Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Γνωριμία με τη δυσγραφία

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη

Τι είναι η δυσγραφία;

Ποια ειδικότητα ασχολείται με την δυσγραφία

Ποιοι τρόποι αντιμετώπισης υπάρχουν;

Η δυσγραφία είναι μια μαθησιακή δυσκολία που εμφανίζεται στα πρώτα έτη της σχολικής ζωής του παιδιού. (4-6).
Αφορά  κυρίως στην αποτύπωση και απόδοση συμβόλων.
Πολλές φορές συνυπάρχει και με άλλες μαθησιακές δυσκολίες όπως: Δυσλεξία, δυσαναγνωσία, δυσαρίθμησια, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής-υπερκινητικότητα.

Τα κυριότερα συμπτώματα  της δυσγραφίας είναι όταν το παιδί:


Δεν θυμάται πως να γράψει σύμβολα όπως: Γράμματα ή νούμερα
Παρουσιάζει αδέξια γραφή και άσχημο γραφικό χαρακτήρα
Διατηρεί κακή στάση σώματος και λαβή μολυβιού
Κουράζεται εύκολα
Ανακατεύει κεφαλαία και μικρά γράμματα σε μια πρόταση
Δείχνει ασυνέπεια ως προς τα σημεία στίξης και τις αποστάσεις μεταξύ των λέξεων
Δυσκολεύεται να αντιγράψει φράσεις η ακόμα απλές γραμμές και καμπύλες
Κάνει αρκετά ορθογραφικά λάθη
Διατυπώνει καθρεφτικά κάποια σύμβολα. Πχ:3-ε,6-9, φ-θ, β-δ
Δεν χρησιμοποιεί το σωστό μέγεθος γραμμάτων 
Δεν μπορεί να μένει πάντα στη γραμμή
Δεν ακολουθεί τη σωστά φορά γραμμάτων και μπερδεύει τις κατευθύνσεις. (Ως προς την παρέμβαση σε παιδιά με αυτό το σύμπτωμα μας ενδιαφέρει η λειτουργικότητα των συμβόλων)
Οι ειδικότητες που συνεργάζονται για την αντιμετώπιση της δυσγραφίας είναι συνήθως ο εργοθεραπευτής και ο ειδικός παιδαγωγός που θα πρέπει να βρίσκεται σε συνεχή συνεργασία με το σχολικό περιβάλλον και τους γονείς.
Κάποιοι τρόποι αντιμετώπισης της δυσγραφίας είναι οι παρακάτω:
  • Δίνουμε νόημα στη γραφή του παιδιού και αρχίζουμε να χρησιμοποιείουμε τη γραφή σαν μέσο επικοινωνίας. (Πχ:  γράφουμε μια πρόσκληση για ένα πάρτι, γράφουμε τα ψώνια της μέρας ή μια συνταγή που του αρέσει.
  • Αφήνουμε να επιλέγει το ίδιο το παιδί το εργαλείο γραφής (μολύβι ή στυλό) που του ταιριάζει
  • Χρησιμοποιούμε  εναλλακτικά μέσα γραφής για να μάθει το παιδί ένα γράμμα όπως: πλαστελίνη, δαχτυλομπογίες, πηλό, μαγνητικά γράμματα, τέμπερες
  • Δίνουμε περισσότερο χρόνο στις μαθησιακές δραστηριότητες που δεν τα καταφέρνει όπως αντιγραφή και γραφή. Δεν τον τιμωρούμε για την απόδοση, και ούτε επιμένουμε για καλλιγραφία αλλά τον επαινούμε για τη προσπάθεια
  • Εισάγουμε τον υπολογιστή στην καθημερινότητα του παιδιού
  • Επιλέγουμε τετράδια με κουτάκια και γραμμές
  • Δίνουμε πρότυπο σχέδιο στη ζωγραφική

Θυμόμαστε πάντα ότι το παιδί με δυσγραφία δεν είναι ένα τεμπέλικο παιδί, αλλά ένα παιδί με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που χρειάζεται την κατάλληλη υποστήριξη και τις τεχνικές ώστε να καλλιεργηθούν οι δυνατότητες του.

Ακολουθούν κάποιες εικόνες που μας αποτυπώνουν τη δυσγραφία(Οι εικόνες είναι πηγές από το internet και χρησιμοποιούνται με στόχο την ενημέρωση):









Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Είναι απαραίτητο οι θεραπείες των παιδιών να συνεχίζονται το Καλοκαίρι; (Εργοθεραπεία, Λογοθεραπεία, Ειδική διαπαιδαγώγηση, Ψυχολογική υποστήριξη)

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα, ελπίζω να είστε όλοι καλά! Σήμερα σκέφτηκα να αναλύσουμε ένα φλέγον ζήτημα που κάθε χρόνο τέτοιο καιρό έρχεται στην επιφάνεια και δεν είναι άλλο από το αν πρέπει τα παιδιά να συνεχίζουν τις θεραπείες μετά το πέρας του κλεισίματος του σχολείου. Θέλω να πω εδώ ότι κάθε γονιός είναι ο μοναδικός άνθρωπος που παίρνει την τελική απόφαση για το παιδί και θα πρέπει να γίνεται σεβαστή η απόφασή του καθώς αυτός είναι που γνωρίζει καλύτερα το παιδί του. Από την δική μου εμπειρία θα σας πω: Οι θεραπείες δεν είναι μάθημα, είναι απαραίτητες για την εξέλιξη του παιδιού και πιθανή διακοπή χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του εκάστοτε θεραπευτή μπορεί να επιφέρει παλινδρόμηση και να καθυστερήσει σθεναρά την αποκατάσταση του παιδιού σε τυχόν δυσκολίες του. Δοκιμάζεται η θεραπευτική σχέση. Ίσως το πιο σημαντικό για εμένα. Μια διακοπή με τόσο χρονικό διάστημα αποχής θα κινδυνεύσει να χαθεί η επαφή με τον θεραπευτή. Οι θεραπείες συνήθως γίνονται μέσα από τα ενδιαφέροντα του

Τικ Τακ Μπουμ, ένα παιχνίδι που αναπτύσσει πολλές δεξιότητες

Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα,καλησπέρα!! Σήμερα μετά από πολύ καιρό, βρήκα λίγο ελεύθερο χρόνο και θα σας παρουσιάσω ένα παιχνίδι που πραγματικά ενθουσίασε εμένα και τους μικρούς μου φίλους. Τικ Τακ Μπούμ λοιπόν! Πως παίζεται (οδηγίες από την συσκευασία):  Ένα εκρηκτικό επιτραπέζιο παιχνίδι λέξεων που θα σου ανατινάξει το μυαλό! Πες μία λέξη που να περιέχει τα γράμματα της κάρτας και ξεφορτώσου τη "βόμβα" στον επόμενο, πριν ανατιναχτεί στα χεριά σου Τι δεξιότητες αναπτύσσει: Η κύρια δεξιότητα που αναπτύσσει είναι ότι το παιδί εξασκείται στην προφορική φωνολογική ενημερότητα που είναι προπομπός της γράφω-φωνολογικής ενημερότητας που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τις σχολικές επιδόσεις.(Ανάγνωση-γραφή). Επιπλέον αναπτύσσει το λεξιλόγιο του παιδιού, καθώς  το παιδί"εκφράζεται λεκτικά και κατανοεί καινούριες έννοιες. Επιπρόσθετα αφού υπάρχει χρόνος για να δημιουργήσει το παιδί τη  λέξη  αυξάνεται  η ταχύτητα επεξεργασίας της σκέψης του. Παραδείγμ

Πως σχετίζονται οι μαθησιακές δυσκολίες με την αυτοεκτίμηση;

  Γράφει η Παπαδοπούλου Ειρήνη Καλησπέρα ελπίζω να είστε καλά! Σήμερα σκέφτηκα να μιλήσουμε για ένα μείζον θέμα για τη σύνδεση της αυτοεκτίμησης με τις μαθησιακές δυσκολίες. Κάθε μέρα συναντάω γονείς να με ρωτάνε γιατί τα παιδιά τους που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες νιώθουν ματαιωμένα, γιατί τα παρατάνε και γιατί έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η απάντηση μου είναι γιατί αυτά τα παιδιά καταλαβαίνουν πως δεν τα καταφέρνουν νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους και αποσύρονται από τη μάθηση. Συχνά χρησιμοποιώ ένα δικό μου παράδειγμα με τη μαγειρική, ξέρω πως δεν είμαι καλή, άρα αποσύρομαι από το μαγείρεμα και βρίσκω ένα κάρο δικαιολογίες για να μην το κάνω και στη συνέχεια νιώθω ταυτόχρονα ανακούφιση και ανεπάρκεια. Τι είναι όμως αυτοεκτίμηση; Σύμφωνα με ορισμούς η αυτοεκτίμηση  είναι η αξιολόγηση και η αίσθηση της δικής μας αξίας, ικανοτήτων, επιδόσεων και γενικά της αντίληψής μας για τον εαυτό μας. Περιλαμβάνει τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας σε σχέση με τους άλλου