Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ανάγνωση: εργαλεία για την βελτίωση της

 Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Κοινωνική Λειτουργός με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή


Καλησπέρα σε όλους!! Ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για εργαλεία που αφενός θα βελτιώσουν την ανάγνωση του παιδιού και αφετέρου θα ενισχύσουν την αυτοπεποίθησή του.

Η ανάγνωση είναι μια σύνθετη διεργασία που αναπτύσσεται στις πρώτες τάξεις του δημοτικού και περιέχει πολλές δεξιότητες όπως: αποκωδικοποίηση, κατανόηση, ταχύτητα επεξεργασίας. Πολλά παιδιά δυσκολεύονται με αποτέλεσμα να ματαιώνονται και να αρνούνται την διαδικασία της ανάγνωσης καθώς ας μην ξεχνάμε πως τις περισσότερες φορές η διαδικασία της ανάγνωσης απαιτεί έκθεση του παιδιού

Τι μπορούμε λοιπόν να κάνουμε όταν βλέπουμε ένα παιδί να δυσκολεύεται να στην ανάγνωση από τις πρώτες τάξεις;

  • Οδηγός ανάγνωσης ή δείκτης (Υπάρχουν σε πολλά χρώματα)

Ο οδηγός ανάγνωσης χρησιμοποιείται ουσιαστικά σαν χάρακας και βοηθάει το παιδί να εστιάσει καλύτερα στην γραμμή ανάγνωσης όπου βρίσκεται. Είναι βοηθητικό για τα παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες, δυσκολίες προσοχής  ή ακόμα και στρες. Απευθύνεται περισσότερο σε οπτικό τύπο μάθησης.

  •   Αναλόγιο ανάγνωσης
Κυκλοφορούν πολλά στην αγορά τα οποία είναι πλαστικά, χρωματιστά και πτυσσόμενα. Βοηθάνε το παιδί να εστιάσει και να διαβάσει σωστά. Απευθύνεται περισσότερο σε οπτικό τύπο μάθησης.

  • Μεγεθυντικός φακός
Είναι ένα εργαλείο που βοηθάει τα παιδιά με μαθησιακές αλλά και οπτικές δυσκολίες να βλέπουν καλύτερα τα γράμματα και να συγκεντρώνονται σε αυτό που μελετά. Απευθύνεται περισσότερο σε οπτικό τύπο μάθησης.

  • Ακουστικό τηλέφωνο
Δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να εστιάσουν στην φωνή τους και να ακούν πιο καθαρά τους ήχους, τα γράμματα και τις λέξεις κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης. Απευθύνεται περισσότερο σε ακουστικό τύπο μάθησης. Εναλλακτικά αυτό μπορεί να γίνει και με το κινητό τηλέφωνο το παιδί να ηχογραφεί την ώρα που διαβάζει.

Τι άλλο όμως μπορεί να βοηθήσει το παιδί  για να βελτιώσει την ανάγνωση του ;

Θα ξαναπούμε μέσα από αυτό το blog πως το πιο σημαντικό κομμάτι για να βελτιώσει το παιδί της δεξιότητες του είναι το βίωμα του.

Συγκεκριμένα:
  1. Αγοράστε μαζί με το παιδί ή δανειστείτε από μια  βιβλιοθήκη παραμύθια ή βιβλία που είναι σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα του παιδιού. Στην αρχή αυτά τα βιβλία μπορεί να είναι και 5 σελίδες. Το θέμα είναι να γίνει το πρώτο βήμα.
  2. Παίξτε επιτραπέζια και αφήστε τα παιδιά να διαβάσουν τις οδηγίες. Επίσης πολλά επιτραπέζια βοηθούνε την ανάγνωση όπως είναι η monopoly, το ταμπού, το scrabble και πολλά πολλά άλλα....Φαντασία χρειάζεται
  3. Δημιουργήστε μια γωνιά ανάγνωσης και αφιερώστε όλη η οικογένεια έστω 10 λεπτά τη μέρα να διαβάζετε κάτι όλοι μαζί.  Γίνετε εσείς το παράδειγμα.
  4. Πηγαίνετε για ψώνια με το παιδί και αφήστε να διαβάζει τις ετικέτες ή μαγειρέψτε μαζί με το παιδί και αφήστε να διαβάσει τη συνταγή
  5. Δείτε παιδικά με τα παιδιά και πείτε του να σας διαβάζει τους τίτλους
Σίγουρα αν ψάξετε και εσείς σύμφωνα με τις ανάγκες τις οικογένειας σας θα βρείτε και άλλες δραστηριότητες. 

Αυτό που επιβάλετε να κάνουμε είναι να μην αποθαρρύνουμε τα παιδιά όταν διαβάζουνε, να μην τα διορθώνουμε και να τα αφήνουμε να προσπαθούν επικροτώντας κάθε μικρό βήμα.

Καλή Εβδομάδα με δύναμη και κουράγιο!



















Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου