δημιουργούν άγχος στο παιδί, ρίχνουν την ψυχολογία του καθώς και την αυτοπεποίθηση του. Όμως το πιο σημαντικό είναι ότι χαλάμε τη μεταξύ μας σχέση. Αυτό που μπορούμε να πούμε είναι "Είμαι δίπλα σου", "Σε ακούω", "όλα θα πάνε καλά ότι και να γίνει" 
  • Δεν χρησιμοποιούμε τη λέξη εμείς. Εμείς δίνουμε, εμείς διαβάζουμε, εμείς έχουμε άγχος, εμείς γράψαμε χάλια.. Να θυμάστε πως το παιδί τα κάνει όλα αυτά και να βάζουμε το εμείς μόνο επιπρόσθετο άγχος μπορεί να του δημιουργεί.
  • Δεν συγκρίνουμε το παιδί μας ούτε με εμάς όταν δίναμε πανελλήνιες αλλά ούτε και με τα άλλα παιδιά. Το κάθε παιδί είναι μοναδικό και διαφορετικό και θα λάμψει όταν έρθει η ώρα του.
Ίσως όμως το πιο σημαντικό από τα παραπάνω είναι να μην ταυτίσουμε την αξία των παιδιών μας με την αξία των αποτελεσμάτων των πανελλήνιων. Τα παιδιά μας είναι πολλά παραπάνω από αυτό και μπορούν να βρουν τον δρόμο τους. Χρέος μας είναι να είμαστε δίπλα τους, να τα ενδυναμώσουμε και να τους δείξουμε πως η ζωή δεν τελειώνει με ένα κακό αποτέλεσμα. Προσπαθήστε να γίνεται ένας φάρος και το παράδειγμα του παιδιού. 

Καλή επιτυχία σε όλα τα παιδιά και καλή δύναμη στους γονείς!!Ας μην παίρνετε μετροιτίς αυτές τις μέρες τα λόγια των παιδιών!

ΥΓ: Αυτό το άρθρο είναι αφιερωμένο σε όλα τα παιδιά και τους γονείς αλλά λίγο παραπάνω στην ανηψία  μου που είναι ίσως το πιο σημαντικό πλάσμα στη ζωή μου και στην αδερφή μου που έχουν μεγαλώσει μαζί και είναι πάντα δίπλα της!!!



   

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου