Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Γιατί τα παιδιά δεν συγκεντρώνονται εύκολα στις μέρες μας;

 Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Κοινωνική Λειτουργός με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή

Καλημέρα και καλή εβδομάδα να έχετε με δύναμη, υγεία και αγάπη.

Σήμερα σκέφτηκα να γράψω ένα άρθρο για την συγκέντρωση καθώς όλο και περισσότερο γονείς ανησυχούν πως το παιδί τους δεν συγκεντρώνεται ικανοποιητικά. Εδώ θέλω να τονίσω πως σε αυτό το άρθρο δεν θα συμπεριληφθούν τα παιδιά με ΔΕΠΥ καθώς αυτά είναι φυσιολογικό να έχουν έλλειψη  συγκέντρωσης εξαιτίας της ιδιαιτερότητας τους.

Τι είναι όμως η συγκέντρωση;

Η συγκέντρωση είναι η ικανότητα μικρών και μεγάλων να εστιάζουν σε δραστηριότητες ακόμα και σε ήχους. Επίσης, η συγκέντρωση περιλαμβάνει να μπορούμε να μεταβαίνουμε από τη μια δραστηριότητα στην άλλη ομαλά. Το κλειδί ουσιαστικά της συγκέντρωσης είναι η ικανότητα διατήρησης της προσοχής μας σε κάτι ή κάποιον για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Σκεφτείτε τώρα μετά τον ορισμό εσείς σαν ενήλικες συγκεντρώνεστε όπως πρέπει;; Εγώ όχι και πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι όλο και πιο σπάνια ακόμα και οι ενήλικες συγκεντρώνονται! Άρα αν για εμάς είναι δύσκολο φανταστείτε για τα παιδιά.

Γιατί δεν συγκεντρώνονται λοιπόν τα παιδιά επαρκή:

  • Χρησιμοποιούν στην καθημερινότητα τους πολλά τεχνολογικά μέσα (tablet, κινητά, υπολογιστές, ηλεκτρονικά παιχνίδια).
Η τεχνολογία έχει αρχίσει πια να χρησιμοποιείται χωρίς όρια από μικρούς και μεγάλους αφού μας κάνει τη ζωή μας πιο εύκολη σε όλους τους τομείς και ίσως πια να είναι και η ανέξοδη διασκέδαση. Τα παιδιά όταν δεν υπάρχει κάτι άλλο να τους τραβάει την προσοχή το πρώτο πράγμα που τους έρχεται στο μυαλό είναι να ασχοληθούν με οθόνες. (Αναρωτιέμαι είναι μόνο για τα παιδιά αυτή ή συνθήκη ή και για εμάς;). Δεν είναι τυχαίο πια πως μπορούμε να πάμε για καφέ και μικροί και μεγάλοι να ασχολούμαστε με οθόνες, αντί να εστιάσουμε στην παρέα, στον ήλιο, στον καθαρό αέρα. 
Η υπερβολική ενασχόληση με τις οθόνες δεν βοηθάει τα παιδιά καθώς έχουμε τις εικόνες και τον ήχο όπου αλλάζουν ασταμάτητα με πολλές πληροφορίες που δεν μπορεί να διαχειριστεί το παιδί. Πολλές φορές το παιδί ζει σε μια ουτοπία αφού πιστεύει πως με ένα πάτημα του κουμπιού μπορεί να βρεθεί αλλού.
Άρα πως μπορεί να συγκεντρωθεί στο σχολείο όπου απαιτεί 45 λεπτά να κάτσει σε μια καρέκλα και να γράφει όταν έχει συνηθίσει να γράφει στον υπολογιστή ή στο κινητό που απαιτεί λιγότερη προσπάθεια;
Προσωπική μου γνώμη πως οι οθόνες είναι ένα βασικό αίτιο όπου τα παιδιά δεν μπορούν να συγκεντρωθούν, σε καμία περίπτωση δεν πιστεύω πως θα πρέπει ωστόσο να καταργηθούν αλλά να οριοθετείτε ο χρόνος σε αυτά.

  • Τα παιδιά πια δεν διαβάζουν λογοτεχνικά βιβλία 
 Τα παιδιά λόγω έλλειψης χρόνου και του εκπαιδευτικού συστήματος που έχει πολλές απαιτήσεις δεν διαβάζουν πια για ευχαρίστηση διαβάζουν μόνο για να μάθουν. Ωστόσο όμως η ανάγνωση είναι ένας βασικός πυλώνας όπου βοηθάει τα παιδιά να αποκτήσουν την ικανότητα της συγκέντρωσης. Πολλές φορές μου έχουν πει μαθητές μου πως "πηδάν" την ιστορία αφού βιάζονται να μάθουν το τέλος. Άρα, αντιλαμβανόμαστε από αυτό πως στις μέρες μας υπάρχει βιασύνη για το εύκολο. 

  • Ο γρήγορος ρυθμός της ζωής
Τα παιδιά λόγω των απαιτήσεων που υπάρχουν στις μέρες μας μεταπηδούν από τη μια δραστηριότητα στην άλλη χωρίς να έχουν εμπεδώσει την προηγούμενη, Πολλές φορές είναι γεμάτα και τα Σαββατοκύριακο των παιδιών χωρίς να τους δοθεί ο χρόνος να γεμίσουν τις μπάταρίες του. Έχει χαθεί το ελεύθερο παιχνίδι που βοηθάει πολύ τη συγκέντρωση και όλα είναι πια δομημένα.

  • Ο μη επαρκής ύπνος και η μη σωστή διατροφή
Πρόσφατες έρευνες έχουν δείξει πως αυτές οι δύο ανάγκες είναι πολύ σημαντικές για μικρούς και μεγάλους και θα πρέπει όσο μπορούμε να τις φροντίζουμε. 

  • To παράδειγμα των "σημαντικών άλλων" για τα παιδιά
Άφησα τελευταίο αλλά ίσως το πιο σημαντικό το παράδειγμα που δίνουμε στα παιδιά μας καθώς όταν εμείς μιλάμε μαζί τους και πιάνουμε το κινητό ή πιάνουμε τη μια δραστηριότητα και αφήνουμε την άλλη ή είμαστε πολύ αγχωμένοι τι παράδειγμα τους δίνουμε άραγε; Σκεφτείτε!

Τι μπορούμε όμως να κάνουμε για να συγκεντρώνονται πιο εύκολα τα παιδιά;

Θα αναφέρω κάποια απλά πράγματα που μπορούμε να κάνουμε όλοι με τα παιδιά. Σίγουρα τα ξέρετε αλλά θα τα υπενθυμίσουμε.

  • Ακούστε τα παιδιά σας προσεκτικά όταν σας μιλάνε χωρίς περισπασμούς. Σβήστε τις οθόνες.
  • Διαβάστε, φτιάξτε παζλ, παίξτε συμβολικό και ελεύθερο παιχνίδι που προωθεί την συγκέντρωση και την φαντασία.
  • Προσπαθείτε όσο μπορείτε να έχετε μια ρουτίνα στην καθημερινότητα σας. (Ύπνος, φαγητό, οργάνωση μελέτης).
  • Περιορίστε τις οθόνες. Εναλλακτικά δημιουργήστε ένα πρόγραμμα με τις οθόνες όπου μπορεί να λειτουργεί σαν επιβράβευση. 
Τέλος να θυμάστε πως ο  γονέας είναι σημαντικό να  παρατηρεί το παιδί προσεκτικά χωρίς να το κρίνει ώστε να κατανοήσει καλύτερα τη συμπεριφορά του.

Καλή δύναμη!


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου