Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αυτοεξυπηρέτηση: Παραδείγματα σε καθημερινές δραστηριότητες

 Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά!! Σήμερα θα μιλήσουμε για την αυτοεξυπηρέτηση και πως μπορούμε εμείς να καθοδηγήσουμε τα παιδιά σε απλά παραδείγματα. 

Τι είναι η αυτοεξυπηρέτηση;

Η αυτοεξυπηρέτηση στα παιδιά είναι ένα σημαντικό μέρος της ανάπτυξής τους και του προσανατολισμού τους προς την ανεξαρτησία.

Ποιες είναι οι βασικές δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης;

  • Προσωπική Υγιεινή: Βοηθήστε τα παιδιά να μάθουν να πλένουν τα χέρια τους και να φροντίζουν την προσωπική τους υγιεινή.
  • Ντύσιμο: Ενθαρρύνετε τα παιδιά να επιλέγουν και να φορούν τα ρούχα τους μόνα τους.
  • Διαχείριση Ύπνου: Διδάξτε τους καλές συνήθειες ύπνου και πώς να ετοιμάζονται για τον ύπνο.
  • Διαχείριση Προσωπικών Αντικειμένων: Μάθετε τα παιδιά να φροντίζουν τα προσωπικά τους αντικείμενα, όπως παιχνίδια, βιβλία, κ.λπ.
  • Διαχείριση Χρόνου: Ενθαρρύνετε την αυτοοργάνωση με τον προσδιορισμό χρόνου για διάφορες δραστηριότητες.
  • Αποφάσεις και Επιλογές: Ενισχύστε την αυτοπεποίθηση τους, επιτρέποντάς τους να παίρνουν μικρές αποφάσεις και να κάνουν επιλογές.
  • Καθημερινές Ευθύνες: Διδάξτε τα παιδιά να αναλαμβάνουν μικρές ευθύνες στο σπίτι, όπως το καθάρισμα του δωματίου τους.
  • Ανάπτυξη Κοινωνικών Δεξιοτήτων: Ενθαρρύνετε την επικοινωνία και την ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των παιδιών. Ας αναλύσουμε απλά παραδείγματα:

    • Πως ενθαρρύνω τα παιδιά να ντύνονται μόνα τους;
    • Κατανόηση Ικανοτήτων: Κατανοήστε τις ικανότητες και την αναδυόμενη δεξιότητα του παιδιού σας. Η ηλικία και η ανάπτυξή τους επηρεάζουν το πόσο ανεξάρτητα μπορούν να ντύνονται.
    • Προετοιμασία του Περιβάλλοντος: Καθιερώστε έναν χώρο όπου το παιδί να μπορεί να βρει τα ρούχα του εύκολα και να έχει χώρο για να κινηθεί ελεύθερα.
    • Επιλογή Εύκολων Ρούχων: Αρχίστε με εύκολα ρούχα που δεν έχουν πολλά κουμπιά ή φερμουάρ. Ελαστικά ρούχα μπορούν να είναι πιο εύκολα για να φορεθούν.
    • Κοινή Δράση: Ξεκινήστε με κοινή δράση. Μπορείτε να ξεκινήσετε το ντύσιμο και να ζητήσετε από το παιδί σας να ολοκληρώσει ορισμένα βήματα, όπως να φορέσει τις κάλτσες του ή να βάλει τη μπλούζα του.
    • Παρέχετε Κατευθυντήριες Οδηγίες: Δώστε σαφείς, απλές οδηγίες για το πώς να ντύνονται. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα κείμενο, να δείξετε εικόνες ή να κάνετε παιχνίδια ρόλων.
    • Ενθάρρυνση: Ενθαρρύνετε το παιδί σας όταν προσπαθεί να ντυθεί μόνο του. Χρησιμοποιήστε θετικά λόγια και προσφέρετε επιβραβεύσεις για τις προσπάθειές του.
    • Εκπαιδευτικά Παιχνίδια: Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε παιχνίδια που εκπαιδεύουν τα παιδιά σχετικά με το πώς να ντύνονται. Για παράδειγμα, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε παιχνίδια με ρούχα που πρέπει να ταιριάξουν.
Πως ενθαρρύνω τα παιδιά να κάνουν μπάνιο μόνο τους;
  1. Καθιστικό Περιβάλλον: Δημιουργήστε ένα ασφαλές και καθιστικό περιβάλλον στο μπάνιο. Σιγουρευτείτε ότι τα αντικείμενα και τα προϊόντα που χρειάζονται είναι εύκολα προσβάσιμα.

  2. Κοινή Εμπειρία: Ξεκινήστε με κοινή εμπειρία. Κάντε το παιχνίδι με το νερό διασκεδαστικό. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε παιχνίδια ή χρώματα για το νερό.

  3. Μοντέλο Συμπεριφοράς: Δείξτε στα παιδιά πώς γίνεται μια πλήρης διαδικασία μπάνιου. Κάντε μια παρουσίαση χρησιμοποιώντας τα δικά σας μπάνια.

  4. Δώστε Ευθύνες: Επιτρέψτε στα παιδιά να αναλαμβάνουν ευθύνες στο μπάνιο. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει τον έλεγχο της θερμοκρασίας του νερού, τη συγκέντρωση των προϊόντων περιποίησης, κ.λπ.

  5. Κατευθύνετε τα Βήματα: Κατευθύνετε τα παιδιά στα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν για το μπάνιο. Δημιουργήστε έναν καθοδηγητικό χάρτη ή λίστα με τα βήματα.

  6. Χρησιμοποιήστε Παιχνίδια Ρόλων: Ενθαρρύνετε το παιδί να παίξει παιχνίδια ρόλων με κούκλες.

  7. Επιβραβεύστε την Ανεξαρτησία: Χρησιμοποιήστε θετική ενίσχυση, όπως κολακευτικά λόγια, αφήνοντας το παιδί να ξέρει πόσο καλά το έκανε.

  8. Επίβλεψη από Κοντά: Στην αρχή, παρακολουθήστε τα παιδιά από κοντά για να διασφαλίσετε την ασφαλή και σωστή διαδικασία.

Πως  μπορούμε να βοηθήσουμε το παιδί να  διαχειρίζεται το χρόνο του;

  • Καθιερώστε Ρουτίνες: Δημιουργήστε σταθερές ρουτίνες για διάφορες δραστηριότητες, όπως το σχολείο, την ώρα ύπνου. Η ρουτίνα βοηθά τα παιδιά να διαχειρίζονται καλύτερα τον χρόνο τους.

  • Χρησιμοποιήστε Ένα Πρόγραμμα Ώρας: Χρησιμοποιήστε ένα πίνακα ή μια λίστα με τις δραστηριότητες που πρέπει να ολοκληρωθούν καθημερινά. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει τον χρόνο για το διάβασμα, τις αθλητικές δραστηριότητες, τα καθήκοντα και άλλες υποχρεώσεις

  • Ενθαρρύνετε την Προετοιμασία: Διδάξτε τα παιδιά να προετοιμάζονται για τις δραστηριότητες τους εκ των προτέρων. Αναπτύξτε το έθιμο του να συγκεντρώνουν τα απαραίτητα αντικείμενα και ρούχα πριν από κάθε δραστηριότητα.

  • Καθοδηγήστε το Υποχρεωτικό Διάλειμμα: Καθοδηγήστε τα παιδιά να περιλαμβάνουν χρόνο για διακοπές και χαλάρωση στο πρόγραμμά τους. Η ανάγκη για ξεκούραση και αναψυχή είναι εξίσου σημαντική.

  • Θέστε Στόχους και Ανταμοίβετε: Βοηθήστε τα παιδιά να θέτουν στόχους για τον εαυτό τους και να ανταμείβουν τον εαυτό τους όταν τους φτάνουν.

Με αυτούς τους τρόπους, θα ενθαρρύνετε τα παιδιά να αναπτύξουν αυτοεξυπηρετητικές δεξιότητες και να νιώθουν περισσότερη αυτοπεποίθηση κατά την καθημερινή τους ζωή.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου