Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τι θα ήθελαν να μας πουν τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες

 Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Κοινωνική Λειτουργός με εξειδίκευση στην ειδική αγωγή



Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά με σωματική και ψυχική υγεία! 

Εχτές το βράδυ μετά από τις συνεδρίες της ημέρας καθόμουν και σκεφτόμουν τι θα ήθελαν να μας πουν τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και ποτέ δεν έχουν τολμήσει. Βλέπω καθημερινά παιδιά να τους λες "Μπράβο" και να σε κοιτάνε σαν να μην πιστεύουν πως τους αξίζει ένας έπαινος ή βλέπω παιδιά που τα ρωτάς πως νομίζεις ότι πήγες και σου λένε "χάλια" ή "το ξέρω δεν είμαι καλός" ή ακόμα να τα καταφέρνουν πολύ καλά και να λένε "εγώ το έκανα αυτό; με βοήθησες" ενώ εσύ κουβέντα δεν έχεις πει.

Φανταστείτε πως μπορούν να νιώθουν αυτά τα παιδιά που σε ένα σύστημα απαιτητικό επιβιώνουν από το πρωί μέχρι το βράδυ; Πως θα νιώθατε άραγε εσείς αν πηγαίνατε στην εργασία σας και κάθε φορά αισθανόσασταν ματαιωμένος ακόμα και απατεώνας; Έχουμε μπει (μαζί και εγώ) κυριολεκτικά στα παπούτσια αυτών των παιδιών; Έχουμε κάνει ενεργητική ακρόαση χωρίς να κρίνουμε για τους φόβους και τις ανησυχίες των παιδιών μας; Ρητορικά ερωτήματα προς όλους μας!

Πιθανά κάποια πράγματα που θα ήθελαν να πουν σε όλους εμάς γονείς, εκπαιδευτικούς, θεραπευτές θα ήταν τα εξής:

  • " Δεν είμαι τεμπέλης. Δυσκολεύομαι πολύ, άρα η πρώτη μου αντίδραση είναι να τα παρατήσω".
  • " Δεν είμαι μόνο μαθητής. Έχω και άλλα ταλέντα, βοήθησε με να τα ανακαλύψω".
  • " Προσπαθώ όσο και να μην το βλέπεις εσύ και ο δάσκαλος μου αλλά το αποτέλεσμα δεν είναι αυτό που θέλω πάντα. Πείτε μου μπράβο για την προσπάθεια για να συνεχίζω να προσπαθώ."
  • " Δεν είμαι χαζός, ούτε τεμπέλης, ούτε βλάκας, ούτε κακό παιδί μαθαίνω αλλά με ένα διαφορετικό τρόπο. Μην μου βάζεις ταμπέλες, με πληγώνει.".
  • "Βοήθησε  με να εξελίξω τον τρόπο που μπορώ να μάθω. Μπορεί να μαθαίνω με εικόνες, με ήχους, με κίνηση. Δώσε μου τον χώρο να μάθω όπως μπορώ".
  • " Συγνώμη, που δεν έγραψα την ορθογραφία αλήθεια την είχα διαβάσει αλλά δεν  την θυμάμαι πάντα".
  • " Θέλω βοήθεια να οργανώσω τη μελέτη μου. Θα μου δείξεις; Ίσως θα χρειαστείς να επιμείνεις αλλά θα τα καταφέρω".
  • " Θέλω να χρησιμοποιούμε πολλά υλικά για να μάθω κάτι, πλαστελίνη, υπολογιστή, χρώματα, μπάλα και άλλα πολλά. Βρές τα ενδιαφέροντά μου και θα δείς πως θα μου αρέσει καλύτερα να μαθαίνω".
  • "Όταν μου φωνάζεις για τα μαθήματα με κάνεις να νιώθω άχρηστος".
  • " Χώρισε μου τις οδηγίες σε μικρά βήματα και δώσε μου πράγματα που μπορώ να κάνω".
  • "Να έχεις ρεαλιστικές προσδοκίες για έμενα. Δεν μπορώ να μάθω 20 σελίδες παπαγαλία ιστορία. Ας μάθω τα σημαντικά."
  • "Αποδέξου με είμαι μοναδικός".
  • " Δεν θα γίνω ποτέ τέλειος μαθητής αλλά μπορώ να γίνω αυτόνομος και λειτουργικό μέλος στην κοινωνία μας".
  • "Σε αγαπάω και ξέρω πως προσπαθείς για εμένα".

Σίγουρα και εσείς θα σκεφτείτε πολλά άλλα που θα ήθελαν να σας πουν τα παιδιά... Θέλω να θυμόμαστε πως τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες τις πιο πολλές φορές έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση ακόμα και αν δεν το δείχνουν, καθώς ματαιώνονται καθημερινά. Είναι σημαντικό να πούμε πως το συναίσθημα και η μάθηση είναι αλληλένδετα...

Ας γίνουμε η φωνή αυτών των παιδιών.... Ας τα ακούσουμε, ας τα κατανοήσουμε! Ξέρω υπέροχα πλάσματα
εκεί έξω που κάθε μέρα δίνουν μια μάχη για να τα καταφέρουν, ας θυμόμαστε όλοι εμείς που εμπλεκόμαστε με αυτούς πως είναι ήδη νικητές!!

Καλή συνέχεια!



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου